Češi jsou ke svým chlebodárcům kritičtí. Jak má vypadat zaměstnavatel snů?

Menší či větší výhrady ke svému zaměstnavateli má většina českých zaměstnanců a jen zhruba každý sedmý by ostatním práci u svého současného zaměstnavatele doporučil.

Jak by tedy měl vypadat hypotetický „zaměstnavatel snů“? O co by se měl starat? Odpovědi na tyto otázky přinesl projekt Barometr zaměstnanců společnosti Up Česká republika, který zjišťoval postoje a názory více než 1000 respondentů z tuzemských firem a organizací.

Ilustrační fotografie

1. Peníze. Včas a férově

Pro někoho to může být samozřejmost, ale výplata v termínu je naprostým základem, který musí skvělý zaměstnavatel splňovat podle 95 procent českých zaměstnanců (a často se tak neděje).

Nejde přitom jen o dodržování termínů, ale i o férovost finančního ohodnocení, které by mělo odpovídat dovednostem zaměstnance i jeho pracovnímu nasazení. Právě to je základní stavební kámen spokojenosti zaměstnanců v práci. 

2. Díky! Pochvala potěší

Samotné peníze, ať už jakkoli vysoké, nestačí. Ideální zaměstnavatel by toho měl dělat mnohem víc. Devět z deseti Čechů se shoduje, že by neměl zapomínat zaměstnance chválit a poděkovat jim za odvedenou práci. V realitě se přitom stále mnoho zaměstnanců pochvaly téměř nikdy nedočká.

Zaměstnanecké benefity: Každá generace očekává něco jiného 

Uznání a poděkování přitom mají mnohem silnější efekt než finanční bonus nebo přidání peněz. „Peníze totiž fungují a motivují hlavně krátkodobě. Pochvala či uznání mají mnohem výraznější a dlouhodobější dopad zejména na motivaci zaměstnanců i jejich loajalitu. Stále oblíbenější jsou i online pochvaly, které dobře fungují v hybridním pracovním režimu,“ říká Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika.

3. Zdraví tělesné i duševní

Ve vlastním zájmu zaměstnavatelů by měla rozhodně být i péče o zdraví zaměstnanců. Podporovat kvalitní stravování a starat se o fyzické, ale i duševní zdraví zaměstnanců by měl špičkový zaměstnavatel podle názoru 88 procent Čechů.

Nástrojů a výhod, které mohou zaměstnavatelé zaměstnancům na podporu zdraví poskytnout, je přitom dlouhá řada, ať už je to zajištění rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, benefity na wellbeing a volnočasové aktivity, služby psychologa nebo různé preventivní programy.  

„S prodlužováním pracovního věku bude péče o fyzické i psychické zdraví zaměstnanců čím dál důležitější. Čísla ukazují, že zdravotní problémy jsou po 61. roce věku častější, proto by prevence měla být důležitým tématem pro všechny – zaměstnance, firmy i stát,“ upozorňuje Nicoletti.

Oživení na trhu práce: Firmy plánují ve 3. čtvrtletí nabírat více lidí

4. Zájem o názory a postoje

Role skvělého zaměstnavatele tím zdaleka nekončí. Asi 87 procent Čechů je přesvědčeno, že by se ideální zaměstnavatel měl zajímat o jejich názory a postoje. Zhruba 8 z 10 respondentů si myslí, že by měl mít zájem i o jejich spokojenost na pracovišti. Okolo tři čtvrtin Čechů by ocenilo také zájem chlebodárců o jejich celkovou spokojenost v pracovním i osobním životě.   

„Zaměstnavatelé se dosud zjišťováním názorů svých lidí příliš nezabývali. Často z důvodu organizační náročnosti, složitého vyhodnocování nebo kvůli absenci vhodných nástrojů. Dnes už je situace jiná, zrealizovat online měření spokojenosti zaměstnanců nebo rychlou anketu na libovolné téma pro nás není po technologické stránce problém a o tyto nástroje registrujeme v posledním roce rekordní zájem,“ uvádí Nicoletti.

5. Dobré vztahy na pracovišti

Pátým pilířem super zaměstnavatele je péče o firemní kulturu a dobré pracovní vztahy. Sám zaměstnavatel by se měl o tuto oblast zasazovat podle 83 procent zaměstnanců. A jak důležité jsou dobré pracovní vztahy a komunikace pro spokojenost zaměstnanců v práci? Podle Barometru se vztahy i komunikace řadí na druhé a třetí místo hned za adekvátní výplatu.

„Budování zdravé firemní kultury je alfou a omegou každé firmy a spočívá i v rozvoji komunikace a dobrých vztahů. Čím dál častěji s tím přitom pomáhají různé technologické nástroje a platformy, které pomáhají udržet dobré vztahy a komunikaci i v podmínkách hybridní práce,“ dodává Nicoletti.

Redakčně upravená tisková zpráva UP Česká republika

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme