Příkladem může být spolupráce Arménské státní pedagogické univerzity Chačatura Abovjana (ASPU) s Univerzitou Pardubice (UPa) a Masarykovou univerzitou v Brně. Vzešla z ní studie o inkluzivním vzdělávání.
V rámci společné výzkumné a publikační činnosti ASPU a UPa vypracovaly v rámci projektu ERASMUS+ loni první odbornou komparativní studii s názvem „Inkluzivní vzdělávání v Arménii a České republice – paralely a komparace“.
Společně realizovaný projekt byl zaměřen na podporu internacionalizace výzkumu a rozvoje akademických a vědeckých pracovníků ASPU – Fakulty speciální pedagogiky a psychologie v Jerevanu a UPa – Fakulty filozofické, Katedry věd o výchově – v oblasti problematiky inkluzivní speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání. Hlavním cílem studie bylo zmapovat současný stav a identifikovat problémy v Arménii a Česku napříč věkovými kategoriemi od inkluzivní včasné intervence (rané péče) po inkluzivní terciární vzdělávání.
ExportMag.cz: Odkaz Bati žije, exportéři zavádějí jeho systém vedení firmy
Studie zdůraznila důležitou úlohu v mezinárodní mobilitě studentů a akademických pracovníků, a to zejména v multikulturním prostředí a v internacionalizovaných vzdělávacích institucích. Velkou přidanou hodnotou je i posílení vnímavosti k alternativám, učení se ze zkušenosti jiných, inspirace a kritická reflexe pedagogické praxe a možnost zkvalitnění řešení vlastních vědecko-výzkumných problémů. Týmy z ASPU a UP nyní spolupracují již na druhé monografii, čímž demonstrují svůj trvalý závazek k excelentnímu vzdělávání a mezikulturnímu porozumění.
Čilá akademická výměna
Spolupráce obou univerzit byla zahájena již v lednu 2016. Partnerství se v průběhu let výrazně rozvinulo a posílilo akademickou výměnu mezi oběma institucemi i společnou publikační činnost. V rámci této spolupráce bylo umožněno studovat v Pardubicích osmi studentům z ASPU a současně se 20 pedagogů z Arménie zapojilo do školení a výuky na Univerzitě Pardubice. Partnerství se neomezilo pouze na výjezdní aktivity z ASPU do Pardubic. UPa recipročně vysílala akademické pracovníky a studenty do Arménie v rámci výukových i výměnných programů.
Deset pedagogů z Pardubic vedlo školení a výuku na ASPU, čímž obohatili vzdělávací prostředí a přinesli nové postupy i perspektivy. Kromě toho se sedm studentů z UPa zúčastnilo výměnných programů arménské univerzitě, což dále posílilo vzdělávací vazby a podpořilo kulturní porozumění mezi oběma institucemi. Spolupráce přesáhla rámec tradičních akademických výměn a zahrnuje i společné iniciativy, například letní školy obou univerzit. Tyto programy nejen podporují kulturní výměnu, ale také poskytují příležitosti k mezioborovému vzdělávání a spolupráci.
ASPU zahájila významnou spolupráci také s Masarykovou univerzitou v Brně (MU), a to Katedrou speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogické fakulty. Spolupráce se týká zejména oblasti speciálního a inkluzivního vzdělávání a v oblasti environmentálního vzdělávání. Toto partnerství bylo zahájeno v roce 2023 programem T4GREEN (Transforming Teacher Education for Green and Digital Transition) v rámci programu Erasmus+, jehož prioritou je udržitelnost a zelené iniciativy.
V současné době již probíhají aktivity nezbytné k vytvoření výměnných programů pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálního a inkluzivního vzdělávání, jejichž cílem je usnadnit mezikulturní vzdělávací zkušenosti a podpořit osvědčené postupy v této oblasti. Současně se program T4GREEN zaměřuje na podporu hlubšího porozumění environmentálním výzvám prostřednictvím mezioborové spolupráce. Zahrnuje příjezdové a výjezdové výměny pedagogů a studentů, které jim umožňují zkoumat inovativní řešení a přispívat k udržitelným postupům.
Program byl zahájen mezinárodní konferencí právě na ASPU a v rámci tříletého výzkumného období se na něm bude podílet 13 univerzit a organizací z Arménie a dalších zemí, včetně Česka, Španělska, Portugalska, Moldavska a dalších. Transformaci a revizi budou vystaveny tři hlavní oblasti, včetně cizích jazyků, speciální pedagogiky a inkluze a programových přístupů v oblasti přírodních věd, technologií, inženýrství a matematiky. Očekávaným výstupem je revidovaný pětiletý plán bakalářských a magisterských studijních programů a také dva krátkodobé kreditové programy založené na moderních kritériích.
Spolupráce s Českem má pomoci reformě VŠ
Podle vyjádření arménské ministryně školství, vědy, kultury a sportu Zhanny Andreasyan má v rámci reforem vysokoškolské vzdělávání stěžejní význam, a tak se koncepční dokument o vzdělávání učitelů, který vzniká v rámci projektu, může stát referenčním dokumentem. Koordinátorka projektu z ASPU, prorektorka pro řízení lidských zdrojů a mezinárodní spolupráci Marianna Harutyunyan uvedla, že v rámci programu bude vypracována Národní koncepce vzdělávání učitelů (NCTE) na léta 2027-2035 zaměřená na podporu přechodu od tradičních k budoucím, environmentálně zaměřeným a digitálním vzdělávacím programům odpovídajícím standardům STEM a budou rovněž vypracovány metody, které pomohou modernizovat vzdělávání učitelů na národní úrovni.