Zdroj: CzechTrade

Anglosaští obchodníci míří s českým pivem do restaurací

Není žádným tajemstvím, že doba „covidová“ nepřála sektoru pohostinství, a tak se pivovary dostaly do nezáviděníhodné situace – musely obětovat veškeré „on-trade“ prodeje a aby přežily, vše koncentrovat na prodeje baleného piva.

Balené pivo je přitom co do obalů pracnější a generuje nižší marže. Zatímco český trh se stále z krize pohostinství nedostal, když podíl on-trade dramaticky klesl a lidé si zvykli konzumovat doma nejen lahvové pivo, nýbrž prostřednictvím domácích výčepních zařízení často i pivo sudové, v Anglii se zákazníci postupně do hospod vracejí. Podíl on-trade (týká se konzumace piva v místě prodeje – tedy v restauracích, pivnicích, u stánků) se již blíží úrovni před covidem – aktuálně činí slušných 48 procent.

Ilustrační foto

I přes vysokou inflaci, a jak říkají Britové „Cost of Living Crisis“, jsou zde  důvody k opatrnému optimismu. Ten je v případě českých producentů o to větší, že z této renezance především těží ležák v kategorii „World lager“, tedy importovaný.

Lidé znovu chtějí kvalitní ležák

Dalším velmi zajímavým trendem je důraz na prémiový segment, přičemž svěží vítr pro mnohé hospodské dnes představují nové, neokoukané značky s kvalitním nejen brandingem, ale i pivem. Po záplavě stylů typu IPA, NEIPA či black IPA, chtějí lidé znovu chutný a dobře pitelný ležák.

Pivní mise: České pivovary dobývají Británii

Tyto pozitivní trendy zachytila i naše britská pobočka CzechTrade Velká Británie, která není v této oblasti žádným nováčkem. V minulosti pravidelně organizovala akci Czech Beer Day a pivní mise pro britské distributory, ze kterých následně vznikaly konkrétní exportní úspěchy českých malých a středních pivovarů.  Bohužel covid a ekonomická krize je zredukovaly jen na pivo balené.

CzechTrade proto chce nyní svým klientům pomoci především s vývozem sudového piva a prorazit s kvalitním českým ležákem zvláště do anglických hospod prostřednictvím on-trade distribučních specialistů a následně velkoobchodníků. Projekt začal  počátkem roku 2023 a již proběhly první dvě návštěvy zahraničních partnerů v České Republice, Obě organizované agenturou CzechTrade.

Ilustrační foto

Jednalo se o extenzivní dva dny plné návštěv pivovarů, jednání, objevování české pivní kultury, projednávání marketingových materiálů pro anglosaské země a příprava follow-upu. Kromě britského trhu pokrývají někteří potenciální partneři i trh USA.      

Do nového projektu se již zapojila řada klientů CzechTrade, kterými jsou společnosti Hols a.s. (pivovar Konrad), Bohemia Regent s.r.o. a Pivovar Cvikov a.s.  Prostor je i pro další pivovary.

Martin Macourek, CzechTrade

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme