Balíková válka

Z doručování balíků se stává stále lukrativnější byznys. Česká pošta možná už neobhájí pozici jedničky.



Českým internetovým obchodům se v roce 2018 dařilo. Objem prodejů dosáhl podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) na rekordních 135 miliard korun a meziročně spolu se zásilkovým prodejem vykázaly téměř dvacetiprocentní růst.

Na celém českém maloobchodě se podílejí již s 11,4 procenty. Navíc obraty českých internetových obchodů během předvánočních nákupů, konkrétně v pondělí 10. prosince, vůbec poprvé přesáhly jednu miliardu korun za den.

Rostoucí tržby znamenají nejen růst byznysu vlastních e-shopů, ale také přepravních společností a výdejních míst. Logistika spojená s dopravou zboží pro internetové obchody se tak stává oblastí, kde se stále přiostřuje konkurenční prostředí.

Útok na miliardu

Ostatním hráčům na trhu se snaží ukázat záda především síť výdejních míst Zásilkovna, která v roce 2018 zaznamenala výrazný růst. V meziročním srovnání vzrostl obrat skupiny, do níž služba spadá, o 70 procent na 790 milionů korun. Počet přepravených zásilek byl 11 milionů, meziročně jde o nárůst o 59 procent. Za uplynulých osm let přepravila Zásilkovna již přes 26 milionů zásilek.

„V počtu výdejních míst v České republice je naším cílem číslo tři tisíce,
čímž se téměř dostaneme na úroveň České pošty.“ Ondřej Žák, Zásilkovna

Zásilkovna také zvýšila počet výdejních míst ze 1425 na 2142. V letošním roce očekává obrat ve výši 1,3 miliardy korun a 18,5 miliónu přepravených zásilek. „Zásilkovna vstupuje letos do devátého roku své existence a v obratu skupiny Packeta, do které Zásilkovna spadá, plánujeme překonat hranici jedné miliardy korun. V letošním roce se velmi zaměříme na další výrazný růst, inovace a investice. Posílili jsme projektový a IT tým a pracujeme na desítkách nových projektů, čímž chceme nadále upevňovat pozici jedničky na trhu,“ komentuje letošní plány Simona Kijonková, zakladatelka a šéfka holdingu Packeta.

Firma se chystá utkat především s tradiční tuzemskou velmocí v doručování zásilek. „V počtu výdejních míst v České republice je naším cílem číslo tři tisíce, čímž se téměř dostaneme na úroveň České pošty. V České republice plánujeme také spuštění nové služby pro fyzické osoby, čímž vstoupíme do nového tržního segmentu. Věříme, že se bude jednat o nejjednodušší a jeden z nejlevnějších způsobů odesílání zásilek mezi fyzickými osobami na našem trhu,“ doplňuje Ondřej Žák, výkonný ředitel Zásilkovny. Pokud počet poboček Zásilkovny poroste i příští rok, mohla by se stát v této oblasti českou jedničkou.

Expanze v zahraničí

Svoji pobočkovou síť v Česku buduje také logistická společnost GLS. Ta v únoru otevřela nové ParcelShopy v jedenácti pobočkách Karmelitánského nakladatelství. Tím počet míst, kde její zákazníci mohou vyzvedávat a podávat balíky, překonal 330 poboček. Letos jich chce mít nejméně 500. „Síť ParcelShopů se nám osvědčila, a proto pokračujeme v jejím dalším zahušťování tak, abychom letos kvalitními pobočkami pokryli v ČR všechna sídla nad pět tisíc obyvatel. Po celé Evropě máme v současnosti již více než 16 tisíc ParcelShopů,“ uvádí Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.

Také Zásilkovna bude pokračovat v upevňování svých pozic na zahraničních trzích a v expanzi do dalších zemí. Nyní působí v celkem 12 státech, v letošním roce chce být ve všech zemích Evropské unie. V první půlce roku 2019 spustí pro české e-shopy službu nazvanou celní most, která jim výrazně zjednoduší prodej jejich zboží do zemí mimo EU.

Pošťáci neumějí zavolat

Expanze doručovacích firem těží z velké části z nedostatků, se kterými se dlouhodobě potýká Česká pošta. Ta dlouhodobě ignorovala informace o nespokojenosti zákazníků a nedokázala dostat své služby na úroveň, která je obvyklá u dravějších konkurentů.

Dlouhodobým nedostatkem je především poškozování zásilek z e-shopů, především knih, kompaktních disků nebo filmových nosičů. Pošta zároveň nezvládá poslední krok při doručení, kde se nemůže rovnat službám jako PPL nebo Geis.

V první etapě od všech doručovacích firem přijde zákazníkovi SMS s informací, že je balík pro něj na cestě. V okamžiku, kdy jsou doručovatelé před domem adresáta, mu řidiči z PPL a Geis zavolají na mobilní telefon a zásilku předají. Poštovní doručovatelé naproti tomu pouze zazvoní na domovní zvonek, a pokud ho adresát nezaslechne, protože je v jiné části domu nebo na zahradě, pošťáci balík odvezou na pobočku. Opakované žádosti zákazníků, aby také poštovní doručovatelé využívali mobilních kontaktů, které mají k dispozici, pošta zatím nedokázala zohlednit.

Státní podnik se nedokázal vyrovnat ani s dalšími připomínkami zákazníků k fungování svých služeb. Ve velké části případů stále neuvádí na výzvách k vyzvednutí zásilky, kdo je jejím odesilatelem. Zákazníci také upozorňují na nedostatečnou otevírací dobu poboček. I v některých městech nad dvacet tisíc obyvatel pošty zavírají již v 16 hodin, navíc mají hodinovou polední přestávku. V konkurenci se sítí Zásilkoven, kterých je v některých městech již více než poboček pošty, a jejich delší provozní dobou tak Česká pošta opět ztrácí.

Pošta se soukromým konkurentům snaží přiblížit alespoň v některých oblastech. Přepážky na nejfrekventovanějších místech pojmenovala jako Balíkovny. Loni v říjnu jich otevřela dalších sto, a celkem jich tak měla zhruba 170.

Místo občanky kód

Od počátku loňského října si zákazníci mohou také na všech poštách vyzvednout vybrané typy balíků po předložení šestimístného kódu a bez nutnosti předkládat průkaz totožnosti. Zásilku tak může vyzvednout také kdokoli z příbuzných či známých, kterým adresát předá unikátní šestimístný kód. Ten pošta zašle adresátovi formou SMS na mobilní telefon nebo prostřednictvím e-mailu. K vyzvednutí pak stačí už jen znát jméno adresáta nebo číslo zásilky.

„Odpadá zbytečná administrativa, sníží se počet úkonů nutných k výdeji balíků a celý proces se zrychlí. Samotný čas ušetřený díky vydávání zásilek na kód odhadujeme na jednu až dvě minuty na každou zásilku. To pro ilustraci znamená, že pokud přijde na pobočku pro svůj balík deset lidí, jedenáctý klient bude obsloužen o čtvrt hodiny dříve, než tomu bylo dřív,“ říká ředitel divize obchod a marketing České pošty Martin Vránek.

Takto jednoduše je možné vyzvednout většinu z uložených balíkových zásilek, například balík na poštu, balík do balíkovny, balík komplet, balík do ruky, vnitrostátní EMS zásilku a další. Na pobočkách s novým vyvolávacím systémem navíc může klient sám zadat kód a v ten moment již mohou pracovníci v zázemí začít zásilku připravovat ještě před tím, než se klient vůbec dostane na řadu. Znamená to další zrychlení a časovou úsporu. Pracovníkům přepážek na poštách odpadne administrativní zátěž v podobě opisování údajů z občanských průkazů. Zároveň nebudou muset tisknout a nechat podepisovat potvrzení o převzetí zásilky.

„Aby nová služba přinesla zrychlení pro všechny zákazníky, je také zapotřebí maličkost na straně odesílatelů zásilek – aby nám jednoduše ke každé zásilce sdělili mobilní číslo nebo e-mail adresáta a měli jsme kód kam poslat. Bohužel celá čtvrtina zásilek od e-shopů a katalogových prodejců v současnosti takový údaj neobsahuje,“ dodává Martin Vránek.

Česká pošta proto oslovila stovky velkých e-shopů a dalších hromadných podavatelů. Informovala je o výhodách výdeje zásilek na kód s tím, že je třeba k zásilkám dodat telefonní číslo nebo e-mail adresáta.

Místo váhy rozměr

Od začátku března změnila Česká pošta ceny balíkových zásilek. Zatímco dříve se cena balíků určovala podle hmotnosti, nově bude pošta určovat cenu podle velikosti balíku. Pro odesilatele tak půjde lépe odhadnout celkovou cenu zásilky před odesláním, například na dobírku, protože změřit rozměr balíku je jednodušší než jeho vážení. (Zdroj: Česká pošta)

Ceny balíků od 1. března 2019
Velikost do Základní cena (Kč)
35 cm 109
50 cm 139
100 cm 189
240 cm 339

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme