Od roku 2035 si už nikde v Evropské unii zřejmě řidiči nekoupí nové osobní auto s klasickým spalovacím motorem. Alespoň tak to navrhuje Evropská komise v balíčku Fit for 55, který má EU dovést ke snížení skleníkových emisí v roce 2030 o 55 procent ve srovnání s rokem 1990.
Přestože není zatím jasná finální podoba emisních limitů, obecný závazek vyplývající z klimatické dohody evropské sedmadvacítky si tuzemské automobilové firmy již uvědomují a snaží se mu přizpůsobit. „České automobilky mají na zahraničních trzích velmi silnou pozici a na přesun části portfolia směrem k produkci elektromobilů jsou připravené. Ostatně už dnes v České republice vyrábíme modely čistě elektrické, plug-in hybridní i hybridní,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Výrobci osobních aut sází v případě alternativních pohonů především na elektřinu. A to i proto, že evropská legislativa stanovující emisní normy CO2 považuje bateriová elektrická vozidla za bezemisní. Čistě elektrické nebo hybridní modely tak mají ve svém portfoliu všichni hlavní výrobci osobních aut v tuzemsku, tedy ŠKODA AUTO, Hyundai i Toyota.
„Do roku 2030 chceme mít minimálně 50 % našich aut na elektrický pohon. Díky tomu budou celkové emise našich vozů o víc než polovinu nižší než v roce 2020,“ potvrzuje Christian Schrader, vedoucí podnikové strategie a inovačního managementu ŠKODA AUTO.
Na změnu se připravují i dodavatelé
Postupný přechod k alternativním pohonům se přitom netýká jen samotných výrobců aut, ale i jejich dodavatelských firem. Také ty se na nové trendy připravují. Ať už hledají odbyt v jiných odvětvích mimo autoprůmysl, nebo nabízejí produkty, které najdou uplatnění i v elektromobilech. „Dobrým příkladem může být firma BRISK Tábor, která vedle klasických zapalovacích svíček prodává také různé typy senzorů,“ doplňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Alternativní pohony do svých vozů instalují i výrobci nákladních aut. Kopřivnická Tatra Trucks plánuje v roce 2022 postavit první prototyp nákladního vozu na baterie. Elektrobusy, například ty od společnosti SOR Libchavy, vozí cestující po celém světě již delší dobu. ŠKODA AUTO od října testuje ve svém logistickém centru v Mladé Boleslavi dva elektrické tahače pro vnitropodnikovou dopravu.
Elektromobilů na jeden dobíjecí bod přibývá
Zatímco průmyslové firmy se na přechod k alternativním pohonům intenzivně připravují, počty dobíjecích stanic tomu zatím neodpovídají. „Naše společnost dlouhodobě vyrábí hybridní elektrické vozy, rychlost výstavby infrastruktury ale za nabídkou elektromobilů zaostává,“ potvrzuje Tomáš Paroubek, PR manažer Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.
Podle seznamu, který na podzim zveřejnily Ministerstvo průmyslu a obchodu a Centrum dopravního výzkumu, bylo k 30. září 2021 v České republice 799 dobíjecích stanic s celkem 1 525 dobíjecími body. Na jeden dobíjecí bod tak připadalo devět elektromobilů.
Takový podíl je sice stále příznivější, než jaký po Česku požaduje evropská regulace, přesto jde o nejvyšší číslo za posledních deset let. U tuzemských silnic a dálnic zatím není ani dostatek rychlodobíjecích stanic. V celkovém počtu představují jen necelou třetinu.
Do budoucna by se ale mělo blýskat na lepší časy. Jen za poslední dva roky se množství dobíjecích míst pro elektromobily zvýšilo skoro dvojnásobně. Další téměř dva tisíce dobíjecích stanic má do konce roku 2022 vzniknout, alespoň podle plánů státu.