Využít zkušenosti z téměř dvou desítek let výzkumů pro dokonalé čištění vody pro domácnosti chce český startup AquaQube. Projekt odstartoval v březnu letošního roku první poradou realizačního týmu, formální založení společnosti plánuje na leden 2017.
Mladá firma se přitom může opřít o podnikatelské i vědecké zkušenosti Jiřího Dřímala, profesora fyziky a majitele společnosti LifeTech, kterou řídil sedmnáct let a jež se zaměřuje na průmyslové čištění vody a vzduchu. „Díky firmě LifeTech jsme měli nejen technické znalosti, ale také poměrně přesné informace o trhu a požadavcích klientů,“ vysvětluje Tereza Dřímalová, dvaadvacetiletá podnikatelka, která nyní studuje dvě vysoké školy a snaží se výsledky výzkumů svého otce využít v inovativním výrobku pro domácnosti.
„AquaQube funguje na principu procesu pokročilé oxidace. Nežádoucí látky jako bakterie, hormony či chemikálie jsou zoxidovány, a tedy rozloženy. Následně voda projde filtrem z aktivního uhlí, který takto rozložené látky zachytí, do pitné vody se tak nedostanou v žádné formě,“ popisuje Tereza Dřímalová fungování produktu.
Největším přínosem AquaQube je jeho extrémně vysoká efektivita v eliminaci těžko odstranitelných látek jako například hormonů či antibiotik. Mezi výhody patří také jednoduché používání, nízká spotřeba elektrické energie, design a ekologický aspekt. „AquaQube je totiž jediným zařízením na čištění vody v domácnosti, které nežádoucí látky z vody navždy odstraňuje a pouze je nefiltruje pryč. Kromě toho je přístroj z dlouhodobého hlediska finančně velmi výhodný,“ upozorňuje Tereza Dřímalová.
Dvě různé vody
AquaQube má dva módy, uživatelé tedy získají dvě různé „vody“. Základní mód vytváří přirozeně čistou pitnou vodu. „Ta je vhodná pro kohokoli, kdo chce pít vodu bez hormonů a chemických látek. Je vhodná dokonce i pro kojence a batolata,“ vypočítává Tereza Dřímalová.
Ve druhém módu vytvoří AquaQube takzvanou Aktivní vodu, což je voda s rozpuštěným aktivním kyslíkem. Ten funguje jako ekologická dezinfekce a v rámci milisekund reaguje s jakýmikoli bakteriemi, viry a dalšími nečistotami. „Používá se k prodloužení čerstvosti ovoce, zeleniny a masa a také dezinfekci dětských lahviček, hraček či dudlíků. Potraviny či předměty stačí pouze polít Aktivní vodou,“ připojuje Tereza Dřímalová.
Na začátku podnikání je podle ní nejtěžší najít si na nový projekt dostatek času. „Protože vás na začátku určitě neuživí. Jedna z náročných věcí, která k začátkům určitě patří, je sebrat odvahu a vyjít s vaším projektem nebo produktem, na kterém jste dlouho pracovali a dali do něj všechnu svoji energii a um, do světa,“ připojuje Tereza Dřímalová.
Mezi budoucí zákazníky firmy patří lidé, kteří nechtějí nebo nemohou dělat kompromisy. „Jsou to těhotné ženy, rodiny, lidé dodržující zdravý životní styl nebo lidé, které zajímá ekologie. Všechny naše zákazníky spojuje motivace péče o něco nebo o někoho, ať už jsou to děti, lidské tělo či planeta,“ vypočítává Tereza Dřímalová.
Konkurenci pro český startup představují výrobci zařízení na čištění vody v domácnostech. Ať už jde o globální zahraniční firmy nebo čínské neznačkové výrobky, které mnohdy nefungují. Nejznámější světovou značkou na trhu je asi Brita, která vyrábí konvice či láhve s filtry z aktivního uhlí. Výrobci však nabízejí i systémy založené na UV záření nebo takzvané reverzní osmóze.
Většina produkce zamíří na export
Rovněž AquaQube chce vykročit do světa. „Naše zaměření je určitě globálního rázu. Problémy s vodou, byť v různé míře, jsou po celém světě. Každá oblast, dokonce i každá země má svá lokální specifika. Ještě závažnější problémy než u nás jsou v rozvojových zemích. Na ty se chceme zaměřit v budoucnu,“ plánuje Tereza Dřímalová. Export by měl v budoucnu zaujímat zhruba 90 procent obratu firmy.
Podnikatelka také očekává, že se bude zvětšovat zájem lidí o to, co pijí. „Náš obor, čištění vody či přímo čištění vody v domácnostech a kancelářích, postupně začíná být tématem, ale do budoucna se určitě bude rozvíjet a růst. Potenciál má čištění vody obrovský,“ uzavírá Tereza Dřímalová.
Projekt, na kterém se podílí sedm lidí, nyní hledá prostředky pro financování rozjezdu také na internetu. Na celosvětovém komunitním portálu Kickstarter mohou zájemci věnovat peníze na výrobu první tisícovky kusů.
Kromě výroby menšího zařízení pro domácnosti chce firma do budoucna nabízet také větší verzi pro hotely a restaurace.
Dalibor Dostál