Zcela nový cvičný a lehký bojový letoun, jehož vývoj spolufinancovala Česká exportní banka, je novou generací legendárního stroje L-39 Albatros, který je se třemi tisíci vyrobenými kusy považován za neúspěšnější cvičný proudový letoun světa.
„Letadla společnosti Aero Vodochody patří mezi technologickou špičku v oboru s velmi vysokou přidanou hodnotou. Podpoření vývozu nového modelu letounu je pokračováním bezmála třicetileté spolupráce, během níž český letecký průmysl s pojištěním EGAP dodal své stroje, náhradní díly a služby do řady zemí několika kontinentů,“ vysvětluje předseda představenstva EGAP Jan Procházka.
Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?
Pojištění dodávky letounů do Vietnamu představuje jeden z největších současných obchodních případů EGAP. Je také jedním z největších kontraktů českého obranného průmyslu v posledních letech, a to ve velmi sofistikovaném oboru. Na výrobě letounu se podílí řada dalších domácích firem a je tak považován za úspěch pro celý český letecký průmysl.
Nejen pro výcvik, ale i pro bojové úkoly
Letoun L-39NG absolvoval první let v prosinci roku 2018 a v září 2020 získal typový certifikát. Díky dobré ovladatelnosti, moderní avionice a virtuálnímu výcvikovému systému může sloužit k základnímu i taktickému výcviku vojenských pilotů a po integraci zbraňových systémů může plnit i některé bojové role. Tento letoun je nabízen stávajícím uživatelům letadel L-39, L-59 či L-159 z produkce Aera i zcela novým zákazníkům, kteří hledají novou platformu pro moderní výcvik pilotů odpovídající standardům 21. století.
Zakázka společnosti Omnipol pro Vietnam na dodávku letounů L-39NG navazuje na historicky úspěšné a tradiční dodávky českých, respektive československých letounů do Vietnamu. Omnipol v minulosti zajistil vývoz více než 9000 letounů československé a české výroby. Ať už šlo o stroje Zlín Z-226 nebo Aero Ae-45 a především stroje L-39 Albatros v 70. až 80. letech minulého století.
Aero Vodochody dodalo do Vietnamu prostřednictví Omnipolu v letech 1980 a 1981 celkem 24 letounů L-39 určených pro výcvik kadetů, dalších 10 strojů si Vietnamci pořídili počátkem devadesátých let od Ukrajiny. Letouny L-39 byly ceněny pro svoji robustnost, kvalitní zpracování a jednoduchost údržby.
Více o letounu L-39NG
Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.
Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
EGAP už podpořil vývozy za víc než bilion korun
Celkový objem podpořeného exportu EGAP aktuálně přesahuje částku jednoho bilionu korun. Za 29 let fungování EGAP tak podpořila vývoz českých exportérů do 130 zemí světa, od Austrálie až po Zambii. Mezi historicky největší obchodní případy patří například modernizace železniční tratě v Ázerbájdžánu. Od roku 2011 tam české firmy pojištěním EGAP zmodernizovaly přes 900 kilometrů železnice za 750 milionů eur. Dále jsou to vodní elektrárny společnosti Energo-Pro v Gruzii, Bulharsku a Turecku. Letos dokončený projekt Turecké elektrárny Alpaslan 2 v hodnotě 600 milionu dolarů přitom představuje největší českou investici v Turecku od roku 1989 a zároveň největší českou porevoluční investici do vodní energie.