Na projektu s názvem First RESPonse pracují brněnští vývojáři s předním italským prodejcem aplikací pro operační střediska, který je zároveň i poskytovatelem oficiální aplikace 112 v Itálii. Společným cílem je integrovat italské řešení s tím, které vyvinula právě GINA. „Grant jsme získali v reakci na pandemii COVID-19 a výsledkem by mělo být vytvoření produktu pro zdravotnické záchranné služby, který zvýší pomocí technologií efektivitu záchranářů během pandemie až o 20 procent,“ uvádí Zbyněk Poulíček s tím, že produkt by měl do jedné platformy spojit celý řetězec – tedy od zavolání na tísňovou linku až po příjezd sanitky do nemocnice.
„Koordinovat práci záchranných složek je nesmírně náročné – často se jedná o několik systémů fungujících paralelně. Naše řešení je propojuje dohromady do jedné aplikace,“ popisuje další spoluzakladatel a jednatel Boris Procházka a upozorňuje, že ve světě tablety GINA obslouží až 100 milionů výjezdů ročně. „Průměrně tedy jeden výjezd každé 3 sekundy. Čas dojezdu je až u třetiny výjezdů kratší a zároveň to pro hasičské jednotky a operátory představuje až o 70 % nižší radiokomunikační zátěž.“
GINA pomáhá v 50 zemích světa
Produkty firmy GINA hrály během deseti let existence firmy výraznou roli během řešení humanitárních katastrof. První využití se datuje do roku 2010, kdy byl systém využit po zemětřesení na Haiti. „Vytvořili jsme tehdy technologii sdílené mapy, která významně napomohla záchranářům, aby se v terénu rozhodovali správně,“ vysvětluje Zbyněk Poulíček.
Z tehdy studentského projektu tří studentů VUT Brno se i díky zapojení do akcelerátoru inovační agentury JIC stala skutečná firma, která má dnes přes třicet zaměstnanců a funguje v padesáti zemích světa. „Věřím tomu, že podnikání a inovace jsou možná nejefektivnějšími nástroji, jak může lidstvo úspěšně čelit globálním výzvám. GINA je toho skvělým důkazem,“ přidává svůj pohled CEO JICu Petr Chládek.
Produkt firmy se osvědčil i během řešení následků dalších katastrof, jako byla například tsunami v Japonsku v roce 2011, o rok později obrovský požár nedaleko moravského Bzence, povodně na Mělnicku a Litoměřicku v roce 2013 a z poslední doby například letošní exploze dusičnanu amonného v Bejrútu. GINA v Libanonu navázala spolupráci s místním Červeným křížem, který si ji vybral právě díky schopnosti propojit jejich dobrovolníky a ambulantní vozy. Význam produktu při řešení humanitárních krizí také dokazují úspěchy v mezinárodních soutěžích – od Microsoft Imagine Cup, kde GINU chválil i majitel Microsoftu Bill Gates, až k absolutnímu vítězství v Cenách SDGs v loňském roce.
Co umožňuje GINA software?
Mezinárodní a neziskové organizace zajišťující pomoc při krizích a humanitárních katastrofách po celém světě využívají GINU jako řešení pro řízení bezpečnosti, k ochraně a lokalizaci svých pracovníků nebo osob důležitých pro řízení svých misí. Díky unikátní možnosti integrace široce používaných radiostanic do systému GINA jsou lépe chráněny desítky tisíc pracovníků pomáhajících na těch nejnebezpečnějších místech světa. Veškeré informace z těchto zařízení jsou následně zobrazovány v jednom systému, kde je bude možné nejen zobrazovat v mapě, ale i zajištovat obousměrnou komunikaci. Díky využití víceúčelové mapy umožňující jak sběr dat, tak sledování polohy jednotek a jejich vzájemnou navigaci se tento systém stává využitelným pro široké spektrum rozličných organizací, od pracovníků IZS, pracovníků využívajících jej pro bezpečnostní řízení mírové mise OSN až po desítky mezinárodních humanitárních organizací.