Bez internetu, pokladny i tiskárny. I tak mohou drobní živnostníci zvládnout elektronickou evidenci tržeb. Stačí jim k tomu starý tlačítkový mobil a jedna SMS zpráva. Ušetří tak na investici do techniky, kterou by vzhledem k malému obratu nevyužili.
„Ten, kdo vydává maximálně pár desítek účtenek denně, nepotřebuje nákladné pokladní systémy, tablety, aplikace či bluetooth technologie. Přemýšleli jsme proto, jak těmto živnostníkům pomoci, a jako nejjednodušší řešení nám přišlo použít obyčejný mobil, který umí odesílat SMS, “ vysvětluje Jan Lamser, jeden z investorů společnosti Red Eggs, která nabízí službu SMS EET.
Služba funguje v typickém případě tak, že obchodník pošle do systému SMS EET textovou zprávu s částkou. SMS EET zprostředkuje spojení se systémy Ministerstva financí a zákazník obdrží obratem zpět SMS s příslušným kódem, který pak obchodník přepíše na účtenku, ať už vystavenou ručně nebo ze stávajícího pokladního systému.
Bez registrace a připojení
„Služba SMS EET umožňuje splnit veškeré požadavky zákonné normy, aniž by obchodník musel absolvovat složitou registraci a instalaci certifikátu, pořizovat jiná zařízení, než která už má, a zásadně měnit proces obsluhy klienta,“ dodává Jan Lamser.
Také podle finanční zprávy tento systém splňuje požadavky kladené na prodejce ve vztahu k EET. „Poskytovatel tvrdí, že SMS zasílá obratem, je tedy zřejmě splněno, že k zaevidování tržby dochází více méně v okamžiku uskutečnění tržby,“ konstatuje Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství.
S předáním účtenky touto formou však podle ní musí souhlasit zákazník. „Nicméně je nutné zdůraznit, že účtenka, která je zákazníkovi předána v daném okamžiku v papírové podobě, nemá náležitosti účtenky dle § 20 Zákona o evidenci tržeb. K vystavení účtenky dle Zákona o evidenci tržeb došlo pouze v elektronické podobě. Proto musí platit pravidla, která Finanční správa stanovila a která máme zveřejněna na webu – zákazník by měl s daným způsobem vystavení účtenky a jejího předání do dispozice být předem srozuměn a měl by s tím souhlasit,“ doplňuje Petra Petlachová.
„Obchodník by měl být však vždy připraven účtenku vytisknout nebo vypsat tomu zákazníkovi, který o elektronický způsob neprojeví zájem,“ doplňuje Petra Petlachová. „Teoreticky pokud by obchodník opsal údaje z elektronické účtenky na tu papírovou, bylo by to v pořádku, ovšem vzhledem k tomu, že tento systém evidence je nabízen obchodníkům, kteří nemají takzvaný chytrý telefon s internetem, je zde předpoklad, že se obchodník v okamžiku uskutečnění evidované tržby nedostane do úložiště k údajům, uvedeným na elektronické účtence,“ podotýká Petra Petlachová.
Kontroly vyžadují papírovou účtenku
Důležitý přitom není jen postoj zákazníků, ale i kontrolorů z finančních úřadů. „Co se týká kontroly Finanční a Celní správy, tak kontrolor bude v provozovně vyžadovat papírovou účtenku, protože musí logicky ověřit, zda je obchodník schopen zvládnout tu pro něj složitější situaci, kdy zákazník papírovou účtenku požaduje. Pokud nebude schopen papírovou účtenku vydat, hrozí mu sankce,“ upozorňuje Petra Petlachová.
V rámci daného modelu podle ní evidenci fakticky provádí poskytovatel služby SMS EET jménem obchodníka, nikoli obchodník sám prostřednictvím „hloupého“ telefonu. Jeho prostřednictvím dá obchodník poskytovateli SMS služby pouze pokyn k zaevidování tím, že formou SMS sdělí poskytovateli výši tržby. Ostatní údaje jsou již v systému přednastaveny, například DPH, číslo provozovny a podobně.
Dodavatel systému SMS EET přitom tvrdí, že funguje nejen pro obchodníky, ale také hoteliéry. „Například provozovatelé horských chat a hotelů, kteří otestovali naše řešení v první vlně, jsou nadšeni naším řešením díky jeho jednoduchosti a nulovým pořizovacím nákladům. V mnoha případech jsme jim doslova zachránili podnikání,“ uzavírá Pepe Rafaj, ředitel společnosti Red Eggs. O výhradách finanční správy však ví. „Výklad Finanční správy, že není možné předat zákazníkovi elektronickou účtenku, je dle našeho názoru zcela chybný a to z mnoha důvodů; především je to změna pravidel po spuštení projektu EET a to není fér a ani v souladu s právním řádem. EET bylo MF koncipováno jako otevřená soutěž soukromých dodavatelů. Naše pojetí bez tisku je zcela v duchu EET – minimální zátěz systému, a jednoduchým propojením na účtenkovou loterii,“ reaguje Pepe Rafaj.
„Názor finanční správy nemá oporu v zákoně a není právně závazný. Nicméně na riziko, že finanční správa zaujme podobný názor, jsme již upozorňovali.Pokud by skutečně došlo ke sporu o výklad zákona, tak jej může rozhodnout pouze soud,“ dodává ředitel společnosti Red Eggs. Firma patří mezi takzvané fintech společnost spojující finanční služby s moderními technologiemi. Je členem České FinTech asociace (ČEFTAS), jejímž cílem je rozvoj technologií finančních služeb.
Na festival nebo trh jde pokladnu pronajmout
Další řešení pro občasné či sezónní prodejce, kterým se nevyplatí investice do trvalých systémů evidence tržeb, nabízí společnost Storyous. Ta podnikatelům krátkodobě pronajímá svoje EET systémy. Cílí především na hudební festivaly, ale i na další sezónní akce. Týdenní pronájem začíná již na necelé tisícikoruně.
Podle firmy by si měli prodejci vyhodnotit, zda jim používání levnějších systémů nesnižuje obrat prodejů. „Největší prostoje tak nepřináší paradoxně komunikace se servery finanční správy, ale špatné ovládání pokladny, platebního terminálu a tiskárny nebo jejich časté ‘zamrzání’ či restarty,” zmiňuje Jan Adámek, šéf marketingu Storyous.
Storyous chce malým prodejcům radit také s komplikovanou právní stránkou věci. Na festivalech se totiž spojuje hned několik modelů evidence i různé požadavky ze strany zákona. Část stánkařů bude moci například využívat výjimky a neevidovat vůbec. Firma ale tvrdí, že u některých způsobů prodeje není postup při evidenci tržeb stále dořešen. Týká se to například občerstvení prodávaného do zálohovaných obalů, tedy vratných kelímků.
Dalibor Dostál