Anna Marešová: Na začátku návrhu je důkladná rešerše, bez ní to nejde

Rešerše jsou důležité pro jakéhokoli inovátora nebo kreativního podnikatele. Potvrzuje to i Anna Marešová, úspěšná designérka, která získala mezinárodní designérské ocenění Red Dot. Rešerše považuje za nezbytný základ své podnikatelské činnosti.

Podnikání se neobejde bez inovací, hledání nových cest a zdokonalování těch stávajících. U podnikatele, kterého živí design, je to důležité dvojnásob. Ať už tvoří design nábytku, pracuje na novém dopravním prostředku nebo navrhujete nový druh dětské hračky, měl by začínat stejným způsobem: pečlivou rešerší. I zdánlivě jednoduché věci totiž vyžadují důkladné prozkoumání. Proč? Protože právě díky rešerši lze odhalit skryté souvislosti, najít inspiraci a otevřít si dveře k inovativním řešením.

Designérka Anna Marešová to v nedávném rozhovoru potvrzuje na příkladu své dlouholeté a úspěšné tvůrčí práce. Ať už se pouští do vymýšlení nového vzhledu tramvaje, designové tvorby plastových předmětů osobní potřeby nebo designování pohřební urny ze skla, vždycky začíná důkladnou rešerší. Co si od toho slibuje a jak taková rešerše vypadá v praxi? 

Neobjevujte objevené – to je podstatou rešerše

Podstatou rešerše je výzkum v odborné literatuře, v databázích, samozřejmě i na běžném webu, také ale třeba v přírodě nebo v získávání informací formou rozhovorů. Předmětem výzkumu je v prvé řadě historie daného výrobku, který má designér či inovátor v plánu. Většinou už někdo něco podobného vyráběl. Různé varianty plánovaného výrobku často existují už několik dekád, někdy dokonce stovky či tisíce let. Jak v minulosti vypadaly a fungovaly? A proč právě tak? Lze staré konstrukční nápady převzít a vylepšit, nebo jsou naopak varováním? 

Dalším směr, kterým je dobré jít, je analýza potřeb a návyků potenciálních zákazníků a také analýza současné konkurence. Co přesně zákazníci chtějí? Jaký problém potřebují vyřešit? Jak jim v tom pomáhá konkurence? V rámci kvalitativního výzkumu lze využít i různé varianty focus groups, v rámci, kterých výzkumník vyzkoumá jednotlivě nebo skupinově respondenty své cílové skupiny. Když si dobře připraví otázky a vybere správný reprezentativní vzorek, získá zajímavá data o mínění určité části veřejnosti.

Z hlediska plánované výroby je nutný výzkum materiálů a technologií. Užitečná je rešerše v databázích vynálezů a užitných vzorů. Někteří designéři a inovátoři si dokonce vyhradí čas na rešerši přírody v rámci tzv. biomimetiky. Bez ohledu na to, o jaký inovační podnikatelský záměr se jedná, rešerše představuje důležitou informační základnu. Není proto divu, že část prací je často zadávána rešeršním specialistům.

Co je to biomimetika

Biomimetika je vědní obor, který se zaměřuje na pozorování přírody a napodobování jejích systémů a procesů. Designéři a inovátoři se jednoduše vzato snaží principy fungující v přírodě aplikovat v technologiích vyráběných lidmi. Příklady: Suchý zip je inspirovaný bodláky, pro samočisticí povrchy byl inspirací lotosový list, pro aerodynamické tvary se konstruktéři inspirují ve světě ptáků.

Kreativní plánování s tužkou a papírovým blokem

Postupně proběhne rešerše historická, technická, rešerše stávajících produktů i na osobní zkušenosti. Anna Marešová říká, že právě s pomocí rešerše se naplno ponoří do problému, nastuduje si ho a komplexně si ho osahá. Díky rešerši se otevírá prostor pro nové nápady a samozřejmě se i eliminuje hodně cest, kterými nejít. 

„Mně se většinou už během té rešerše rodí nápady. Říkám si, jak bych si to představovala, a pak nastává ten moment, kdy už do toho člověk jde. Někdy je ten návrh dřív, někdy později.“ uzavírá Anna Marešová. Díky kvalitním rešerším tak nejenže nemusí objevovat už dříve objevené, ale souběžně s tím dostává inspiraci k inovacím.

Vedle toho zjistila, že kreativní je pro ni samotná i forma zápisu nápadů a poznámek, pro které používá obyčejnou tužku a papírový blok. Počítač, grafické programy a 3D tiskárna přicházejí na řadu až v další fázi. Podobné je to s evidencí poznatků. Místo složitých aplikací ji na řadu věcí stačí obyčejný Excel nebo jiný běžný program. Tento všeobecný trend jsme ostatně zmiňovali i v nedávném článku o evidenci poznámek. Papír, tužka a Excel sice mohou vypadat jako pravý opak tolik akcentované digitalizace, dostupné příklady dobré praxe však potvrzují, že uvážlivá kombinace tradičních a nových prostředků funguje a může mít mnohostranný přínos. Samozřejmě, pokud účelově nebrzdí osobní a firemní rozvoj

Takže! Máte v plánu inovace, případně cítíte ve svém podnikání jejich nedostatek? Nepodceňujte minulost a vraťte se pro inspiraci na začátek. Startem každé vážně míněné rozvojové úvahy by neměly být dojmy, ale rešerše. Neplatí to jen pro designovou tvorbu, ale obecně.

Zdeněk Bauer

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Design

Doporučujeme