Nečekejte žádnou kávu. Cafeterie pomáhá firmám s benefity pro zaměstnance

Systém, který začal nejdříve u nadnárodních firem, si razí cestu i do středních a menších podniků. Zaměstnanci dostávají za dobrou práci body, ty si pak mohou vyměnit za služby nebo zboží z katalogu podobně, jako u zákaznických karet v obchodech.



Na první pohled připomíná slovo Cafeterie kavárnu či občerstvení. Ve skutečnosti souvisí s odměňováním zaměstnanců. Zatímco lidé v zemích západní Evropy se s ním setkávají častěji, v České republice je tento pojem spíše novinkou. Cafeterie nabízí možnost čerpání firemních bonusů tak, aby s nimi byli zaměstnanci co nejspokojenější.

„Firmy často volí systém takzvané Cafeterie – nabídky různých typů bonusů, z nichž mohou zaměstnanci čerpat v určitém finančním objemu,“ podotýká Zuzana Lincová, ředitelka společnosti Profesia.cz. „Tím se snadno řeší disproporce v tom, že pro někoho je větší motivací jazykový kurz, pro jiného delší dovolená nebo příspěvek na pojištění. Jako nejlepší ale lidé často zmiňují naprosto nemateriální bonusy – příjemnou a přátelskou atmosféru ve firmě, respektující kolegy a možnost dělat zajímavou práci, která je naplňuje,“ dodává Zuzana Lincová.

Body za dobrou práci

Cafeteria systém byl zaveden především proto, že zaměstnanci pocházejí z rozdílných věkových, sociálně či zájmových skupin, a každý má jiné pořadí priorit svých životních potřeb. Pokud by zaměstnanci například dostávali pouze poukázky na masáže, pro některé z nich by takový benefit neměl velký přínos. V rámci cafeterie si však mohou z nabízených benefitů vybrat ty, které jim opravdu vyhovují. Systém se podobá například čerpání zákaznických výhod, jak ho znají klienti bank nebo čerpacích stanic. Zaměstnanci sbírají za dobrou práci body a ty pak vymění za vybranou službu nebo zboží.

Další výhodou cafeterií je, že poukázky jsou pro zaměstnance často mnohem viditelnější a pro zaměstnavatele tím pádem levnější odměnou, než zvýšení měsíčního platu. Například za poukázky v hodnotě 6000 korun ročně si zaměstnanec pořídí řadu věcí, zatímco zvýšení platu o 500 Kč měsíčně by často téměř nezaznamenal.

Svoje cafeterie tak v České republice již nabízejí všechny významnější společnosti, které se zaměřují na oblast zaměstnaneckých benefitů. Zatímco dříve byla správa zaměstnaneckých benefitů prostřednictvím firemní cafeterie výsadou hlavně velkých a bohatých firem, dnes už tomu tak není. I menší společnosti objevují pohodlí a výhody, které systém nabízí.

Cafeterie má modulový princip, takže každá firma může zvolit ten modul, který je pro ni výhodný. Velkým plusem je detailní přehled o nákladech na zaměstnance. Společnosti též mohou vydělat na menší fluktuaci zaměstnanců, pro které je kvalita benefitů často směrodatná. Zaměstnanci si naopak mohou vybrat v největší tuzemské síti zahrnující více než 57 000 smluvních partnerů. Mají větší volnost a lepší přehled ve výběru benefitů.

Benefity lákají nové zaměstnance

„Benefity jsou pro firmy v současnosti velice důležité. Zejména při dnešním akutním nedostatku kvalifikovaných pracovních sil jimi firmy lákají nové zaměstnance. Typické jsou zejména pro společnosti z oblasti informačních technologií, které si už zvykly nabízet zaměstnancům nadstandardní podmínky ve všech směrech,“ říká Jan Burian, šéf cafeterie společnosti Edenred.

Benefity jsou přitom pro firmy stále důležitějším nástrojem nejenom k udržení současných zaměstnanců, ale i získání nových.

„V období, kdy na trhu chybí kvalifikovaní, a dokonce i nekvalifikovaní pracovníci, je vysoká míra plánované fluktuace zaměstnanců pro firmy značným rizikem, ale zároveň i velkou příležitostí. Nezbytné pracovníky totiž mohou poměrně snadno ztratit, ale dokáží je i získat, pokud jim budou umět nabídnout vhodnou kombinaci mzdových podmínek s atraktivními nepeněžními benefity,“ upozorňuje Adrian Suchánek, personální ředitel skupiny Wincott People, která aktuálně zaměstnává téměř 10 000 pracovníků a flexibilně je přiděluje více než pěti stovkám firem především v automobilovém a strojírenském průmyslu v České i Slovenské republice.

„Makroekonomická očekávání zní pro českou ekonomiku velmi pozitivně a zároveň je díky velmi nízké nezaměstnanosti velký konkurenční boj o zaměstnance. Očekáváme, že se ještě více firem rozhodne lákat nové zaměstnance na benefity v podobě služebního vozu pro soukromé účely,“ doplňuje Jan Sedláček, ředitel oddělení Fleet a remarketing ve Volkswagen Financial Services.

Preference v oblasti zaměstnaneckých benefitů se přitom mění. Zvláště mladá generace už tolik neslyší na finanční ohodnocení, do popředí se dostávají spíše lepší podmínky pro skloubení pracovního a osobního života a atmosféra ve firmě.

„Jak potvrzuje naše praxe, možnost flexibilních pracovních úvazků, klouzavá pracovní doba či práce z domova se pro řadu uchazečů stávají důležitějšími faktory v procesu rozhodování o novém zaměstnavateli, než ostatní benefity,“ uvádí poradkyně Ivana Folwarczná Martinková ze společnosti Vilímková Dudák & Partners.

Přesto zůstává finanční ohodnocení pro české zaměstnance stále nejdůležitějším benefitem. Podle společnosti Profesia.cz preferuje motivační složku mzdy nebo podíl na zisku 36 procent zaměstnanců. Pro čtvrtinu je nejzajímavějším bonusem pružná pracovní doba, dovolenou navíc požaduje 11 procent a příspěvky na pojištění 12 procent zaměstnanců.

Nejvíce rostou příspěvky na dojíždění

 „Podle našich zkušeností nabízí různé benefity svým zaměstnancům již více než polovina malých a středních firem. Nabídka zajímavých bonusů je nejčastěji využívaným nástrojem pro udržení spokojenosti zaměstnanců a ocenění jejich aktivit,“ konstatuje Zuzana Lincová.

Nabídka bonusů se v průběhu let značně posunula – od stravenek a možnosti využívat mobilní telefon k nabídce volnočasových aktivit. Roste obliba bonusů spojených s péčí o zdraví – od příspěvků na sportovní aktivity, masáže, přes zajištění nadstandardní zdravotní péče, až po příspěvky na léky, lázeňské pobyty nebo rehabilitační péči, a také využívání příspěvků na různé typy pojištění. Obecně lze říci, že je patrný odklon od jednorázových věcných bonusů a přesun k dlouhodobější podpoře zájmů nebo rozvoje zaměstnanců.

„V poslední době jsme zaznamenali zvýšený zájem o benefity zaměřující se na volnočasové aktivity. Abychom podpořili osobní rozvoj zaměstnanců a jejich motivaci, spustili jsme Cafeterii. Zaměstnanci mají možnost vybrat si benefit na základě svých preferencí. Při výběru mohou volit mezi relaxací, kulturními a společenskými akcemi nebo sportovními aktivitami, které podporují týmového ducha,“ říká Jana Chatterjee, personální ředitelka Wüstenrotu.

„Nabídka dovolené navíc, dotované stravování či stravenky jsou již téměř všude standard. Časté jsou i příspěvky na dojíždění či svozové autobusy zdarma. Právě v těchto benefitech vidíme meziročně největší nárůst,“ upozorňuje na jeden z rostoucích typů benefitů Jitka Součková, marketingová manažerka společnosti Grafton Recruitment.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Služby | Vzdělávání, lidské zdroje

Doporučujeme