Kontrakt pro Siemens Mobility nezahrnuje pouze dodání příměstských vlaků, které mají nahradit 104 osmivozových a 31 čtyřvozových souprav EMU, budou – stejně jako je tomu už nyní u kodaňských souprav metra – schopny automatizovaného provozu bez strojvůdce, založeném na komunikaci pomocí zařízení Trainguard MT od společnosti Siemens Mobility.
Následná smlouva o podpůrných systémech bude pokrývat dodávku široké škály technického vybavení pro podporu přeměny sítě příměstských vlaků S-bane na plně automatický provoz, včetně stavebních úprav trati a nástupišť, instalace kamerových systémů CCTV, tlačítek pro nouzové zastavení na nástupištích, či systému pro detekci osob a předmětů na trati.
ExportMag.cz: Česká firma uspěla v Turecku s dodávkami pro plynovody
Právě zde je prostor pro české firmy, jež mají výjimečnou příležitost se na projektu modernizace 170 km příměstských železničních tratí na provoz v bezobslužném režimu GoA4 (Grade of Automation 4) podílet z pozice subkontraktora. Vedení Dánských železnic, společnosti DSB, předpokládá, že zakázku na podpůrné systémy vyhlásí do konce roku 2025.
Stávající síť S-bane, která je v masivním rozsahu využívána zejména k dojíždění za prací či do školy mezi Kodaní a jejími satelity takzvané širší Kodaně, dosáhla podle vyjádření DSB své maximální kapacity během dopravní špičky a současná generace S-vlaků tak musí být nahrazena v horizontu 15 let.
První vlaky S-tog bez strojvedoucího by měly na pilotním úseku – okruhu kolem Kodaně (linka F, tzv. Ringbanen, která jako jediná neprochází hlavním nádražím jakožto klíčovým železničním uzlem Kodaně), jezdit od roku 2030. Celá síť S-bane by měla být plně automatická kolem roku 2037.