Brusel chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a nejpozději do roku 2033 snížit produkci skleníkových plynů nejméně o 55 procent.
Belgická metropole chce v dohledné budoucnosti zavést velké změny týkající se dopravy. Ve snaze zlepšit životní prostředí, ale také zvýšit bezpečnost, dojde k omezení automobilové dopravy. Plánuje se plošné snížení rychlostního limitu a úplný zákaz vozů se spalovacím motorem. Moderní město podle představ tamní nové regionální vlády pak bude rovněž poskytovat hromadnou dopravu zdarma a podporovat aktivní druhy přepravy jako například cyklistiku.
Zavedení plošného limitu 30 km/h není v případě Bruselu nic nového. Už v roce 2010 se Brusel na zkoušku stal kompletně zónou, kde se může jezdit maximální rychlostí 30 km/h. Nová regionální vláda ale toto opatření plánuje zavést natrvalo, jak o tom píší belgická média. V platnost by mělo vstoupit už za necelé dva roky. Podrobný program nové vlády hovoří o termínu 1. ledna 2021. S touto změnou budou souviset také investice do rychlostních kamer, dodává newmobility.news. Rychlostí vyšší než 30 km/h se bude v Bruselu jezdit jen na vybraných komunikacích.
Zákaz spalovacích aut do roku 2035
Podle kritiků nepřinese takové omezení výraznější zlepšení životního prostředí, protože současné automobily nejsou stavěny pro konstantní jízdu takto nízkou rychlostí. Řešení je ale prosté. V Bruselu chtějí do roku 2030 zakázat vjezd vozům s dieselovými motory a do roku 2035 zakázat auta se spalovacími motory. Celoplošná rychlost 30 km/h pak má přinést výhody také v oblasti bezpečnosti, protože se kromě jiného vyrovnají rychlosti automobilů a cyklistů. Auta totiž už nemají být na prvním místě. Jinak řečeno, řidiči v Bruselu chtění nejsou.
Že obyvatele Bruselu, kteří preferují vůz, nezachrání ani přechod na elektromobil, o tom svědčí další část oficiálního prohlášení. Nová regionální vláda totiž chce omezit individuální osobní dopravu obecně a snížit počet lidí využívajících automobil pro přepravu na území města. Podporovanou alternativou je městská hromadná doprava, která by měla být pro lidi do 25 let a od 60 let stáří zdarma, a to už od příštího roku. Podporovat se budou také cyklisté. Podíl této dopravy má do pěti let stoupnout na dvojnásobek. Brusel chce všemi nadcházejícími opatřeními dosáhnout uhlíkové neutrality nejpozději v roce 2050.
Další zajímavý pohled na budoucí podobu dopravy pak dává francouzská organizace ANSES (Francouzský úřad pro potraviny, životní prostředí, ochranu zdraví při práci a bezpečnost). Ta nedávno vydala studii zabývající se snížením produkce emisí automobilů v nadcházejících letech. Podle autorů dané studie lze skutečně očekávat určitý pokles, ale z dlouhodobého hlediska minimálně pro hustě osídlené oblasti neexistuje žádné lepší opatření než omezení celé automobilové dopravy. Snížení o 20 až 25 % by údajně znamenalo pokles jemných prachových částic (PM2,5) o 27 % a snížení oxidů dusíku o 38 %.
Bude zajímavé sledovat, v jaké podobě se tyto trendy dostanou do České republiky, respektive třeba do Prahy. Také zde se sice objevují nápady na zákazy vjezdu dieselových automobilů do centra, případně se vyhlašuje klimatická nouze nebo se zavádí parkovací zóny. Pořád se ale nedaří realizovat základní věci typu výstavby dostatečného počtu záchytných parkovišť, aby řidiči vůbec mohli někde v blízkosti MHD své auto zaparkovat.
Převzato z webu AutoBible.cz. Autor: Lukáš Dittrich