Zájem roste také o zboží, které bylo dříve na webu spíše na okraji, jako jsou potraviny, jídlo nebo drogerie. A do třetice se změna projevila rychlým vstupem do online světa ze strany firem, které se mu dosud bránily nebo vyhýbaly.
„E-shopy kvůli enormní poptávce nestíhají reagovat na požadavky, a to i přesto, že neustále zvyšují kapacity volných termínů dodání. Zákazníci si na objednané zboží musejí počkat několik dnů, nebo dokonce týdnů. Situaci to komplikuje zejména firmám, které ze dne na den přesunuly zaměstnance na home office a snaží se jim zajistit vybavení pro práci z domova,“ komentuje současnou situaci František Zeman, ředitel technologické společnosti Algotech.
Boj o virtuální prostor znamená pro mnoho firem zápas o přežití. Pro uzavřené restaurace či obchody je právě nabídka přes web po několik týdnů jedinou šancí, jak se dostat k zákazníkům. A vydělat alespoň na část plateb za nájmy, energie, případně zaměstnance. Právě to může být po skončení opatření rozdíl, který rozhodne, zda firma koronavirovou krizi přežije, či nikoliv.
„E-shopy kvůli enormní poptávce nestíhají reagovat na požadavky, a to i přesto, že neustále zvyšují kapacity volných termínů dodání.“ František Zeman, Algotech
Dvojnásobný růst
Podnikatelé jsou si toho velmi dobře vědomi. Svědčí o tom raketový nárůst množství e-shopů v Česku. Počet nově založených online obchodů se přitom během jediného týdne více než zdvojnásobil. Svědčí o tom statistiky společnosti Shoptet, která je v tuzemsku největším poskytovatelem e-shopových řešení. Za jediný týden zaznamenala vznik 270 nových internetových obchodů. Běžný týdenní nárůst přitom činí v průměru 130 e-shopů.
Na růstu se přitom nejvíce podílely firmy z oblasti gastronomie, potřeb pro domácí mazlíčky, drogerie či výrobci ochranných pomůcek.
Současná situace tak urychlí dlouhodobý trend růstu množství e-shopů. „Firmy vnímají vlastní e-shop jako dostupnou možnost, jak pokračovat v podnikání navzdory nutnosti uzavřít kamennou pobočku. Získávají tak relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz. Zákazníkům to zase přináší pohodlnější možnost nákupů,“ vysvětluje Miroslav Uďan, šéf Shoptetu.
Zájem spotřebitelů o nákupy přes internet je přitom výrazný, podle Miroslava Uďana je srovnatelný s obdobím Vánoc. Nově „digitalitované“ prodejny, které si kvůli aktuální situaci zřídily e-shop, podle Shoptetu na internetu již zůstanou natrvalo. „Nárůst počtu e-shopů je dlouhodobý trend, současná situace jej ale urychlila. Komfort zákazníků a příjemný uživatelský zážitek při nakupování jsou v dlouhodobém hledisku prioritou. Tento cíl v kombinaci s nižšími náklady proto budou podnikatelé sledovat i po překonání současného výjimečného stavu,“ doplňuje Miroslav Uďan.
Zlaté časy ovšem podle odborníku nezažívají všichni, kdo na internetu podnikají. Zatímco gigantům typu Alza a Mall krize může přinést vyšší zisky, střední a menší e-shopy se mohou dostat do problémů.
„Pokud e-shopy porostou, znamená to, že spotřeba se jen přesunula z kamenných obchodů do onlinu. Pokud ale budou i online obchody krachovat, může to znamenat, že spotřebitelé drží peníze v očekávání opravdu hluboké krize. Data z e-shopů tak bereme jako předzvěst toho, jak to dopadne s celou českou ekonomikou, říká Pavel Šíma, ředitel analytické firmy Roivenue, která na toto téma zpracovává studii.
Zatímco počáteční pokles marketingových výdajů internetových obchodů podle něj mohl naznačovat snižování tržeb po nástupu koronaviru, později vystřelily tyto výdaje k rekordním hodnotám.
Místo sladkostí dezinfekce
„Zatímco naše tržby během pár týdnů poklesly na 30 procent běžné úrovně, začali jsme si více všímat toho, o čem si naši zákazníci povídají na internetu. Zjistili jsme, že po některých produktech z našeho sortimentu, které do té doby nebyly moc prodávané, jako jsou například droždí, ošatky na chleba, alkohol na probarvování barev nebo glycerol, byla najednou až čtyřnásobná poptávka. Důvod byl třeba ten, že některé z nich lze použít jako výchozí surovinu pro výrobu dezinfekce. Naše reakce v naskladňování byla rychlá, a díky tomu nyní v tržbách dokonce překonáváme jinak vrcholovou vánoční sezonu,“ říká Michal Kubíček, majitel e-shopu Svět cukrářů, který působí v Česku, na Slovensku a v Maďarsku.
Složitá byla situace i pro podniky, které již dříve kombinovaly prodej v e-shopu s klasickými obchody. „Karanténa pro nás znamená nucené uzavření všech kamenných poboček, které jsou normálně otevřené sedm dní v týdnu. Třicet našich zkušených prodejců se ze dne na den ocitlo bez pracovní náplně, což jsme vyřešili jejich přesunem na zákaznickou podporu. Náš e-shop tak má nyní nejlepší telefonickou podporu, jakou kdy měl. V online komunikaci bylo naším prvním krokem uklidnění zákazníků a jejich ubezpečení o nepřerušené expedici zboží a možnostech jeho vyzvednutí na expedičních místech, včetně bezkontaktního převzetí ve výdejním boxu nebo doručení na adresu zákazníka,“ zmiňuje Filip Černý, marketingový ředitel e-shopu Kytary.cz, který působí v deseti zemích.
Záleží také na oboru, na který se jednotlivé e-shopy zaměřují. „Mezi situací nejvíce postižené e-shopy samozřejmě patří cestovní agentury, které aktuálně neprodávají téměř nic a pravděpodobně zastavily i veškeré investice do reklamy. Pokud bychom brali do úvahy jen e-shopy, které prodávají fyzické zboží, tak v první vlně úpadku jsou to zejména fashion a e-shopy s luxusním, a tedy zbytným zbožím jako například hodinky. Tam už dokonce čelí i nervozitě dodavatelů, kteří jim v některých případech nechtějí dodávat zboží oproti faktuře, ale jen za hotovost. A naopak nejvíce profitují věci denní spotřeby. Vidíme například nárůst u krmiv pro zvířata, poměrně dobře si vedou i různé potravinové suplementy, případně e-shopy s dietami,“ dodává Pavel Šíma.
„Současnost je možné posuzovat jako příležitost, která přichází jednou za dvacet let. A už nyní je vidět, jak se rozevírají nůžky mezi jednotlivými obchodníky.“ Adam Kolesa, Mall Pay
Šicí stroje na vrcholu
Zájem o nakupování přes internet se však rozhodně neomezil jen na tyto kategorie výrobků. „Koronavirus ukázal, že slovní spojení zlaté české ručičky je stále platné. Díky šití roušek o stovky procent vzrostla poptávka i online prodeje šicích strojů. Dalším artiklem, který také zažil v předchozích 14 dnech obrovskou renesanci, bylo příslušenství k vysavačům, konkrétně sáčky do vysavačů, jež se používají jako filtry právě do látkových roušek,“ říká David Folprecht, jednatel cenového srovnávače Srovname.cz.
Strach z pandemie a omezení pohybu osob přiměl navíc lidi myslet dopředu. Velký zájem je proto o mrazničky, jejichž prodeje vzrostly o 75 procent, pro uchování větších zásob jídla. Češi také začali více řešit své zdraví a posílení imunity, porovnávají ceny léků, doplňků stravy i vitaminů, aby snížili možné riziko nákazy. Vzhledem k přesunutí práce z kanceláří do home office se o 20 procent navýšilo srovnávání cen notebooků. Ty navíc mnoho domácností využívá ke vzdělávání dětí.
Nárůst objednávek ve stovkách procent zažívají také lékárenské e-shopy, které začali využívat i starší lidé. „V mnoha směrech už elektronický systém zdravotnictví funguje skvěle, stačilo by dotáhnout několik detailů. Například když chci staršímu člověku objednat léky na předpis, které užívá pravidelně, bylo by možné zavést online verifikaci totožnosti. Dokázali bychom tak chránit starší generaci před tím, aby zbytečně chodila do lékárny v době chřipkové epidemie,“ míní Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse, která vyvíjí a spravuje online systémy pro lékárenské e-shopy.
Online svět není hračka
Daří se především obchodům, které byly na současnou situaci připraveny a už před koronakrizí fungovaly online. „Vytvořit jednoduchý e-shop pro malou firmu může být otázkou dnů. Kvalitně digitalizovat svůj existující byznys a přejít s ním do online světa ale nemusí být vůbec jednoduché. Nestačí pouze použít krabicové řešení softwaru, je potřeba provést analýzy, napojení na stávající ERP systémy, vše otestovat a spustit. To zabere klidně i několik měsíců. Spotřebitelé si ale zvykli na dostupnost služeb online, a proto doporučujeme tvorbu e-shopu neodkládat, protože by to mohlo být pro řadu společností likvidační,“ radí šéf IT společnosti Coding Bear Miroslav Fuksa.
Česko patří k zemím s největším počtem internetových obchodů. V provozu jich je zhruba 40 tisíc. Podle Asociace pro elektronickou komerci v nich Češi loni nakoupili zboží za rekordních 155 miliard korun, což bylo o 15 procent více než v roce 2018.
I tak ale řada podniků dosud na webu neprodávala vůbec nebo tam nabízela jen určitou část svého sortimentu. To se týká například e-shopu VašeČočky.cz, který v reakci na koronavirovou krizi spustil ve velmi krátkém čase prodej dioptrických brýlí online.
Největší český e-shop s kontaktními čočkami přitom dosud kromě čoček a doplňků k nim nabízel přes internet jen sluneční brýle. Dioptrické brýle si pak zákazníci mohli zakoupit v podnikové kamenné optice v Křemencově ulici v Praze. Spuštění online prodeje dioptrických brýlí bylo původně v plánu až v druhém pololetí roku 2020. „Stávající situace nás donutila spustit prodej brýlí na našem e-shopu v rekordně rychlém čase. Lidé do optiky nyní přirozeně chodí méně a nechtějí se tam příliš zdržovat, a proto nabízíme alternativu, jak řešit problém s nákupem kvalitních brýlí za dobrou cenu,“ vysvětluje kroky Jiří Urban, ředitel VašeČočky.cz.
Bez zkušební kabinky
„Zkušenost s prodejem slunečních brýlí online nám ukázala, že absence ‚zkušební kabinky‘ není pro české zákazníky problém. Na našem e-shopu si mohou brýle vyzkoušet pomocí virtuálního zrcadla, v popisku produktu najdou veškeré rozměry a na webu máme podrobně zpracovaného průvodce nákupem brýlí. Proto věříme, že se dioptrické brýle budou prodávat stejně dobře jako ty sluneční,“ dodává Jiří Urban. Očekává, že online prodej dioptrických brýlí firmě pomůže dosáhnout dvacetiprocentního růstu tržeb.
Koronavirová krize přiměla ke změně přístupu i tak konzervativní obor, jako je automobilový průmysl. Společnost Audi spustila online nabídku skladových vozů s dodáním až do domu. „I v této nelehké době někteří klienti potřebují řešit nový vůz rychle a my se jim snažíme vyjít vstříc,“ říká Marcel Archleb, vedoucí divize Audi Porsche Česká republika. „Do projektu jsou zapojeni všichni autorizovaní prodejci. Po výběru vozu příslušný prodejce kontaktuje zájemce a dohodne s ním všechny náležitosti po telefonu či elektronicky, včetně podpisu smlouvy a eventuálního financování, a vše končí dovezením vozu ke klientovi v České republice. Není to tedy klasický e-shop, kde vše běží automatizovaně, stále je součástí důležitý kontakt klienta s prodejcem, byť tentokrát se nejedná o osobní kontakt,“ dodává Marcel Archleb.
Mnoha menším firmám pomáhají s přechodem na online fungování větší společnosti. Nejde jen o digitální giganty, jako jsou Amazon, Facebook nebo Google, které pro malé prodejce poskytují online platformy nebo marketinkové nástroje, ale i přepravní společnosti. „Kromě doručení zboží ke koncovému zákazníkovi pomůžeme maloobchodníkům po celé ČR s vytvořením e-shopu, přesunutím kompletní nabídky produktů do online prostředí, ale také se skladováním zboží či vyřízením vratek,“ říká Jan Kodada, obchodní ředitel společnosti Gebrüder Weiss.
Firma maloobchodníkům nabízí analýzu současného stavu, zřízení e-shopu v průběhu pár dní a jeho průběžnou správu, skladování zboží a péči o něj, doručení po České republice do 24 hodin od objednávky, vyřízení vratek a znovuuvedení zboží do prodejního stavu nebo také zákaznickou podporu. Součástí služby jsou dále doplňkové aktivity jako zajištění odborných konzultací, marketingových služeb nebo marketingová komunikace produktů na sociálních sítích.
„Situace kolem koronaviru přinesla opatření, která řadě firem ztěžují jejich fungování nebo ohrožují jejich existenci. Firmy, které až doposud prodávaly zboží prostřednictvím kamenných prodejen, přišly s příchodem celostátní karantény o možnost zboží zákazníkům distribuovat. Služby, které nabízíme, jim umožní během pár dní vytvořit e-shop a překlopit do něj veškeré zboží. Postaráme se ale i o celý zbývající proces od skladování přes péči o zboží až po jeho distribuci koncovému zákazníkovi,“ uvádí dále Jan Kodada.
Pro některé firmy přitom nemusí být přechod do e-commerce realizovaný svépomocí snadný a jednoduchý. „Pro firmy je v současné době nejdůležitější zachovat tok zboží a nadále uspokojovat potřeby a přání zákazníků. Přechod do e-commerce je tedy logické řešení. Ne každá firma ale zvládne rychlý a zároveň hladký přesun do internetového prostředí, taktéž ne každá firma v současnosti disponuje správným know-how. Proto jsme službu rozšířili. Chceme, aby se podnikatelé nadále zaměřovali na svůj byznys, s tím ostatním jim pomůžeme my,“ pokračuje Jan Kodada.
Prostřednictvím online rozhraní se firmy nejenom dostanou se svým zbožím k zákazníkům, ale navíc budou mít po celou dobu přehled o počtu a stavu zboží ve skladu, stavu objednávek i vyřízení vratek. „Zákazník má o skladovaných, expedovaných, doručených, ale také třeba vrácených produktech kompletní přehled prostřednictvím online nástrojů. Například prostřednictvím takzvaného trackování mohou sledovat, v jaké fázi distribuce se zásilka nachází a kdy přesně bude zákazníkovi doručena,“ zmiňuje Jan Kodada.
V šlépějích Alibaby?
Pro české e-shopy by podle odborníků mohla být současná epidemie koronaviru podobným impulzem, jako byla pro nyní největší čínský e-shop Alibaba před několika lety epidemie nemoci SARS. „Cesta běžného velkoobchodníka na internet tehdy vedla přes obrovskou aktivizaci zaměstnanců a rodin, kteří museli vystřídat skladiště za domácí karanténu. Alibaba urychlila spuštění platformy Taobao pro koncové zákazníky. Ze členů rodin svých zaměstnanců si udělala členy improvizovaného call centra, hovory byly přepojovány na domácí pevné linky, nový e-shop se spolu se zákazníky učil za běhu. Zafungovalo to,“ vysvětluje Adam Kolesa, šéf společnosti Mall Pay.
Od té doby podle něj Čína zažila další dvě epidemie menšího rozsahu. „Vždy byl ale dopad na e-commerce podobný. Zatímco první přinesla masovou schopnost Číňanů nakupovat online a nastavila standardy doručení, další už posouvaly věci jako bezkontaktní placení nebo automatizaci procesů. Ruku v ruce s rozvojem e-commerce šla totiž také digitalizace bank nebo rozvoj digitální komunikace,“ pokračuje Adam Kolesa.
Podobnou šanci podle něj mají nyní i firmy, které vsadí na e-shop v Česku. Posledním výrazným impulzem pro rozšiřování internetových prodejů bylo přitom zavádění rychlého internetu na přelomu tisíciletí. „Nyní je šance, že si i běžná populace uvědomí, kolik toho je vlastně možné dělat online. V krátkodobém horizontu můžeme tedy současnost posuzovat jako příležitost, která přichází jednou za dvacet let. A už nyní je vidět, jak se v adaptaci na nové podmínky rozevírají nůžky mezi jednotlivými obchodníky,“ uzavírá Adam Kolesa.
Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.