Právo ochrany spotřebitele sleduje cíl zabezpečit zvýšenou ochranu spotřebitele jako slabší strany závazkového právního vztahu.
Související právní předpisy:
Související právní průvodci:
- Odpovědnost za vady a záruka za jakost
- Hospodářské trestné činy
- Nekalá soutěž
- Smlouvy
- Veřejnoprávní regulace reklamy
Úvod
Právní přepisy upravují soukromoprávní i veřejnoprávní aspekty ochrany spotřebitele. Soukromoprávní ochrana spotřebitele je ochranou následnou (spotřebitel se domáhá zadostiučinění), přičemž orgánem ochrany spotřebitele je v soukromoprávní úpravě soud. Pro realizaci této ochrany je proto nutné, aby se nápravy domáhal sám subjekt – spotřebitel, prostřednictvím žaloby.
Veřejnoprávní úprava ochrany spotřebitele pak umožňuje sankcionovat porušení práv a povinností, bez ingerence spotřebitele. Obvykle je projevem vůle státního orgánu, který ve správním řízení zjišťuje možné pochybení. Veřejnoprávní ochrana kombinuje jak ochranu následnou (uložení sankce v případě porušení relevantních právních předpisů), tak i ochranu preventivní (např. pozastavení živnostenského oprávnění, zákaz prodeje apod.). Oproti soudnímu řízení je řízení před správními orgány zpravidla rychlejší a pružnější.
Následující text se zaměřuje na základní otázky týkající se problematiky práva ochrany spotřebitele, aniž by měl za cíl tuto problematiku plně vyčerpat.