Berňák ulevil majitelům datovek. Před pokutou je napomene a dá čas na nápravu

Před dvěma lety výrazně přibylo firem a živnostníků, kteří musejí s úřady komunikovat elektronicky a posílat i na finanční úřad daňové formuláře s e-podpisem či z datové schránky (DS). Pokud tak neučinili, dostávali pokuty. Od srpna 2017 ovšem dochází k úpravě, která majitelům datovek uleví.



Finanční správa přišla s novinkou, která mnoho podnikatelů potěší.

Pokud při přiznání k dani z příjmů či k dani z nemovitých věcí nepodají majitelé aktivních DS dokumenty elektronicky a doručí je v listinné podobě, nenapaří jim od 1. srpna 2017 správce daně pokutu automaticky. Hříšníka vyzve ke korekci, a pouze v případě, že svou chybu nenapraví, potrestá jej následně.

Až dosud platilo, že pokud majitel datové schránky nesplnil svoji povinnost, udělil mu finanční úřad bez varování dvoutisícovou a případně i vyšší sankci. Až na padesát tisíc pokuta vyšplhala, pokud finanční správa rozhodla, že jí firma nebo živnostník odmítáním elektronizace výrazně zkomplikovali práci. A to je čistě na rozhodnutí správce daně.

Přehled změn pro podnikatele od roku 2018 na BusinessInfo.cz

OSVČ finanční správu chválí

„Musím přiznat, že jsem změnu pravidel nezaregistrovala a loni poslala daňové přiznání ve formě klasického růžového tiskopisu, jak jsem byla zvyklá. Datovou schránku sice nepoužívám, ale měla jsem ji aktivní. Tehdy mě to stálo dva tisíce. Upozornění ze strany finanční správy považuju za krok správným směrem,“ říká PR manažerka na volné noze Karolína Kadlecová.

Správce daně nicméně vychází vstříc jen plátcům daně z příjmů a daně z nemovitých věcí. U daně z přidané hodnoty budou platit stejná pravidla jako dosud. Ti, kteří se chtějí sankcím vyhnout, si musejí své povinnosti nadále hlídat sami. Týká se to nejen registrace či přiznání k DPH, ale také loni zavedeného kontrolního hlášení.

Obecně majitelé DS podávají ve formě datové zprávy všechna řádná a dodatečná daňová přiznání, přihlášky k registraci, oznámení o změně registračních údajů, žádosti o zrušení registrace, hlášení a vyúčtování. Tato povinnost se týká i subjektů, jež musejí mít za zákona účetní závěrku ověřenou auditorem.

Datovou schránku stačí deaktivovat

Sankce v současnosti hrozí téměř půl milionu podnikatelských subjektů. Stát ale nemůže nutit OSVČ, aby si datové schránky zřizovaly, nebo je měly trvale aktivní. Povinné jsou od roku 2009 jen pro firmy a státní správu, a tak to zůstane i v budoucnu.

Ti, kteří je nevyuživají, se mohou povinnosti elektronické komunikace s finančním úřadem jednoduše vyhnout.

Pokud chtějí nadále zůstat u klasických růžových tiskopisů nebo interaktivních e-formulářů, mohou požádat na každé pobočce CzechPointu o deaktivaci DS.

„Datová schránka je znepřístupněna nejpozději třetím pracovním dnem následujícím po dni podání žádosti,“ říká mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová. Úplné zrušení datové schránky je v současnosti velmi obtížné, nicméně deaktivace postačí, a po ní se vás už povinnost elektronických podání netýká.

Jakub Procházka

• Témata: Daně a účetnictví
• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění | Služby

Doporučujeme