Z analýzy Upgates vyplývá, že průměrné roční tržby českého e-shopu jsou dva miliony korun, ale medián (střední hodnota) se pohybuje pouze kolem 250 tisíc korun. Výrazný nepoměr mezi největšími hráči a zbytkem trhu potvrzuje, že většina majitelů v ČR má e-shop spíše jako doplňkový příjem.
Společnost Upgates, která je předním poskytovatelem e-shopových řešení, rovněž registruje dlouhodobý meziroční nárůst počtu internetových obchodů na úrovni až 30 procent. Čísla jasně ukazují, že stále více Čechů zkouší štěstí v e-commerce, aby si přivydělali. Aby však jejich podnikání mělo šanci na úspěch, měli by mít podle marketéra Michala Benatzkého na paměti pět základních pravidel, která dělají e-shop úspěšným.
1. Produkty a konkurenceschopné ceny
Navzdory technologiím stále platí, že základním faktorem úspěchu e-shopu je sortiment.
„Pokud se prodejce netrefí do vkusu zákazníků, budou všechny další kroky k úspěchu projektu velmi obtížné. Potenciál úspěšnosti produktu lze předem odhadnout pomocí různých marketingových nástrojů, jako jsou Google Trends, Collabim nebo Marketing Miner,“ vysvětluje Michal Benatzky ze společnosti Upgates.
Česká e-commerce na vzestupu: Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť?
Dodává také, že v e-commerce je vždy potřeba analyzovat i stávající konkurenci, tedy zda segmentu už dnes nedominují velcí hráči. V takovém případě může být totiž velice náročné se prosadit.
Kromě výrobků musí mít obchod také dobře nastavené ceny. To platí nejen v segmentech s velkou konkurencí, ale také u originálního zboží, například vlastní výroby. Je důležité stanovit cenu tak, aby byla pro spotřebitele přijatelná a zároveň zohledňovala know-how, náklady a přiměřenou marži.
2. Moderní design a nákupní proces
Moderní a vizuálně atraktivní řešení, které je uživatelsky přívětivé a snadno se používá, vám pomůže uspět v konkurenčním prostředí. Pokud zákazník narazí na zastaralý nebo nepřehledný e-shop, stačí jedno kliknutí a je pryč. Proto je naprosto klíčové jít s dobou a neustále pracovat na rozvoji projektu.
E-commerce má zelenou. První rok přežilo 90 procent nových e-shopů
Do nákupního procesu spadají také možnosti platby. Většina lidí platí na internetu platební kartou a očekávají také moderní platební metody, jako je Apple Pay, Google Pay a další. Pokud zákazník na konci nákupního procesu zjistí, že e-shop nabízí pouze převod a dobírku, existuje velká pravděpodobnost, že objednávku nedokončí.
3. Automatizace procesů
Kvalitní e-shopové řešení může být pro obchodníka přínosem také z hlediska automatizace rutinních procesů spojených s provozem e-shopu. Automatizace v e-commerce ušetří spoustu času, který může majitel věnovat dalšímu rozvoji podnikání.
4. Zákaznický servis v e-commerce
Důraz na kvalitní, vstřícný a ochotný zákaznický servis se vám mnohonásobně vrátí. Nestačí však jen poradit s výběrem zboží, důležité je také vzdělávání a osvěta. Spotřebitelé dnes navíc vyžadují nadstandardní péči, a to jak při výběru zboží, tak při reklamačním řízení.
Negativní recenze od naštvaného zákazníka může v dnešní době způsobit mnohem větší škody, než jsou náklady na vrácení zboží
Michal Benatzky, Upgates
„E-shop by měl také klást velký důraz na získávání hodnocení a zpětné vazby zákazníků, a to jak pro obchod, tak pro samotný produkt. Velká část zákazníků dává recenzím ostatních uživatelů velkou váhu. Zde je třeba si uvědomit, že negativní recenze od naštvaného zákazníka může v dnešní době způsobit mnohem větší škody, než jsou náklady na vrácení zboží. Pokud se zákazníkovi věnuje dostatečná pozornost, je možné, že v budoucnu svůj nákup zopakuje, a to i přes případnou nepříznivou zkušenost,“ upozorňuje Michal Benatzky.
5. Smart marketing a budovaní zákaznické základny
E-shop se musí zákazníkovi co nejvíce přiblížit. Majitel musí sledovat marketingové trendy a zkoušet různé kanály. Není důležité prodávat všude, ale vědět, co funguje. Cílem marketingu v e-commerce by nemělo být jen zvýšení počtu objednávek, důležité je také posilování povědomí o značce a budování zákaznické základny. Získávání nových zákazníků je mnohem dražší než motivace těch stávajících k opakovaným nákupům.