Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2021 prodaly e-shopy zboží za 21 miliard korun, v tom letošním přibližně za 37 miliard. Online nákupy se stále častěji týkají jídla z restaurací, potravin i věcí denní spotřeby.
České e-shopy v letošním prvním čtvrtletí meziročně bezmála zdvojnásobily svůj celkový obrat. „Hlavním důvodem obrovského růstu e-commerce je sílící obliba online nakupování. Ta se projevuje mimo jiné tím, že vedle jídla z restaurací a potravin nakupují lidé v e-shopech i běžné produkty denní spotřeby. V našem březnovém průzkumu potvrdila polovina dotázaných, že online nakupují vše, co je možné. A téměř polovina v tom plánuje v maximální možné míře pokračovat i nadále,“ uvádí výkonný ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.
Prudký růst menších a středních e-shopů
Na růstu tuzemské e-commerce se významně podílely i menší a střední e-shopy, kterým se v letošním prvním kvartálu extrémně dařilo. Jen obchody na platformě Shoptet dosáhly na celkový obrat přibližně 13 miliard korun, zatímco před rokem to bylo „jen“ šest miliard.
Covid dal zelenou e-shopům. Češi budou dál preferovat online nákupy
„Už delší dobu sledujeme trend rostoucí obliby menších a středních e-shopů, na kterých Češi nakupují stále častěji. Jedním z faktorů je podpora lokální ekonomiky. Tyto e-shopy navíc bývají specializované na vybraný sortiment, u kterého tak mohou zákazníkům poradit mnohem lépe. Zároveň stále neustává enormní zájem o založení nových internetových obchodů, od začátku roku do konce března jich u nás vznikly přibližně čtyři tisíce,“ vysvětluje Samuel Huba.
Za průměrný nákup utrácejí Češi více
Stejně jako se zvýšil souhrnný obrat českých e-shopů, stoupla i cena průměrného nákupu na nich. Ta z 1800 korun vzrostla na letošních 2160 korun. Důvodem je podle Shoptetu zejména opadnutí loňské nejistoty, kvůli které lidé méně utráceli. Mezi nejprodávanější kategorie zboží začátkem letošního roku patřily potřeby pro zahradu a domácnost, kosmetika, drogerie či ochranné pomůcky.
Více informací o české e-commerce
K dlouhodobě nejprodávanějším kategoriím zboží v e-shopech nicméně patří elektronika a domácí potřeby, stoupá také podíl potravin. S rostoucí oblibou online nákupů se rovněž vyvíjejí trendy v platebních metodách. „Češi stále častěji platí online kartou, tento způsob využívá už 36 procent lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba 28 procent,“ dodává Samuel Huba z Shoptetu.
Redakčně upravená tisková zpráva Shoptet