Aktivní turismus: Trend dorazil i do Česka, CzechTourism chystá kampaň

Aktivní turismus bude hlavním komunikačním tématem cestovního ruchu Česka pro následující dva roky. Jak při cestování sportovat, aktivně relaxovat i odpočívat ukáže klíčová kampaň agentury CzechTourism Unexpected Wellbeing.

Kampaň navazuje na odborníky oceňovaný originální vizuál Unexpected Traditions z roku 2023 a posouvá téma aktivního turismu do netradiční podoby, a to ve spolupráci s kraji. Cílem je nalákat do Česka co nejvíc cestovatelů z celého světa. 

Český Krumlov

Cestovní ruch má zásadní význam pro tuzemskou ekonomiku. Na HDP se podílí 95 miliardami korun a přináší 214 tisíc pracovních míst, což znamená, že v něm pracuje každý pětadvacátý Čech. Největší podíl na zaměstnanosti má turismus v Karlovarském kraji, Praze a Jihomoravském kraji, na HDP pak v kraji Karlovarském, Jihočeském a Praze.

„Význam cestovního ruchu pro českou ekonomiku je nezpochybnitelný. Má pozitivní dopad na rozvoj regionů, brání jejich vylidňování a podporuje investiční příležitosti. Přínosy turismu je potřeba lidem více přibližovat – i díky němu došlo v mnoha regionech k vybudování infrastruktury základních a doprovodných služeb. Chceme, aby Česká republika byla atraktivní destinací nejen pro turisty, ale i investory a podnikatele,“ říká ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.

Stovky milionů na podporu cestovního ruchu

„Jednou z prvních věcí, kterou jsme na Ministerstvu pro místní rozvoj začátkem roku udělali, bylo vyčlenění 200 milionů korun na podporu cestovního ruchu. Ve dvou výzvách podpoříme vybavenost turistických tras, rozvoj navigačních a informačních systémů v destinacích, úpravu lyžařských běžeckých tras nebo ekologicky šetrnou dopravu v turistických regionech a marketingové aktivity,“ doplňuje Bartoš.

Aktivní turismus je globální trend, kdy se po pandemii covid-19 všichni snaží „zvednout lidi ze židle“. Tuzemským hlavním komunikačním tématem bude v letech 2024 až 2025. Česko má pro to všechny předpoklady: nejlepší systém turistického značení na světě, velkou tradici sportu a outdoorových aktivit a kvalitní světově známé lázeňství zapsané i na seznam UNESCO.

Na cestách využívá hotely v Česku skoro stejně cizinců jako „našinců“

„Dobrou zprávou je, že na cestovní ruch v letošním roce podařilo vyjednat o zhruba 27 milionů více než loni. Rozpočet agentury CzechTourism se oproti loňským zhruba 373 milionům zvýšil na 400 milionů korun. Budeme tak moct posílit viditelnost Česka v zahraničí i na tuzemských eventech,“ popisuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Peníze podle něj přirozeně hrají významnou roli v tom, jak se jednotlivým zemím daří lákat hosty ze zahraničí. „I když loni v prvních třech čtvrtletích navštívilo hromadná ubytovací zařízení v Česku o téměř 2,3 miliony turistů více než v roce 2022 (zhruba 17,4 milionů), více než polovinu z nich tvořili domácí cestovatelé. Bylo jich 10,2 milionů, zatímco cizinců k nám přijelo 7,2 milionů. Zahraniční turisté přitom na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. Nejvíc bonitní trhy od 1. čtvrtletí 2022 do 3. čtvrtletí 2023 byly pro nás Německo, Polsko, Slovensko, USA a Velká Británie. Právě tam, ale nejen, chceme cílit naše letošní největší kampaně,“ dodává Reismüller.

Česko jako jedny velké lázně

Nový komunikační koncept kampaní České centrály cestovního ruchu na roky 2024 a 2025 Unexpected Wellbeing vychází z myšlenky, že Česko jsou de facto jedny velké lázně. Je tu taková pohoda, tak krásná příroda a bohatá kultura, že i když v Česku trávíte dovolenou aktivním odpočinkem, připadáte si jako v lázních. A tak se každá lehce sportovní aktivita stává nečekanou lázeňskou procedurou.

Vizuály, které primárně vznikly v angličtině, mají slogany (claimy) jako „unexpected steam room“ u fotky cyklisty v mlze, „unexpected pedicure“ u fotky bosých nohou na procházce po skalách v lese či „unexpected aromatherapy“ u skupiny lidí, která jde po rozkvetlé louce. Kromě kampaní CzechTourism chystá i celou řadu dalších aktivit.

Mariánské Lázně (kolonáda)

„I letos se samozřejmě uskuteční naše největší B2B akce zaměřená na nákupčí a zástupce cestovních kanceláří z celého světa a tuzemské odborníky a podnikatele v cestovním ruchu pod názvem Czechia Travel Trade Day. Každý rok se koná v jiném krajském městě. Té loňské velmi úspěšné v Brně, na které jsme intenzivně spolupracovali s Centrálou cestovního ruchu – Jižní Morava a statutárním městem Brno, se zúčastnilo 74 nákupčích ze 23 zemí světa a během dvou dnů se na ní uskutečnilo 1 800 individuálních B2B jednání. Letošní tzv. TTD chystáme na 29. a 30. duben v Hradci Králové, půjde už o 7. ročník,“ shrnuje František Reismüller .

Kromě toho chce CzechTourism dále rozvíjet destinační portály Visit Czechia a Kudy z nudy, které loni zaznamenaly vůbec největší návštěvnost v historii – VC více než 2,4 milionů, KzN více než 28 milionů návštěv.

Blíží se éra digitálního turismu

„Chystáme také nový přístup k evidenci ubytovaných turistů. Představte si, že při návštěvě ubytovacího zařízení nebudete zdlouhavě vyplňovat papírové formuláře. Místo toho vstupujeme do éry digitálního turismu, kdy pro registraci turistů v našich ubytovacích zařízení bude sloužit jediné digitální místo. Na Ministerstvu pro místní rozvoj pracujeme na novele, která sníží administrativní zátěž a přizpůsobí odvětví cestovního ruchu novým technologiím. Budeme mít data v reálném čase, z čehož bude těžit nejen naše ministerstvo, ale i cizinecká policie, statistický úřad a samotné obce,“ prozrazuje Ivan Bartoš.

Víc Čechů chce trávit dovolenou v Česku. Plánují utratit víc než loni

Každá starostka nebo starosta podle něj v reálném čase uvidí, kolik mají ve svém katastru aktuálně turistů a kolik peněz díky nim získají do rozpočtu na poplatcích. Ty pak mohou použít třeba na rozvoj infrastruktury.

„Tato revoluce v evidenci ubytování samozřejmě zahrnuje i turisty, kteří využívají online ubytovací platformy. Každý návštěvník naší země bude mít povinnost se zaregistrovat, a to v souladu s nařízením Evropské unie, které aktuálně projednává Evropský parlament. Moderní doba si žádá moderní řešení – nebudeme stát opodál, ale vyjdeme jí vstříc,“ dodává ministr.

V roce 2024 by se také mělo analyzovat další zapojení umělé inteligence (AI) do portálů Kudy z nudy a Visit Czechia s cílem usnadnit práci uživatelům. Na Kudy z nudy se i nadále budou vytvářet tematické landing pages a uzavírat datové aliance tak, aby bylo možné využívat kvalitní externí zdroje dat. V současné době tak CzechTourism mimo jiné pomáhá realizovat projekt Ministerstva kultury v kontextu s 200. výročím narození Bedřicha Smetany.

Nejen díky tomuto skladateli je rok 2024 označován jako Rok české hudby, v němž se ke klasické hudbě uskuteční celá řada akcí, o kterých se už nyní dají zjistit informace na speciálním rozcestníku.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme