Spolumajitelky značky Prasklo dokazují, že produkty, při jejichž výrobě kombinujete křehký a pevný extrémně tvrdý materiál, mohou skvěle fungovat jako dekorativní doplňky do domácnosti.
„Nechceme a ani nemůžeme vyrábět desítky kusů měsíčně a dělat velké zakázky. Chceme, aby naše výrobky byly v podstatě sběratelskými kousky,“ říká Petra Švejdarová v nové epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.
Kláru Vaculíkovou inspirují především její sny. Jeden z nich si plní ve spolupráci s mladou designérkou z Prahy. „Je pro mě důležité, že si něco vysním a pak si za tím jdu,“ říká. A právě vystudovaná právnička Klára Vaculíková pomohla Petře Švejdarové přetvořit Prasklo z „hobby tvorby“ na regulérní byznys.
Stoletý dům, kde byl beton všude
„Beton mám ráda odjakživa. Rodiče měli stoletý dům, táta ho pořád opravoval, takže všude byl beton, a mě to inspirovalo. K tomu ještě teta byla malířka skla. Nebyla jsem sklář, tak jsem v začátcích pracovala se starým sklem z antikvariátů a vlastních sbírek. Na tom jsem si začala hrát a dlouho se pohybovala na hranici hobby tvorby,“ popisuje Švejdarová.
„I moje cenotvorba byla předtím, než jsem Kláru poznala, tristní,“ přiznává.
Sami držíme klíč ke zdraví, říká majitelka firmy vyrábějící doplňky ze superpotravin
„Uvědomily jsme si, že musíme myslet více strukturálně, protože kdyby se v začátcích prodaly všechny Petřiny výrobky, tak z toho nezaplatíme nic. Já byla ráda, že jsem do toho jako právnička mohla vnést vedle kreativity i trochu toho byznysového prvku,“ potvrzuje Vaculíková.
Prasklo je na trhu už více než pět let, oficiálně vzniklo v roce 2016, kdy získalo své jméno a díla Švejdarové se poprvé představila na Czech Design Week. Dnes je designérka známá především produkcí uměleckých váz, které jsou výsledkem její fascinace strukturou skla, zasazeného do betonového podstavce.
Ačkoli Prasklo sbírá řadu pozitivních ohlasů od kurátorů z celého světa, dodnes se nejedná o komerční projekt v pravém slova smyslu. Tvořím ve svém malém pražském ateliéru a držíme se umělecké malovýroby jednotlivých objektů.
Petra Švejdarová, designérka
Když jedna zakopne, druhá ji chytá
Za velkou výhodu obě považují především to, že jsou dobře fungujícím týmem. „Když jedna zakopne a padá, ta druhá ji chytá. Když jsme v průšvihu, tak se vzájemně podepřeme,“ doplňuje Vaculíková. I to je podle jejích slov v podnikání extrémně důležité a bez vzájemné podpory by bylo rozvíjení jejich projektu výrazně složitější.
A jakou radu by daly začínajícím podnikatelkám, které se pouštějí na tenký led vlastního byznysu? Na startu by si měly ženy podnikatelky dodat odvahy a nebát se riskovat. „Jít do toho s tím, že si řeknou: na začátku nemám prakticky co ztratit, a půjdu do toho po hlavě, protože to vždycky nějak dokážu. Věřte mi, že to to funguje,“ směje se Petra Švejdarová.
Podle Kláry Vaculíkové nemají ženy o nic menší podnikatelský talent, jen jim občas chybí zmiňovaná odvaha: „Dobře se zamyslete nad byznys plánem a počítejte s tím, že s tím bude hodně práce. Píle se vám určitě hodí, zadarmo člověku nic do klína nespadne. Pak už jen opravdu stačí se toho nebát a jít si za tím.“
Dílo Petry Švejdarové, které se objevuje ve stále větším množství domácností v tuzemsku i v zahraničí, pochválil i prestižní ekonomický magazín Forbes: „Kontrast brutálního betonu a křehkého skla je v architektuře nebo designu osvědčenou kombinací. Česká značka Prasklo, pod kterou designérka Petra Švejdarová vytváří své výjimečné solitérní vázy, však dává této kombinaci lehce nostalgickou a nesmírně originální podobu.“
Jak vlastně vznikl název Prasklo a co chce značka svou filozofií reprezentovat? Jak se poprat s projekty na zakázku, kdy musí umělec zapomenout na vlastní kreativitu a plní přání klienta. A co je ještě ve společném podnikání důležité? Poslechněte si celou epizodu podcastu na info.cz.