Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun. Obvykle pořizují hračky, kosmetiku, knihy, elektroniku či oblečení. Nakoupeno mívají mnohdy již v listopadu. I letos se však musejí mít na pozoru před internetovými podvodníky.
Na Vánoce utratíme až 70 miliard
Minulý rok utržily české e-shopy v průběhu vánoční sezóny přibližně 65 miliard korun. Letos by to podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mohlo být asi o pět procent více.
„Pozitivní očekávání pramení z růstu obratu e-shopů, který byl během roku 2024 zaznamenán ve všech dosavadních čtvrtletích,“ vysvětluje CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia Jan Nedělník. V prvním čtvrtletí šlo o čtyři procenta, ve druhém o tři a ve třetím narostly tržby českých internetových obchodů meziročně hned o pět procent.
Letošní očekávaný nárůst průměrné útraty za vánoční dárky potvrzuje i nový průzkum přepravní společnosti GLS. Podle něj 45 procent nakupujících počítá s tím, že za věci pod stromeček zaplatí od pěti do deseti tisíc korun. Dalších 14 procent pak očekává výdaje vyšší než 10 000 korun. Pouze sedm procent lidí chce utratit méně než tisíc korun.
E-shopů v Česku stále přibývá, většina zakladatelů má s e-commerce zkušenosti
„Inflace je v tuto chvíli, zdá se, pod kontrolou. Díky tomu už v posledních měsících začaly růst i reálné mzdy. To se odráží také v růstu tržeb e-shopů a před Vánoci tento trend zesílí,“ uvádí ředitel GLS Česká republika Pavel Včela.
Zástupci e-shopů jsou optimističtí
Optimistické vyhlídky sdílejí v daném směru i zástupci samotných internetových obchodů. „Očekáváme silný Black Friday a předvánoční výprodeje. Víme, že elektronika je, co se týče dárků, v České republice jednou z nejoblíbenějších kategorií. Oblíbené jsou nejen notebooky, sluchátka, herní konzole, ale také hry a vybavení jako myši či herní židle,“ popisuje Anna Procházková z CZC by Allegro.
S nárůstem tržeb počítá i největší tuzemský e-shop. „Očekáváme, že letošní vánoční sezóna bude silnější než ta loňská. S nadějí sledujeme vývoj elektro trhu, který je oproti loňskému roku v mírném růstu,“ nastiňuje Eliška Čeřovská, PR manažerka společnosti Alza.
Česká e-commerce na vzestupu: Proč se malým obchodům daří i s nástupem online tržišť?
Podle průzkumu Alzy zároveň roste počet zákazníků, kteří při koupi vánočních dárků sázejí čistě na internetové obchody. Pouze online pořídí věci pod stromeček hned 32 procent spotřebitelů.
Lidé nakupují kombinovaně – na netu i v kamenných obchodech
Nejčastěji však lidé volí kombinaci kamenných a internetových obchodů – děje se tak v 62 procentech případů.
Co se naopak nemění, jsou typy dárků, které zákazníci nejčastěji pořizují. Podle výzkumu APEK budou i letos spotřebitelé nejčastěji nakupovat hračky, kosmetiku, knihy, elektroniku či oblečení. Co do způsobu doručení zboží roste obliba výdejních boxů. Dle průzkumu společnosti GLS je preferuje hned 43 procent kupujících, přičemž loni danou variantu upřednostňovala pouze pětina zákazníků.
Řada Čechů dále nenechává nákup dárků až na prosinec. „Z dotazníku vyplynulo, že většina, respektive 48 procent z nich, nakupuje v průběhu listopadu, třetina v první polovině prosince a na poslední týden před Vánoci se spoléhá pouze 10 procent respondentů,“ doplňuje Eliška Čeřovská.
Mírné ekonomické oživení bude pokračovat, inflace zůstane nízká
Oblíbenou příležitostí k nákupu dárků se v daném směru stal zejména listopadový Black Friday, během něhož e-shopy pravidelně přicházejí s akčními nabídkami. V průběhu této slevové akce tuzemští zákazníci v posledních letech utrácejí na internetu vůbec nejvíce z celého roku.
Rozhoduje cena i dodání do Vánoc
Zásadním kritériem při výběru zboží zůstává podle průzkumu Alzy cena produktu, která je klíčovým ukazatelem pro 53 procent kupujících. Důležitá je pro zákazníky rovněž garance dodání do Vánoc. Tu se však prodejcům ne vždy podaří dodržet.
„Zákazníci kladou velký důraz nejen na cenu, ale také na spolehlivost dodání a kvalitu komunikace za strany e-shopů při řešení případných problémů,“ upozorňuje Jan Nedělník.
Období předvánočních nákupů je podle odborníka na zákaznický servis pro internetové obchody nejnáročnější částí roku. „Listopad a prosinec jsou pro ně zátěžovým obdobím, kdy musejí zvládnout enormní nápor objednávek a zajistit hladký průběh všech procesů. Pokud selžou v kvalitě služeb nebo komunikaci se zákazníky, riskují nejen aktuální nespokojenost zákazníků, ale i dlouhodobé poškození reputace, což se může negativně projevit v dalších letech,“ dodává.
Vydělat chtějí i podvodníci
Vedle e-shopů vyhlížejí vánoční sezónu také internetoví podvodníci, kteří v daném období pravidelně využívají nepozornosti některých zákazníků. „Před uzavřením kupní smlouvy přes internet by si spotřebitelé měli zjistit podstatné informace – kdo je provozovatelem e-shopu a jaké jsou podmínky reklamace a vrácení zboží. Pokud spotřebitelé nedohledají identifikační číslo či kontaktní údaje provozovatelů e-shopů, mělo by to být jasným signálem pro nákup jinde,“ radí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Užitečným nástrojem jsou podle odbornice i recenzní portály, na jejichž stránkách spotřebitelé získají představu o spolehlivosti i rychlosti komunikace obchodníka a kvalitě zboží. Zpozornět by měli v momentě, kdy na stránkách e-shopů najdou gramatické chyby a nesprávný slovosled, podezřele dlouhé dodací lhůty nebo pokud název obchodu nijak nesouvisí s prodávaným zbožím.
V rámci novějších metod podvodníků se podle Eduardy Hekšové na stránkách internetových obchodů stále více objevují například falešné recenze. „Jako podvodné praktiky by se daly označit situace, kdy spotřebitel klikne na reklamu a je přesměrován na nedohledatelné stránky nabízející fiktivní produkty či podvodné SMS zprávy typu ‚balíček od pošty‘, které požadují platbu, po níž však mohou být z karty neoprávněně staženy větší částky,“ uzavírá.