„Tato zpráva by měla být poslední bez údajů ze subsaharské Afriky,“ uvádí Mezinárodní svaz veřejné dopravy (UITP) ke stavu podzemní dráhy ve světě za letošní rok. Data z pravidelného reportu organizace sdružující více než 1500 členů z 95 zemí se vztahují vždy k předchozímu roku a můžeme tedy konstatovat, že podmiňovací způsob už není na místě.
Letos v létě skutečně prezident Muhammadu Buhari (ano, ten, který musel nedávno vyvracet, že zemřel a byl nahrazen klonem) otevřel první metro linky v Abudže, hlavním městě Nigérie. Disponuje modrou a žlutou linkou, které mají dohromady dvanáct stanic a 45 kilometrů.
Nepřekvapí, že Nigérie vděčí za metro Číně. „Dovolte mi, aby vyjádřil uznání nigerijské vlády vládě Číny a Exim Bank of China za podporu tohoto i řady jiných projektů, které v současnosti v zemi probíhají,“ nechal se podle serveru GlobalRailNews.com při slavnostním uvedení do provozu slyšet Buhari. Podle agentury Bloomberg má výstavba metra pokračovat, po dokončení mít 290 kilometrů a celkem přijít na 824 milionů dolarů.
Ještě o tři roky dříve přitom začalo jezdit metro i v hlavním městě Etiopie Addis Abeba. Tamní dvě linky přišly na 475 milionů dolarů a také na tomto projektu participovala Čína. Proč ho zpráva UITP ignoruje, není jasné. Důvodem však může být to, že více než podzemní dráhu připomíná tramvaj či městský vlak a v budoucnu by se podle CNN mělo stát součástí etiopské železniční sítě. To však do značné míry platí i pro metro v Abudže.
Investice do infrastruktury
Nigérie, která je největším africkým producentem ropy, v posledních letech masivně investuje do infrastruktury. Také další subsaharské metro by proto mělo připadnout na tuto zemi. V současnosti vzniká v osmnáctimilionovém Lagosu. Plány výstavby dráhy sahají až do osmdesátých let, s realizací se však začalo teprve koncem minulého desetiletí.
Původní velmi optimistický termín dokončení už po třech letech vzal rychle za své a po mnoha zpožděních se v současnosti počítá se zahájením provozu na první modré lince v roce 2022. Ta má mít 27,5 kilometru a 13 stanic. V dlouhodobém horizontu se počítá až se sedmi linkami.
Zhruba ve stejné době jako v Lagosu by se poprvé mohli svést metrem i obyvatelé Abidžanu, největšího města Pobřeží slonoviny. Jeho výstavba odstartovala loni a na rozdíl od ostatních zemí se na projektu podílí hlavně Francouzi a Jihokorejci. Nejdříve by měla vzniknout severo-jižní linka s dvaceti stanicemi. Později se počítá i s druhou, východo-západní trasou.
Převzato z webu Euro.cz. Autor: Jan Brož