Češi utrácejí jak o život. Zářijové tržby maloobchodu překonaly očekávání ekonomů

Tuzemští spotřebitelé díky velkému růstu platů ještě zvýšili nákupy na internetu i v kamenných obchodech. České hospodářství tak nadále táhne spotřeba. Tržby maloobchodu v září meziročně vzrostly o 7,3 procenta, čímž jde o zatím nejsilnější měsíc roku 2019.



Současně s růstem celkových tržeb obchodů zároveň meziměsíčně letos poprvé mírně – o jednu desetinu – poklesly ceny. Zejména se to týká cen počítačů. Do poklesu se promítla především silná konkurenční soutěž mezi prodejci.

Při růstu platů to v součtu znamenalo další podnět pro nákupní apetit bohatnoucí české populace.  „V září pokračující silný růst maloobchodu lze v první řadě opět připsat pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Spotřebitelská důvěra sice od začátku letošního roku poklesla, avšak i nadále se nachází na historicky nadprůměrných hodnotách. Domácnosti zatím nebudou příliš šetřit ani v závěru letošního roku. Letos tak očekávám růst maloobchodu o pět procent,“ předpokládá analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

„Nejsilnější meziroční růst tržeb zaznamenali prodejci nepotravinářského zboží (8,7 procenta), ale velmi solidně šly na odbyt i potraviny (2,1 procenta) a vzrostly i tržby za prodej pohonných hmot (0,6 procenta),“ uvádí analytik.

Internetové obchody utržily o čtvrtinu víc

Ekonom skupiny UniCredit Jiří Pour si všímá, že útraty nejsou primárně taženy platbou za jídlo. „ Nůžky mezi dynamikou tržeb za potraviny a ostatní zboží zůstávají rozevřené v neprospěch potravin, čímž se potvrzuje dosavadní trend, kdy se domácnosti svoji spotřebou orientují stále více na zbytné zboží a služby,“ podotýká.

„Nadmíru dobře se v září dařilo tržbám v segmentu elektroniky, kosmetiky a nejstrmější meziroční nárůst od srpna 2018 zaznamenaly e-shopy,“ dodává ke složení útrat Lukáš Kovanda, hlavní analytik společnosti Czech Fund. V září nákupy přes internet meziročně vzrostly o víc než čtvrtinu.  „Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je významným trendem, který trvá již několik let a rozhodně nepolevuje ani letos,“ shrnuje Miroslav Novák.

Více se prodávala i auta

V září také rostly meziročně tržby za prodej automobilů. „Za první tři kvartály letošního roku se dynamika prodejů aut dostala celkově lehce nad nulu, což lze ve světle nasycené poptávky po autech doma i ve světě hodnotit jako pozitivní výsledek,“ dodává Jiří Pour.

Zářijovou statistiku tržeb ovlivnil počet pracovních dní, kterých bylo o dva více. Po očištění o kalendářní vlivy meziročně tržby vzrostly o 5,1 procenta.

(red)

• Témata: Analýzy a statistiky
• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme