Českým e-shopům se daří. I v roce 2018 zřejmě dosáhnou meziročního růstu obratů o více než 15 procent. Díky tomu přesáhnou jedenáctiprocentní podíl na celém maloobchodu v České republice. Podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Češi nakupují na internetu stále častěji.
Alespoň jednou za rok nakoupí v online prostředí 90 procent uživatelů internetu. Nejméně jednou měsíčně si zboží objedná 53 procent zákazníků. „V loňském roce přesáhly obraty e-shopů 115 miliard korun. Letos by se celkem prostřednictvím internetu mělo prodat zboží za nejméně 133 miliard korun,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Trendem posledních let je přitom prolínání on-line a off-line světa. Hranice mezi způsobem nákupů se tak bude dále rozostřovat. „E-shopy stále častěji otevírají kamenné výdejny a prodejny, významní hráči z oblasti tradičního retailu naopak zřizují prodej po internetu. Tento trend bude trvat i v nejbližším období,“ doplňuje Jan Vetyška.
Nástup malých hráčů
Letos v květnu počet e-shopů v České republice poprvé přesáhl hranici 40 tisíc. V přepočtu na obyvatele tak má země nejvíce online obchodů ze všech států Evropské unie.
V loňském roce jich navíc opět řada přibyla, přestože v předchozích letech jejich počet spíše stagnoval. Jedněmi z tahounů tohoto růstu jsou v Česku, podobně jako ve světě, především malí provozovatelé. A rostou o řád vyšším tempem než velcí zavedení hráči.
„Mnohem častěji než v minulosti se setkáváme s lidmi, kteří po dvaceti letech v práci řekli pomyslné a dost!
a začali dělat to, co je naplňuje. Vaří marmelády, vyrábějí deskové hry, šijí hračky a prodávají je svépomocí
pod vlastní značkou na vlastnoručně sestaveném e-shopu.“ Slawomír Budziak, Webnode
Potvrzuje to i Webnode, podle kterého už několik let v řadě roste počet „nadšeneckých“ e-shopů. Na jeho platformě jich celosvětově funguje více než milion a každý měsíc na celém světě přibydou desítky tisíc dalších. Výrazným způsobem se však mění jejich kvalita – a platí to i pro Českou republiku.
Malé firmy mohou právě na internetu lépe konkurovat velkým hráčům, e-shopy jsou nástrojem, který může alespoň trochu setřít rozdíly mezi malými a velkými prodejci. „Investice do rozvoje e-shopu místo do klasické sítě poboček je určitě mnohem méně nákladná. Nájmy dlouhodobě rostou, základní e-shop si můžete založit zcela zdarma. Pak už je to ‚jen‘ o marketingu a cenách. Přičemž do obojího musíte investovat jak při správě e-shopu, tak i při rozvoji kamenné sítě. Tím pádem už z této podstaty vyplývá, že online prodej vychází o něco lépe,“ porovnává ředitel Shoptetu Miroslav Uďan.
Černé pátky táhnou
Se začátkem října začínají provozovatelé e-shopů sledovat zvyšující se prodeje. Také letos se dá podle odborníků očekávat několik hlavních milníků, ve kterých vánoční nákupní horečka dosáhne vrcholu. Prvním bude takzvaný Black Friday, nákupní „svátek“ převzatý především z USA. Ten letos připadne na 23. listopadu. „Black Friday obecně považujeme za start nejintenzivnějšího období vánočních prodejů. Vrcholem pak bude týden od 10. prosince,“ uzavírá Jan Vetyška. Na předvánoční prodeje se připravují nejen e-shopy, ale také dopravci a doručovací společnosti.
Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.