Byzance vyvinula chytré lampy. Šetří energii a omezují světelný smog

Technologická laboratoř se zaměřila na inovace v oblasti internetu věcí. Stojí za ní tým, který předtím na vysoké škole vyvíjel elektrickou formuli. Startup založili poté, co s inovativními nápady narazili v rámci korporace na nezájem vedení.



Foto: ByzanceLetos uplynulo 50 let od vyvrcholení programu Apollo. Kromě desetiletého snažení 400 000 lidí byla jeho součástí i další symbolická okolnost. Průměrný věk hlavního inženýrského týmu byl 28 let a drtivá většina z jeho členů neměla s takovým úkolem prakticky žádné předchozí zkušenosti. Podobným výzvám, i když v méně sledovaných oblastech, čelí i v současnosti řada českých startupů.

Přitom dopady jejich práce na každodenní životy lidí mohou být větší než v případě přistání člověka na Měsíci. Jedním z okruhů, kterým se zabývají, je například osvětlení veřejných ulic a náměstí. To v Česku řeší stále více měst. Staré typy pouličních lamp jednak plýtvají energií, kromě toho jsou také zdrojem nebezpečného světelného smogu, který škodí lidem i zvířatům.

Potkali se v laboratořích i u formule

Právě tato oblast je jedním z témat, kterým se věnuje společnost Byzance. Laboratoř zabývající se internetem věcí, s jehož využitím se snaží řešit energetické výzvy zítřka. U vzniku firmy stála v roce 2014 skupina akademických pracovníků z ČVUT, kteří pracovali na projektech, jako je vývoj elektrické formule nebo super přesných magnetometrů sloužících pro zaměřování horizontálních vrtů nebo řízení polohy satelitů.

„Jde o náš první podnikatelský projekt, kterému věnujeme veškerý čas i energii. Počáteční nutná investice pro vznik firmy ve výši jeden milion korun byla z našich vlastních úspor,“ popisuje Tomáš Záruba, který stojí v čele společnosti jako její zakladatel a ředitel.

Dnes je společnost zainvestována silným investorem, ale na začátku to jednoduché nebylo. „Je naivní si myslet, že ze dne na den vnikne společnost, schopná dotáhnout produkt s extrémně vysokou přidanou hodnotou z nuly na trh. A s čidlem teploty dnes díru do světa neuděláte. Čím složitější produkt, tím více subdodavatelů. Čím odpovědnější produkt, tím náročnější a delší testování. Čím náročnější prostředí, tím vyšší investice do certifikací a tak dále,” dodává Tomáš Záruba.

Právě při vývoji inteligentní lampy ve firmě využili poznatků, které předtím získali v rámci studia i vývoje elektroformule. „Vývoj technologií je pro nás celoživotní vášní a koníčkem. Revoluci jako Edison nejspíše nevyvoláme, přesto věříme, že naše plány a vize půjdou uskutečnit. Jenomže management velkých firem, ve kterých jsme tehdy pracovali, nechápal potenciál v podporování nápadů u svých zaměstnanců. Inovační kultura je často jen na papíře a neúspěch, nebo později vyvrácený nápad, je u nás stále brán jako celospolečenské selhání se záznamem v profesním životopise. A tak bylo nutné se do toho pustit na vlastní triko. Opustit komfortní zónu velkých společností a ukázat světu, že jsme měli pravdu,“ vzpomíná Tomáš Záruba. 

Inovátoři z Byzance sami sebe označují pojmem “Product maker”. Což je společnost schopná vyprojektovat a vymyslet téměř cokoliv z oblasti průmyslového internetu věcí, respektive elektroniky na klíč.

„Vývoj hardwaru je velmi složitou disciplínou a firem schopných vývoje na zelené louce v průmyslové kvalitě je velmi málo. Od designu mikro-elektroniky, až po vyprojektování masové výroby. A místo toho, abychom se pustili na začátku do vývoje monstrózně složitých jednoúčelových produktů, tak jsme strávili přes tři roky vývojem a laděním nástrojů a technologií na jednodušších aplikacích, které by nám pozdější počínání řádově zjednodušily, zrychlily a tím pádem i zlevnily. Riskantní vize, která se vyplatila,“ vysvětluje Tomáš Záruba.

Nedůvěra k startupům

Tomáš Zátuba, Byzance. Foto: LinkedInStartupu se tak podařilo vytvořit velmi robustní systém pro správu desítek tisíc průmyslových zařízení a senzorů společně se stavebnicí pro individuální výrobu produktů spojených s automatizací, chytrými městy nebo řízením v energetice. „Příkladem je vývoj elektroměru nové generace pro autonomní řízení sítě. Díky množství certifikací jde i pro zasvěcené o velmi složitý produkt, ale my jsme ho zvládli za necelé tři měsíce. A to mluvíme o elektroměru, který má kompletně vyřešenou mechaniku, výrobní prostup, komunikaci, kybernetickou bezpečnost, systém pro vzdálené aktualizace, management zařízení, datové sklady a podobně. Bez našich nástrojů by to byl pro nás projekt minimálně na 1 až 2 roky při mnohem větším počtu zaměstnanců,“ popisuje Tomáš Záruba.

I přes viditelné úspěchy nebylo pro firmu na začátku jednoduché se prosadit. Co pro ni bylo nejtěžší? „Překonání počáteční nedůvěry okolí k chytrým technologiím a prolomení obrovských předsudků velkých hráčů vůči technologickým startupům. Ve chvíli, kdy jsme se mohli opřít o první velkou a relevantní referenci, přišel zásadní zlom,“ podotýká Tomáš Záruba.

Jedním z nejviditelnějších produktů Byzance jsou zmíněné chytré lampy, instalované v Dolních Břežanech u Prahy. „Tato vizionářská obec propůjčila část svého majetku k testům v reálných podmínkách. A tak dnes Byzance přizpůsobují intenzitu osvětlení biorytmu ulice. Dochází tak k optimalizaci provozních nákladů, a především k eliminaci světelného smogu. Lampy jsou osazeny čidly a dokáží kontinuálně měřit teplotu, tlak, vlhkost, hluk nebo intenzitu provozu. Zásadní pro budoucnost je však to, že vytvářejí základ pro datovou a informační infrastrukturu obce,“ zdůrazňuje Tomáš Záruba.

Žádné špiclování

Testování bylo ukončeno v březnu roku 2019 a dnes ve firmě společně s privátním partnerem a pod záštitou kraje připravují druhou generaci pro masové použití s životností nad 10 let ve formě takzvané technologické franšízy.

A co vlastně nový termín technologická franšíza znamená? „Je to jednoduché. Byzance vyvine produkt, kterému věří nebo je o něj zájem, v tomto případě inteligentní lampy a senzory monitorující ulice v rámci ideje smart-city. Odzkoušíme je na trhu a připravíme na předání partnerovi, který produkt obchodně zaštítí. Ten díky tomu nenese riziko spojené s vývojem, nemusí financovat měsíc co měsíc držení technické podpory nebo vývojáře, či se starat o udržitelnost a aktuálnost technologií. V tomto případě půjde o velkého obchodníka s osvětlením, který již má zkušenosti s instalací a distribucí, a který díky spolupráci získá vlastní produkt. Jeho role je vložení kapitálu do velkovýroby a zajištění odbytu. Je to extrémně výhodně pro obě strany,” dodává Tomáš Záruba.

Podle jeho slov se přitom lidé žijící ve městech vybavených chytrými lampami nemusejí bát jejich zneužívání. „Senzorika v našich lampách slouží primárně k monitorování dlouhodobých trendů. Díky kontinuálnímu měření, ukládání a vyhodnocování dat, získává obec přesné údaje o tom, jak jsou které oblasti zatěžovány nadměrným hlukem. Ty pak může využít k plánování nové výstavby, regulaci dopravy nebo nacenění hodnoty nemovitostí. Jde tedy o krok směrem k efektivnímu řízení obce, nikoliv špiclování místních obyvatel,“ upozorňuje šéf startupu.

Na vlně energetické revoluce

Foto: ByzanceTypického zákazníka společnosti představuje energetický sektor nebo průmyslové podniky. Mezi největší konkurenci patří především velké společnosti jako Siemens, ABB, Landys Gyr a podobně. „Je ale téměř jisté, že v nějaké takové společnosti jednou zase skončíme,“ žertuje Tomáš Záruba.

Startup se aktuálně zaměřuje na český trh, kde vidí stále velký prostor pro realizaci svých klíčových projektů a další růst. „Naše technologie a služby jsou však aplikovatelné téměř všude na světě. Momentálně vyjednáváme s větším průmyslovým partnerem, o kterého chceme opřít naši zahraniční expanzi,“ pokračuje ředitel společnosti Byzance.

Jádro týmu tvořené patnácti inženýry věří, že vývoj a zavádění „chytrých produktů“ bude v následujících letech postupovat kupředu mnohem rychleji, než tomu bylo v minulosti. „Cílíme na odvětví s vysokou přidanou hodnotou. Což jsou obory energetiky a průmyslové automatizace, které budou v masovém měřítku procházet obrovskými změnami a mohutnými investicemi. Proto už dnes, při nemalých nákladech, zkoušíme technologie a získáváme pro ně certifikace, které masivní nasazení nebo rozvoj teprve čeká,“ uzavírá Tomáš Záruba. 

Dalibor Dostál

Společnost Byzance v kostce

Společnost Byzance založil v roce 2014 Tomáš Záruba poté, co se pokoušel v nadnárodní společnosti prosadit rozvoj experimentálních nápadů a nových produktů. Spojil se proto s prvním inženýrem budoucího startupu a ten mu vysvětlil potenciál internetu věcí. Nově založená firma se proto zaměřila právě na tuto oblast.

• Oblasti podnikání: Energetika

Doporučujeme