V Moravskoslezském kraji se nachází spousta šikovných firem, které mají potenciál zabodovat (nebo už bodují) na tuzemském nebo nadnárodním trhu. Tam, kde jsou, se dostali částečně špetkou štěstí, vlivem souhry příležitostí, ale také způsobem uvažování a hlavně pílí. MSIC přináší 10 otázek, které o jejich úspěchu zjišťují něco víc, a přináší odpovědi všem, kteří by chtěli jít v jejich šlépějích.
- 1. Proč jsou podle vás inovace pro malé a střední podniky nebo startupy důležité?
- 2. Jaké trendy podle vás právě teď hýbou světem a podnikatelům by neměly uniknout?
- 3. Proč podnikáte právě z Moravskoslezského kraje?
- 4. Co považujete za klíčové pro úspěch firmy/startupu v dnešní době?
- 5. Jak vám osobně pomohla činnost Moravskoslezského inovačního centra?
- 6. S jakými problémy se aktuálně vy nebo firmy ve vašem oboru nejvíce potýkáte? Jak je řešíte?
- 7. Kde hledáte inspiraci pro rozvoj svého podnikání? Co posloucháte, čtete, navštěvujete?
- 8. Jste otevření spolupráci se studenty, firmami či univerzitami?
- 9. Jaký byl váš největší fuckup? Pokud žádný, s jakými překážkami se startupy na začátku nejčastěji potýkají?
- 10. Jak lákáte do své firmy talenty a jak s nimi dále pracujete?
Během letošního jara mezi moravskoslezskými firmami vybrali 10 nejlepších startupů. Právě u těch MSIC zajímalo, jak se dívají na inovace, co čtou a poslouchají, kdo jim na cestě vzhůru pomohl, bez čeho by tak daleko nedošly a spousta dalšího. Mezi top 10 startupů se řadí:
- Stimvia – díky stimulaci nervů přináší neinvazivní léčbu, aktuálně se zaměřují na hyperaktivní močový měchýř.
- Superface – využívají automatizaci a umělou inteligenci, aby na rozhraní API umožnili různým aplikacím propojit se a předávat si data.
- Viderai – zapojením umělé inteligence odhalují nemoci analýzou očí.
- Lemonero – poskytuje chytré financování e-shopům do několika minut a na pár kliknutí.
- Perun Creative – společnost zaměřená na vývoj počítačových her, např. Kvark a Hobo.
- NIL Textile – první plně cirkulární značka oblečení.
- Autinno – unikátní systém pro vývoj samořízených aut.
- Aputime – umělá inteligence jako váš virtuální projektový asistent.
- 24 Vision – kontrola kvality nových automobilů řízená umělou inteligencí.
- Discidius – monitoring hovorů call center pomocí hlasové a emoční analýzy a umělé inteligence.
1. Proč jsou podle vás inovace pro malé a střední podniky nebo startupy důležité?
Discidius: Posouvá nás to dopředu. Musíme získávat a udržovat klienty a nemáme tak velké zázemí jako korporáty, takže musíme být inovativní, abychom stačili naší konkurenci. Ale hlavně, pokud je to možné, byli před ní.
Superface: Troufám si říci, že inovace jsou hnacím motorem střednědobého růstu. Nutí podnikatele přemýšlet o změnách, které mají jasně ekonomický základ. Chcete ušetřit čas lidí na opakující se práci nebo mít novou technologii, která vám zlepší váš dosavadní produkt? Zkuste si dnes vést firmu, která například neotestuje AI a dost možná vás konkurence za dva roky totálně převálcuje.
Viderai: Pro malé a střední podniky nebo startupy jsou klíčové z mnoha důvodů. Prvním důležitým faktorem je konkurenční prostředí. Inovace umožňují firmám získat konkurenční výhodu a přinášet na trh nové produkty nebo služby, které zaujmou zákazníky a odliší je od ostatních. Často vedou také ke zlepšení efektivity a snižování nákladů, což může být klíčové pro udržení konkurenceschopnosti na trhu. Bez inovací žádná společnost dlouhodobě nepřežije. Pro začínající společnosti doporučuji přijít s takovou inovací, která je schopná měnit celý obor nebo tržní segment.
2. Jaké trendy podle vás právě teď hýbou světem a podnikatelům by neměly uniknout?
Stimvia: Jsou to odvětví, která mají pozitivní vliv na životní prostředí a na kvalitu života člověka. Ať už mluvíme o digitalizaci nebo logistice, které mají za cíl snižovat spotřebu jak materiálu, tak šetřit lidské zdroje. Nebo třeba usnadnit či zrychlit komunikaci a přepravu zboží a osob s důrazem na jejich bezpečnost.
Lidská populace rychle roste, nejenom tím, že na svět přichází více dětí, ale také tím, že naše populace stárne. To se týká především vyspělejších zemí, které jsou zároveň početné. Ekonomiky států si uvědomují, že náklady spojené s udržením kvality života seniorů budou stále stoupat, s čímž souvisí
i tlak na prodlužování produktivního věku.
Technologie, které pomohou prodlužovat a zkvalitňovat život seniorům by měly být v popředí zájmu. Návratnost investice do nich nebude mít jen finanční rozměr, ale také společenský význam. A to jak na úrovni rodinných vazeb, tak na úrovni přenosu duševního bohatství a tradic jednotlivých národů. Jsou to právě senioři, kteří vychovávají nové generace a tvoří mosty mezi generacemi. Prostřednictvím seniorů se posilují hodnoty naší společnosti.
Digitalizace zdravotnictví zpřesňuje a zrychluje přenos informací, což velmi pozitivně ovlivňuje oblast diagnostiky, ale také domácí péče, která snižuje náklady zdravotnímu systému a významně pomáhá v léčbě nemocí. Domácí léčbu lze kombinovat s běžnými denními činnostmi, pokud to stav organismu dovoluje. Senioři tak zůstávají déle aktivní, což je důležité pro jejich psychický a fyzický stav.
Superface: Vidím tři. AI, kvantové výpočty a vesmír:
AI je technologie, kterou již nyní umíme nasadit (a to jsme jen na začátku) vlastně ve všech oborech. Pro mě to je revoluce jako příchod osobních počítačů. Každá společnost na světě tak nebo jinak AI jednou použije, a tím akceleruje svůj růst nebo sníží náklady. Od medicíny, zemědělství, stavebnictví po historii. Zatím vlastně nevidím obor, kde by AI neměla opodstatnění.
Kvantové počítače ale zvládnou vypočítat to, co lidstvo (a jím naučené AI) již kapacitně nezvládnou. Simulace a modelování neuvěřitelného množství dat je nyní překážkou v různých oborech, například na některé léky v medicíně se přichází omylem. Nejsme schopni vytvořit a otestovat stovky miliard různých chemických kombinací, z nichž jen jedna bude ta vhodná pro tvorbu léku.
Vesmírné technologie vyžadují kombinaci všeho, co lidstvo zná s tím, co je vůbec aktuálně možné (a často téměř nemožné). Od materiálů přes informační technologie. Oproti klasickým podnikům a jejich produktům je tady ale tlak na maximální kvalitu.
Perun Creative: Aktuální trend je AI. Nicméně pokud je již z něčeho trend, tak není moudré naskočit na danou vlnu hned. Konkurence má nezměrný náskok a dohnat ji je často značně časově a finančně nákladné. Místo sledování trendů a následování davu je mnohem efektivnější najít si svou cestu.
NIL Textile: Každého už asi strhla vlna digitalizace nebo využití AI. V popředí je stále udržitelnost. Bez udržitelného fungování a strategického plánování napříč všemi pilíři se mohou firmy brzy dostat do problémů.
3. Proč podnikáte právě z Moravskoslezského kraje?
Viderai: Region má velmi dobrou geografickou polohu. Dále tady existuje živá přátelská podnikatelská komunita a silný potenciál pro spolupráci s univerzitami a výzkumnými institucemi. Ty nám přináší přístup ke špičkovým znalostem a talentovaným lidem. Máme zde příležitost aktivně spolupracovat s Národním superpočítačovým centrem (IT4I), univerzitními týmy, nemocnicemi, Moravskoslezským inovačním centrem i Moravskoslezským krajem.
Discidius: Všichni z týmu Discidius pochází z Moravskoslezského kraje, a tak proč bychom nezkusili prorazit právě tady u nás. Výhodou může být například to, že sousedíme s Polskem a Slovenskem. Díky tomuto se nám povedlo navázat spolupráci s polskou IT společností, která se aktuálně podílí na dalším vývoji naší aplikace.
Lemonero: Moravskoslezský kraj a konkrétně Ostravu vnímáme jako takové české Silicon Valley. Přesně proto jsme se rozhodli mít zde svou technologickou a vývojářskou základnu. Velkou výhodu vnímáme i v blízkosti Vysoké školy báňské, která nabízí mnoho oborů, ze kterých rádi nabíráme absolventy.
4. Co považujete za klíčové pro úspěch firmy/startupu v dnešní době?
Stimvia: Nově vznikající firmy jsou ve svých počátcích velmi zranitelné. Často chybí kvalifikovaní a zkušení zaměstnanci, finanční prostředky a místo pro podnikání. Informace a zkušenosti, které mohou čerpat z akceleračních programů inkubátorů a inovačních center jsou velmi cenné, protože šetří finanční prostředky a zkracují čas k uvedení firmy na trh, a to je klíčové. Zároveň pomáhají v profesním růstu nových zaměstnanců a osobním růstu zakladatelů společností.
Kořeny Stimvie sahají na univerzitní půdu. Zde započal výzkum nové metody léčby založené na neuromodulaci, ve kterém Stimvie zdárně pokračovala. A právě díky podpoře a spolupráci vysoce kvalifikovaných lidí jej mohla zavést do praxe. Hnacím motorem Stimvie je vysoká míra motivace pracovního týmu, která pramení z chuti měnit staré a nežádoucí postupy léčby onemocnění spojených s centrální nervovou soustavou člověka.
Viderai: Klíčovými faktory pro úspěch firmy nebo startupu v dnešní době jsou pružnost a schopnost rychle reagovat na změny. Orientace na zákazníka a jeho potřeby, inovace a neustálé zlepšování, a také kvalitní tým s různorodými dovednostmi a schopností spolupracovat. Dále je důležitá vytrvalost a udržení motivace k dosažení výsledků.
Lemonero: Především kvalitní analýzu trhu v kombinaci se zdravou naivitou a vášnivým přístupem. Dalšími klíčovými prvky jsou tým, kapitál a produkt-market fit spolu se silnou go-to-market strategií. Nad tím vším ale člověk potřebuje hlavně štěstí.
Perun Creative: Klíčové v dnešní a jakékoliv jiné době je mít kvalitní produkt. Když máte nejlepší produkt na světě, zákaznici si vás najdou. Kvalita by měla být hlavní investice firmy. Je časté věci dělat rychle, za málo peněz a co nejrychleji, za co nejvíc prodat. Nedostatečná kvalita se následně musí kompenzovat drahým marketingem. A na dnešním reklamou přesyceném trhu je tak velmi těžké se prosadit.
NIL Textile: Vědět zcela přesně kam jdeme a proč a z té cesty neuhnout. Je důležité nepodcenit přípravu, umět flexibilně reagovat na změny a nepolevit, zároveň ale neuhnout ze svých nároků a cílů. Dobrá je také poučka, že pokud máte selhat, máte to udělat rychle. Jsme stále poměrně mladá firma, ale rychle jsme dokázali prověřit zájem trhu, najít tu správnou propozici a jít do rizika se založením vlastní výroby. Ten vývoj je neuvěřitelně rychlý a bez pevného řízení by nebyl možný.
5. Jak vám osobně pomohla činnost Moravskoslezského inovačního centra?
Stimvia: Podpora v počátcích podnikání je nesmírně důležitá. Vždyť jen malý zlomek všech úžasných nápadů nakonec spatří světlo světa a příčinou jsou mnohá úskalí, kterými musí začínající firma projít. Nejenom aby vůbec vznikla, i poté má ke své profitabilitě ještě pěkný kus cesty před sebou. Jakákoli forma pomoci ve všech fázích jejího vývoje je obrovským přínosem.
Stimvie tak uvítala zázemí a možnost konzultovat správnost zvolených postupů v oblasti produktového vývoje, marketingu a managementu. Naše účast na pravidelných setkání, která MSIC organizuje, je pro nás příjemným a obohacujícím zážitkem. Jsme ale také rádi, když svými zkušenostmi můžeme pomoci i ostatním startupům.
NIL Textile: MSIC je naším dlouhodobým partnerem. Účastníme se pravidelných setkání, která nám pomáhají s různými aspekty businessu, využíváme právního poradenství i grantových příležitostí. Pomáhá nám také výběr expertů, kteří jsou k dispozici v rámci realizací výzkumně vývojových projektů. MSIC byl v řadě bodů našeho vývoje zcela klíčovým partnerem a bude tomu tak i nadále.
Discidius: MSIC nás neustále podporuje ve všech situacích, se kterými se setkáváme, např. když jsme museli vyměnit IT firmu. Pomáhá nám s networkingem, s naší propagací a poskytuje nám i zpětnou vazbu na naše nápady. Toho si velmi ceníme.
6. S jakými problémy se aktuálně vy nebo firmy ve vašem oboru nejvíce potýkáte? Jak je řešíte?
Superface: Obecně je to uzavřenost klasických velkých podniků a korporátů k novým firmám, se kterými nemají žádnou zkušenost. Myslím, že v západní Evropě jsou střední a velké podniky daleko otevřenější k nákupu mladých technologií od startupů. Má to obrovský pozitivní dopad.
Takový startup získá konečně vlastní prostředky na obživu. Přestává se bát, že nepřežije další půlrok. Naproti tomu podniky mají možnost tlačit na zlepšení produktu, který se jim dělá skoro na míru. Startup jej už značně vylepšený následně prodá často i za vyšší cenu. Celkově se tím průmysl velmi rychle zefektivní. Startupy jsou profitabilní a hned nabídnou další inovace.
Když korporáty tyto finance nepustí, startup žije jen z investic. Začne prodávat v západních zemích a Česko už má jako béčkový nebo céčkový trh. Tohle bych rád změnil.
Lemonero: Ve startupovém odvětví došlo, tak jako v celé globální ekonomice, k ochlazení a propadu valuací většiny startupů. A to včetně těch největších jako je Klarna, Adyen atd. Je vidět, že trh a investoři už po letech „růstu za každou cenu” sledují efektivitu, marži a zdravou ekonomiku. Což je jen dobře.
Většina firem ale zažívá problém s překlopením do profitability a bodu zlomu, ve kterém se celkové náklady protnou s přímkou příjmů. Lemonero je naštěstí velmi silné ve své efektivitě a ekonomice, takže jsme na tuto situaci připraveni.
NIL Textile: Stále hledáme nové talenty do managementu i šikovné ruce do výroby. A to je občas jako hledat jehlu v kupce sena. Jsme však trpěliví a vždy si raději počkáme na opravdu kvalitní kandidáty. Textilní průmysl se nyní potýká nejen s nedostatkem pracovní síly, ale i s blížícími se regulacemi, na které bude muset reagovat. Stále se jedná o odvětví, které má 10% podíl na globálních emisích a tlak na udržitelnost je tady vysoký. V tomto ohledu jsme pro mnohé řešením a sami již stavíme business, který je na budoucnost připraven a snad i o několik kroků napřed.
7. Kde hledáte inspiraci pro rozvoj svého podnikání? Co posloucháte, čtete, navštěvujete?
Stimvia: Inspirace Stimvie by se dala rozdělit na interní a na externí. Ta interní přichází zaprvé od našich pacientů nebo klientů, kterým nasloucháme, a zadruhé od samotných zaměstnanců a jejich kreativity. Ta externí z několika různých zdrojů. Příkladem jsou setkání a debaty mezi odborníky z oblasti zdravotnictví na mezinárodních fórech a kongresech. Na nich je možné diskutovat s lidmi z různých odvětví, kteří mohou mít na věc odlišný názor.
Následně díky kreativitě interního týmu konstruktivně filtrujeme a vybíráme si inspirativní myšlenky. Pak jsou to také různá setkání „startupistů“ nebo spolupráce s externími subjekty. Velkou inspirací a motivací jsou vlastní úspěchy, které nám dávají sílu šlapat dále. Být tam první, hledat nemožné a přetvářet ho na možné a nové příležitosti.
Superface: Inspirací jsou pro mě ti, kteří už opakovaně dosáhli nějakého výrazného úspěchu, a nemusí to být jen ten komerční. Třeba několikrát postavili úžasný tým nebo přišli s technologií, která pomohla změnit status quo v určitém segmentu. Vlastně se inspiruji u těch méně hlasitých. Úplně nemusím poslouchat výkřiky a PR zakladatelů startupů, kteří mají zaručené recepty, jak správně dělat byznys. I když pak mají pěknou titulku v různých časopisech. Čtu nejčastěji oborové novinky. Samozřejmě mě zajímá Česká scéna (CzechCrunch), ale nejvíc poslouchám podcasty největších investičních skupin světa (A16Z apod.).
Discidius: Snažíme se motivovat se navzájem. Hodně inspirativní jsou pro nás také všechna setkání s jinými startupy nebo firmami a lidmi, kteří za nimi stojí. Z nich si snažíme odnášet cenné rady pro další rozvoj.
Podcasty
- Jedničky a nuly,
- Teorie peněz,
- Podnikání na mateřské,
- Czechitas
- Czechcrunch
- Forbes Česko
- Masters of Scale
- The Tim Ferris Show
- NLP Akademie
Knihy
- Jack Canfield: Pravidla úspěchu
- Tony Hsieh: Delivering Happiness (Štěstí doručeno)
- David Heinemeier Hansson, Jason Fried, David H. Hansson: RESTART (Restart: Průvodce podnikatelským minimalismem)
- David Allen: Getting Things Done (Mít vše hotovo: umění produktivity bez stresu)
- Sun Tzu: The Art of War (Umění války)
Články
- Harvard Business Review: The B2B Elements of Value: How to measure—and deliver—what business customers want by Eric Almquist, Jamie Cleghorn, and Lori Sherer
- Jak se ptát – Zdenka Plánková
- Ideal PitchDeck – Depo Ventures
Lemonero: Jsem velký milovník knih a podcastů/audioknih, takže primárně zde. Jako hlavní mohu doporučit knihy Principles (Ray Dalio), The hard thing about the hard things (Ben Horowitz) nebo Marcus Aurelius: Hovory k sobě.
Perun Creative: Všude kde to jen jde. 🙂 U konkurenčních produktů, u ostatních vývojářů, v podcastech, článcích, konferencích… Člověk musí zkrátka znát svůj business ze všech stran.
Viderai: Inspiraci pro rozvoj podnikání hledáme v různých zdrojích. Pravidelně sledujeme odborné časopisy a blogy zaměřené na náš obor, účastníme se konferencí a setkání s dalšími podnikateli a výzkumníky. Sledujeme zajímavé podcasty, ať už přímo z oboru, nebo obecně podnikatelské. V češtině např. Hackni byznys, Forbes. Také se snažíme zapojit do různých komunit a startupových ekosystémů, kde sdílíme zkušenosti.
8. Jste otevření spolupráci se studenty, firmami či univerzitami?
Stimvia: Snažíme se posilovat své vztahy s univerzitou a zapojovat studenty do dílčích výzkumných projektů, které v současnosti realizujeme nebo plánujeme do budoucna. Můžeme říci, že tento vztah je vzájemně prospěšný. Stimvia nabízí studentům podílet se na vývoji zajímavé a přelomové technologie v žádaném a prestižním oboru, kterým je zdravotnictví už tisíce let. Nám to přináší čerstvý vítr do plachet. Jen je potřeba, aby vedle vysoké motivace panovala na palubě lodi také pracovní morálka.
Discidius: Spolupráci jsme se nikdy nebránili a myslíme si, že takový model může být přínosný pro všechny zúčastněné.
Výhledově do půl roku budeme hledat minimálně někoho, kdo nám pomůže se supportem u klientů, a to jak po IT stránce, tak i té komunikační.
NIL Textile: Rozhodně. Pravidelně nabíráme šikovné stážisty a někteří s námi následně i zůstávají. Naší první zaměstnankyní byla právě stážistka z VŠB. A také nyní k nám nastupuje na stáž nový člověk z Technické univerzity v Liberci. Pokud má někdo chuť se učit, nebojí se přebrat zodpovědnost a naše mise je mu blízká, příležitost se pro něj najde – ať už v obchodu, marketingu nebo backoffice.
Perun Creative: Dlouhodobě a aktivně spolupracujeme na podpoře vzdělávání v našem kraji. Pořádáme přednášky na vysokých školách, zaměstnáváme studenty v rámci bakalářské praxe, investujeme do nadějných studentských projektů atd.
9. Jaký byl váš největší fuckup? Pokud žádný, s jakými překážkami se startupy na začátku nejčastěji potýkají?
Superface: Potkal mě hned na úvod podnikání. Řekl jsem si, že do toho půjdu all-in. Vzal finance, které mi spořili rodiče, vybral kreditku do -100 000 korun a začal s nimi stavět první firmu. Skončil jsem v exekuci a bez peněz. Několik týdnů jsem měl jen na rohlíky a pomazánku. Do toho začaly chodit pokuty za parkování a od revizorů. Přežít něco podobného byla, řekněme, zajímavá zkušenost, díky které hodně rozumím tomu, jak je těžké se z toho dostat. Pomohl jen tah na branku a lepší plánování, jak s financemi zacházet. I když pořád cítím, že do toho raději dám všechno, než s obavou jen něco málo. Nakonec se nám povedlo produkt prodávat a dostat se z toho ven. Ale bylo to dost těžké.
Discidius: Museli jsme ukončit dlouhodobou spolupráci s IT firmou, která se podílela na vývoji naší aplikace. Byla to věc, se kterou jsme se vypořádávali skoro půl roku. Bylo potřeba získat veškeré kódy, dokumentaci a de facto všechno, co bylo spojeno s naší aplikací. Všem, kteří hledají dodavatele IT služeb, doporučujeme nezapomenout veškeré tyto náležitosti ošetřit smluvně. Při podobné situaci pak nenastanou problémy s tím, co vlastně komu patří.
Viderai: Naštěstí se nám fuckupy vyhýbají, pakliže vnímáme fuckup jako problém, který je těžké nebo nemožné řešit. Neexistuje ovšem činnost, ve které by průběžně nevznikaly problémy. Startupy se na začátku nejčastěji potýkají se všeobecnou nedůvěrou. Proto mívají problém sehnat a udržet kvalitní tým a trakci.
Lemonero: Fuckupů byla spousta, ale všechny jsme zatím přežili, což považuji za hlavní úspěch každého startupu. Problémy, se kterými se startup setká, je miliarda. A tak je důležitá mantra, kterou razil Samuel Beckett: „Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.”
10. Jak lákáte do své firmy talenty a jak s nimi dále pracujete?
Superface: Dříve to byla spíše nefinanční motivace typu pojďme spolu změnit svět. Pojďme být první na světě s tímto produktem nebo technologií. Dnes, když za sebou máme silné investory, k tomu přidáváme i finanční ohodnocení, tedy podíl na společnosti formou ESOP. Vždy jsou to ale kolegové, kteří jsou v něčem mnohonásobně lepší než já. Vlastně si s nadsázkou doufám tvrdit, že jsem ve společnosti ten, který o všem ví nejmíň. A určitě to nejdůležitější je test firemních hodnot. Na to už ale většinou máme HR specialisty, kteří nám s tím pomáhají.
Lemonero: V Ostravě se zaměřujeme primárně na oblast IT a v této komunitě jsme aktivní. Například minulý rok náš CTO Tomáš Widlák přednášel na BarCampu. Nějakou dobu již spolupracujeme také s organizací Czechitas. Účastníme se meetupů Agile circle, který jsme dokonce koncem září hostili v prostorách budovy Viva.
Rozvoj talentů je pak oblast sama o sobě. Již během pohovorů se snažíme zjistit, co kandidáty zajímá a kam by se chtěli dále posouvat a růst. To se jim pak po nástupu do zaměstnání snažíme umožnit. Dát jim prostor pro učení se novým technologiím a nabídnout podporu seniorních kolegů v překonávání překážek.
Dočetli jste až sem, ale stejně nevíte, kde a jak začít své podnikání posouvat? V Moravskoslezském inovačním centru vám pomůžou s nejnovějšími trendy nebo třeba upevněním pozice na trhu. Budou vaší spojkou k úspěchu i na další podnikatele v regionu.