Letos uplynulo 50 let od vyvrcholení programu Apollo. Kromě desetiletého snažení 400 000 lidí byla jeho součástí i další symbolická okolnost. Průměrný věk hlavního inženýrského týmu byl 28 let a drtivá většina z jeho členů neměla s takovým úkolem prakticky žádné předchozí zkušenosti. Podobným výzvám, i když v méně sledovaných oblastech, čelí i v současnosti řada českých startupů.
Přitom dopady jejich práce na každodenní životy lidí mohou být větší než v případě přistání člověka na Měsíci. Jedním z okruhů, kterým se zabývají, je například osvětlení veřejných ulic a náměstí. To v Česku řeší stále více měst. Staré typy pouličních lamp jednak plýtvají energií, kromě toho jsou také zdrojem nebezpečného světelného smogu, který škodí lidem i zvířatům.
Potkali se v laboratořích i u formule
Právě tato oblast je jedním z témat, kterým se věnuje společnost Byzance. Laboratoř zabývající se internetem věcí, s jehož využitím se snaží řešit energetické výzvy zítřka. U vzniku firmy stála v roce 2014 skupina akademických pracovníků z ČVUT, kteří pracovali na projektech, jako je vývoj elektrické formule nebo super přesných magnetometrů sloužících pro zaměřování horizontálních vrtů nebo řízení polohy satelitů.
„Jde o náš první podnikatelský projekt, kterému věnujeme veškerý čas i energii. Počáteční nutná investice pro vznik firmy ve výši jeden milion korun byla z našich vlastních úspor,“ popisuje Tomáš Záruba, který stojí v čele společnosti jako její zakladatel a ředitel.
Dnes je společnost zainvestována silným investorem, ale na začátku to jednoduché nebylo. „Je naivní si myslet, že ze dne na den vnikne společnost, schopná dotáhnout produkt s extrémně vysokou přidanou hodnotou z nuly na trh. A s čidlem teploty dnes díru do světa neuděláte. Čím složitější produkt, tím více subdodavatelů. Čím odpovědnější produkt, tím náročnější a delší testování. Čím náročnější prostředí, tím vyšší investice do certifikací a tak dále,” dodává Tomáš Záruba.
Právě při vývoji inteligentní lampy ve firmě využili poznatků, které předtím získali v rámci studia i vývoje elektroformule. „Vývoj technologií je pro nás celoživotní vášní a koníčkem. Revoluci jako Edison nejspíše nevyvoláme, přesto věříme, že naše plány a vize půjdou uskutečnit. Jenomže management velkých firem, ve kterých jsme tehdy pracovali, nechápal potenciál v podporování nápadů u svých zaměstnanců. Inovační kultura je často jen na papíře a neúspěch, nebo později vyvrácený nápad, je u nás stále brán jako celospolečenské selhání se záznamem v profesním životopise. A tak bylo nutné se do toho pustit na vlastní triko. Opustit komfortní zónu velkých společností a ukázat světu, že jsme měli pravdu,“ vzpomíná Tomáš Záruba.
Inovátoři z Byzance sami sebe označují pojmem “Product maker”. Což je společnost schopná vyprojektovat a vymyslet téměř cokoliv z oblasti průmyslového internetu věcí, respektive elektroniky na klíč.
„Vývoj hardwaru je velmi složitou disciplínou a firem schopných vývoje na zelené louce v průmyslové kvalitě je velmi málo. Od designu mikro-elektroniky, až po vyprojektování masové výroby. A místo toho, abychom se pustili na začátku do vývoje monstrózně složitých jednoúčelových produktů, tak jsme strávili přes tři roky vývojem a laděním nástrojů a technologií na jednodušších aplikacích, které by nám pozdější počínání řádově zjednodušily, zrychlily a tím pádem i zlevnily. Riskantní vize, která se vyplatila,“ vysvětluje Tomáš Záruba.
Nedůvěra k startupům
Startupu se tak podařilo vytvořit velmi robustní systém pro správu desítek tisíc průmyslových zařízení a senzorů společně se stavebnicí pro individuální výrobu produktů spojených s automatizací, chytrými městy nebo řízením v energetice. „Příkladem je vývoj elektroměru nové generace pro autonomní řízení sítě. Díky množství certifikací jde i pro zasvěcené o velmi složitý produkt, ale my jsme ho zvládli za necelé tři měsíce. A to mluvíme o elektroměru, který má kompletně vyřešenou mechaniku, výrobní prostup, komunikaci, kybernetickou bezpečnost, systém pro vzdálené aktualizace, management zařízení, datové sklady a podobně. Bez našich nástrojů by to byl pro nás projekt minimálně na 1 až 2 roky při mnohem větším počtu zaměstnanců,“ popisuje Tomáš Záruba.
I přes viditelné úspěchy nebylo pro firmu na začátku jednoduché se prosadit. Co pro ni bylo nejtěžší? „Překonání počáteční nedůvěry okolí k chytrým technologiím a prolomení obrovských předsudků velkých hráčů vůči technologickým startupům. Ve chvíli, kdy jsme se mohli opřít o první velkou a relevantní referenci, přišel zásadní zlom,“ podotýká Tomáš Záruba.
Jedním z nejviditelnějších produktů Byzance jsou zmíněné chytré lampy, instalované v Dolních Břežanech u Prahy. „Tato vizionářská obec propůjčila část svého majetku k testům v reálných podmínkách. A tak dnes Byzance přizpůsobují intenzitu osvětlení biorytmu ulice. Dochází tak k optimalizaci provozních nákladů, a především k eliminaci světelného smogu. Lampy jsou osazeny čidly a dokáží kontinuálně měřit teplotu, tlak, vlhkost, hluk nebo intenzitu provozu. Zásadní pro budoucnost je však to, že vytvářejí základ pro datovou a informační infrastrukturu obce,“ zdůrazňuje Tomáš Záruba.
Žádné špiclování
Testování bylo ukončeno v březnu roku 2019 a dnes ve firmě společně s privátním partnerem a pod záštitou kraje připravují druhou generaci pro masové použití s životností nad 10 let ve formě takzvané technologické franšízy.
A co vlastně nový termín technologická franšíza znamená? „Je to jednoduché. Byzance vyvine produkt, kterému věří nebo je o něj zájem, v tomto případě inteligentní lampy a senzory monitorující ulice v rámci ideje smart-city. Odzkoušíme je na trhu a připravíme na předání partnerovi, který produkt obchodně zaštítí. Ten díky tomu nenese riziko spojené s vývojem, nemusí financovat měsíc co měsíc držení technické podpory nebo vývojáře, či se starat o udržitelnost a aktuálnost technologií. V tomto případě půjde o velkého obchodníka s osvětlením, který již má zkušenosti s instalací a distribucí, a který díky spolupráci získá vlastní produkt. Jeho role je vložení kapitálu do velkovýroby a zajištění odbytu. Je to extrémně výhodně pro obě strany,” dodává Tomáš Záruba.
Podle jeho slov se přitom lidé žijící ve městech vybavených chytrými lampami nemusejí bát jejich zneužívání. „Senzorika v našich lampách slouží primárně k monitorování dlouhodobých trendů. Díky kontinuálnímu měření, ukládání a vyhodnocování dat, získává obec přesné údaje o tom, jak jsou které oblasti zatěžovány nadměrným hlukem. Ty pak může využít k plánování nové výstavby, regulaci dopravy nebo nacenění hodnoty nemovitostí. Jde tedy o krok směrem k efektivnímu řízení obce, nikoliv špiclování místních obyvatel,“ upozorňuje šéf startupu.
Na vlně energetické revoluce
Typického zákazníka společnosti představuje energetický sektor nebo průmyslové podniky. Mezi největší konkurenci patří především velké společnosti jako Siemens, ABB, Landys Gyr a podobně. „Je ale téměř jisté, že v nějaké takové společnosti jednou zase skončíme,“ žertuje Tomáš Záruba.
Startup se aktuálně zaměřuje na český trh, kde vidí stále velký prostor pro realizaci svých klíčových projektů a další růst. „Naše technologie a služby jsou však aplikovatelné téměř všude na světě. Momentálně vyjednáváme s větším průmyslovým partnerem, o kterého chceme opřít naši zahraniční expanzi,“ pokračuje ředitel společnosti Byzance.
Jádro týmu tvořené patnácti inženýry věří, že vývoj a zavádění „chytrých produktů“ bude v následujících letech postupovat kupředu mnohem rychleji, než tomu bylo v minulosti. „Cílíme na odvětví s vysokou přidanou hodnotou. Což jsou obory energetiky a průmyslové automatizace, které budou v masovém měřítku procházet obrovskými změnami a mohutnými investicemi. Proto už dnes, při nemalých nákladech, zkoušíme technologie a získáváme pro ně certifikace, které masivní nasazení nebo rozvoj teprve čeká,“ uzavírá Tomáš Záruba.
Dalibor Dostál
Společnost Byzance v kostce
Společnost Byzance založil v roce 2014 Tomáš Záruba poté, co se pokoušel v nadnárodní společnosti prosadit rozvoj experimentálních nápadů a nových produktů. Spojil se proto s prvním inženýrem budoucího startupu a ten mu vysvětlil potenciál internetu věcí. Nově založená firma se proto zaměřila právě na tuto oblast.