Aktivní turismus v Česku zažívá boom: Cizinci objevují nové regiony

Česko se stává čím dál oblíbenější destinací pro aktivní turisty z Německa, Nizozemska a Polska. Výzkum agentury CzechTourism odhalil, že aktivní dovolená je pro tyto národy stále atraktivnější a že ČR patří díky své cenové dostupnosti, rozmanité přírodě a bohaté historii mezi vyhledávané destinace.

Výzkum ukázal také směr, na který by se Česko mělo více zaměřit, a to ještě větší propagace dosud neobjevených míst, což zapadá do koncepce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Ilustrační fotografie

Mezi klíčové aktivity agentury patří právě prezentace turistických cílů mimo davy turistů. Agentura má v souladu s tím také nastavené své priority, pokud jde o cílení kampaní v zahraničí, ale i na domácí půdě.

Turisty láká cenová dostupnost i široká nabídka aktivit

Podle nejnovějších dat CzechTourism za rok 2024 přinesl pozitivní trend v příjezdovém turismu. Německo, Polsko a Nizozemsko patří mezi klíčové zdrojové trhy. Počet návštěvníků z těchto zemí loni překonal čísla z rekordního roku 2019 (rok před pandemií covid-19).

Cílené kampaně a propagace přírodních destinací motivovaly zahraniční návštěvníky k objevování krás Česka. Data ukazují, že zatímco Němci nadále preferují lázně a kulturní památky, Nizozemci objevují české kempy a cyklostezky a Poláci si oblíbili Krkonoše a jižní Moravu.

Aktivní turismus: Trend dorazil i do Česka, CzechTourism chystá kampaň

„Naše nejnovější data potvrzují rostoucí oblibu Česka mezi zahraničními turisty a zároveň ukazují oblasti s největším potenciálem. Aktivní dovolená je trendem, který nabývá na síle. V rámci našich kampaní chceme více zdůraznit možnosti, jak spojit sport, přírodu i kulturní zážitky. Proto se zaměřujeme na propagaci méně známých regionů a ukazujeme Česko jako destinaci pro všechny, kdo chtějí aktivně trávit volný čas. Nárůst návštěvnosti z Německa a Polska potvrzuje, že tato strategie funguje,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Počet příjezdů a změny v preferencích turistů

Rok 2024 potvrdil stabilní růst příjezdového turismu, ale také ukázal, že se zvyklosti cestovatelů mění. Nejnovější data CzechTourism ukazují, že kampaně agentury na klíčových trzích přinášejí výsledky:

  • Němečtí turisté: loni v ČR 2 377 682, meziroční růst o 4,1 %, oproti roku 2019 nárůst o 14,6 %.
  • Polští turisté: loni 841 541 návštěvníků, meziročně o 10,8 % více, ve srovnání s rokem 2019 +25,3 %.
  • Nizozemští turisté: 256 789 návštěvníků, oproti roku 2019 +3,2 %.

František Reismüller: Víme, jak do Česka přilákat bohaté turisty

Německo dlouhodobě zůstává nejsilnějším zdrojovým trhem. Z uvedených tří zemí zaznamenalo největší procentuální nárůst Polsko, zatímco Nizozemci udržují stabilní úroveň návštěvnosti.

Česko už není jen Praha – aktivní turisté objevují nové regiony

Němci vedle tradičních cílů jako je Praha a Karlovy Vary, začínají vyhledávat také Krkonoše a Šumavu. Mají v oblibě wellness, pěší turistiku, vodní sporty nebo cykloturistiku. Rádi k nám jezdí v létě nebo začátkem podzimu. Průměrná délka pobytu: 3,72 dne.

Poláci míří hlavně do Prahy, Královéhradeckého a Jihomoravského kraje, ale také do Jeseníků. Dávají přednost pěší turistice, včetně chození po horách, a mají rádi zimní sporty a tuzemské kulturní památky. Pro návštěvu Česka volí hlavně léto. Průměrná délka pobytu: 2,97 dne.

Ilustrační fotografie

Nizozemci si oblíbili Prahu, Jihočeský a Královehradecký kraj. Jako cíl si ale nově vybírají i Liberecko a Vysočinu. Nejčastěji volí pěší turistiku, vodní sporty a kempování. Dovolenou v Česku tráví zejména v létě. Průměrná délka pobytu: 3,81 dne.

„Klíčem k úspěchu je ještě lepší prezentace regionálního turismu. Aktivní lidé chtějí autentické zážitky a Česko v tomto směru nabízí obrovský potenciál. Zvýšení počtu návštěvníků z Polska a Německa ukazuje, že naše kampaně oslovují správné cílové skupiny,“ doplňuje vedoucí Institutu turismu CzechTourism Petr Janeček.

Podrobné informace k výzkumu CzechTourism

„V uplynulém období jsme se zaměřili na propagaci konkrétních aktivit a zážitků. Daří se nám zvyšovat povědomí o méně známých destinacích a přivádět turisty do regionů, které dříve neměly takovou návštěvnost. Zahraniční návštěvníci si stále častěji vybírají Česko nejen jako destinaci pro kulturní výlety, ale i pro aktivní dovolenou,“ doplňuje ředitelka Odboru marketingu a zahraničních zastoupení CzechTourism Jana Štumpová Konicarová.

CzechTourism plánuje rozšíření digitálních kampaní v Německu, Polsku a Nizozemsku, ale i v dalších zemích světa, včetně vzdálených trhů. Počítá s intenzivnější spoluprací s outdoorovými influencery nebo ještě větší podporou aktivního turismu. Součástí strategie je také podpora udržitelných forem cestování, včetně ekologických ubytování a regionálních vlakových spojení. V jejich obsahu zohledňuje preference turistů z jednotlivých zemí.

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme