Na lince, která by měla být v provozu od roku 2029, se jako subdodavatelům otevírají příležitosti i pro české firmy. Kromě výstavby nové železniční tratě a plánů vlády v São Paulu nabídnout koncesní smlouvy na několik linek městských vlaků hodlá federální vláda pod vedením guvernéra Tarcísia Gomes de Freitas pokročit v projektech městské dopravy také v rámci metra.
Jedná se o veřejně soukromé partnerství (PPP), kdy vláda poskytne 8,5 miliardy brazilských realů (39 mld. Kč) a Národní banka pro hospodářský a sociální rozvoj (BNDES) 6,4 miliardy BRL (29 mld. Kč). Vláda navrhuje zaplatit za práce asi 6 miliard BRL (27 mld. Kč) během předpokládaných sedmi let výstavby. Po dokončení prací vláda dále očekává roční platby ve výši 500 milionů BRL (2,3 mld. Kč) společnosti, která vyhraje nabídku provozu linky v celkové výši 13,7 miliardy realů (63 mld. Kč). Hlavním kritériem je největší sleva z těchto ročních plateb.
ExportMag.cz: Jihoameričané jsou posedlí krásou. Investují do ní navzdory krizi
Po podpisu smlouvy, plánovaném na únor 2024, začne koncesionář provozovat linku do 18 měsíců. Celková doba koncese se stanovuje na 30 let. Očekává se, že nově bude obslouženo až 60 tisíc cestujících denně na všech linkách. Státní a federální vláda uspořádala řadu schůzek s významnými světovými společnostmi, včetně firem Alstom, Acciona, OHLA, Sacyr a ACS, na kterých byly představeny projekty městské dopravy.
Současně stát São Paulo hledá externí financování, o souhlas bude žádat Komisi pro vnější financování (Cofiex), která je podřízena Ministerstvu rozvoje, průmyslu, obchodu a služeb. Zamýšlená oficiální výše financování nebyla potvrzena. Prací komise je hodnotit projekty veřejného sektoru, jejichž finanční ústředí má externí zdroje u mezinárodních finančních organizací nebo zahraničních vládních agentur, jako jsou Světová banka a Meziamerická rozvojová banka.
Šance pro železniční technologie
Generální konzulát São Paulo nepředpokládá, že by se některá z českých firem ucházela o roli generálního provozovatele. Nicméně čeští výrobci zařízení a technologií pro železniční dopravu (především ti, kteří jsou sdruženi v Asociaci podniků českého železničního průmyslu –ACRI) by se mohli ucházet o pozici subdodavatele vítězné společnosti.
Nejspíš by šlo o dodávky při výstavbě infrastruktury (kolejnice), sdělovací, kontrolní a zabezpečovací techniky a komponenty kolejových vozidel (součásti podvozku, elektronická a elektrická zařízení, sedadla, plošiny). Generální konzulát a zahraniční kancelář CzechTrade jsou připraveni v případě zájmu poskytnout případnému českému zájemci všestrannou podporu a pomoc.