Tisíce malých e-shopů zruší kvůli EET platby kartou

Velké elektronické obchody se s novinkou vyrovnají, i když pro ně bude znamenat zátěž. Do evidence plateb se totiž promítnou i specifika nákupů na internetu, jako je vracení zboží do čtrnácti dnů po zakoupení bez udání důvodu nebo reklamace.



Do provozu internetových obchodů zasáhne od 1. března letošního roku druhá vlna elektronické evidence tržeb. Především ty menší se bouří proti tomu, aby se EET týkala úhrad zboží prostřednictvím platebních karet nebo některých on-line metod.

„Problematiku EET a on-line platebních metod, včetně karet, jako asociace intenzivně řešíme. Především pro malé a střední e-shopy je správné nastavení evidence dle aktuálního výkladu neúměrně náročné a řada z nich by zvažovala omezení aktuální nabídky platebních metod,“ konstatuje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Řada malých e-shopů již avizovala, že raději možnost používání platebních karet zruší, než aby se zapojovala do náročného procesu EET. Naopak velké e-shopy se s novinkou vypořádají. „Vzhledem k rozsahu námi poskytovaných služeb, tedy on-line prodej pomocí vícero platebních metod, prodeje dárkových certifikátů, prodej pojistných produktů, využití úvěrových produktů, osobní vyzvednutí na výdejních místech, volné prodeje, doručení přepravcem, partnerské prodeje a různé kombinace doručení zboží, kdy platbu za zboží na dobírku může vybírat některý z řetězce partnerů, budeme muset splnit téměř všechny EET povinnosti týkající se sféry e-commerce,“ konstatuje mluvčí Mall.cz Jan Řezáč.

Vracení zboží způsobí zmatky

Největší změnou podle něj bude reportování plateb před okamžikem tržby. Daňové doklady v IT systémech totiž dosud vznikaly až po platbě či uskutečnění objednávky, která u online prodejů nastává v různé okamžiky, a v některých případech nemusí k tržbě po objednávce dojít. „Nově EET pokrývá i oblast evidence prodeje a čerpání dárkových certifikátů, a je třeba evidovat platby za vrácené zboží i reklamace, které mohou být pouze v částečné výši oproti původní tržbě a podobně,“ popisuje Jan Řezáč úskalí evidence tržeb u e-shopů.

„To vše ve spojení s právem spotřebitele vrátit zboží zakoupené vzdáleně do 14 dnů bez udání důvodu znamená, že do EET systémů může být na jednu obchodní transakci zasíláno vícero datových zpráv,“ dodává mluvčí Mall.cz.

Společnost se podle něj snaží připravit a implementovat novinku takovým způsobem, aby jejím zavedením zákazníci nebyli zásadně ovlivněni. „Samozřejmě kromě příjmu EET účtenek dle zákona. I když se jedná o velice náročnou operaci a EET řešíme vlastně už od října loňského roku, negativního dopadu naše zákazníky se v tomto ohledu nebojíme,“ předpokládá Jan Řezáč. „Naši zákazníci samozřejmě budou moci i nadále využívat všechny stávající platební metody včetně platby kartou. K žádným změnám v souvislosti s EET jsme nepřistoupili, protože chceme zákazníkům zachovat platební komfort a metody, na které jsou zvyklí,“ navazuje mluvčí Mall.cz.

I pro velké hráče na trhu však představuje zavedení EET zátěž. „Evidence pro nás znamená nejen poměrně zásadní zásahy do našich IT systémů, které právě upravujeme, ale také zvýšené nároky na administrativu,“ konstatuje Martin Tetík, senior business analytik Alza.cz.

E-shopy nevidí v zavedení elektronické evidence u on-line plateb smysl. „Rozhodnutí zavést elektronickou evidenci tržeb pro e-shopy jako takové považujeme za nešťastné. Již nyní jsou veškeré transakce zaznamenány v systémech bank a ke každému prodeji je vystaven daňový doklad se všemi náležitostmi. Čas, který věnujeme EET bychom mnohem raději využili rozvoji užitečných služeb pro zákazníky,“ dodává Martin Tetík. „Zavedení EET i na platby kartou nedává příliš smysl, když se na bankovní převod ani dobírku takové opatření nevztahuje,“ navazuje Martin Tetík.

Evidence on-line plateb nedává smysl

„Zahrnutí platebních karet do EET státní správa zdůvodňuje především z důvodu statistiky a zjednodušení kontrolních mechanismů, nicméně toto platí spíše pro kamenné obchody. U e-shopů evidence on-line plateb příliš velký význam podle našeho názoru nemá, bohužel při tvorbě legislativy na tuto skutečnost nebylo myšleno,“ připojuje Jan Vetyška.

Kolik e-shopů nakonec platbu kartou kvůli EET zruší se ukáže až poté, co ministerstvo financí představí detailní pravidla pro elektronické obchody. Asociace pro elektronickou komerci přitom stále neztrácí optimismus.

„Nyní čekáme na upravenou metodiku, kterou připravuje pro e-shopy Ministerstvo financí ČR a Generální finanční ředitelství a která by dle pátečního vyjádření paní náměstkyně Schillerové na naší konferenci měla vyjít tento týden. Věříme, že metodika bude pro internetové obchody upravená tak, aby implementace EET byla schůdná,“ doufá Jan Vetyška.

Některé e-shopy se však dramatických změn na poslední chvíli obávají. „Klíčové pro nás je, aby se legislativa nebo její výklad nezměnily tak, že by to pro nás znamenalo další procesní, právní nebo technické úpravy oproti našemu současnému přístupu k EET,“ uzavírá Jan Řezáč.

Dalibor Dostál

Informace o elektronické evidenci tržeb na jednom místě. Připravili jsme pro vás Speciál k EET.

• Oblasti podnikání: Daně, účetnictví, pojištění | Služby

Doporučujeme