Česká e-commerce na vzestupu: Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť?

Zisky malých a středních internetových obchodů v Česku stále rostou. V únoru 2024 ukázaly statistiky jejich 24procentní růst a podobná čísla zaznamenala tuzemská e-commerce i letos v lednu.

„Jedním z hlavních hesel loňského roku, které si razí cestu napříč Českem i letos, byl marketplace,“ říká ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.

Ilustrační fotografie

Díky globálním online tržištím mohou některé české firmy snadněji expandovat na světové trhy a oslovovat široké spektrum zákazníků. Produkty mohou prodat online na trzích, kde dosud nepůsobí, a to s minimálními investicemi do vlastních e-shopů.

Asijští tygři na trhu

Zároveň jsou ale pro e-shopy konkurencí – a to zejména ty asijské, nabízející extrémně levné zboží. Ti nejmenší se ale podle zástupců Shoptet o své zákazníky obávat nemusejí.

„Evropské hráče aktuálně zastiňuje asijská konkurence. Ta podle reakcí z trhu nenechává nikoho spát. A stále častěji se objevují negativní reakce. Fungování levné konkurence v Česku také vyvolává otázku, jaký vliv bude mít především na menší a střední hráče v e-commerce,“ upozorňuje Samuel Huba.

CzechTrade propojuje české e-shopy s globálními marketplace platformami

Čísla malých a středně velkých e-shopů v tuzemsku však přesto nadále rostou, v únoru zaznamenal Shoptet jejich růst o čtvrtinu.

Dopad asijských online tržišť na tuzemský trh e-commerce

Jejich nástup byl podle Samuela Huby agresivní, což umocnilo to, jak moc jsou vidět napříč marketingovými kanály.

„Jinak aktuálně se již řeší známé problémy jako padělky. Otázka bezpečnosti a využívání dat, respektive možné zneužití dat zákazníků, případně nulový zákaznický servis jsou dávno zřejmé,“ popisuje.

Nicméně v tuto chvíli zástupce Shoptet hodnotí situaci na trhu „jako zkušební období u zákazníků“ . Hodnocení úspěchu strategie velkých hráčů z Asie nás čeká, až odeznějí masivní marketingové kampaně.

E-commerce má zelenou. První rok přežilo 90 procent nových e-shopů

V minulosti se už podobné případy v rámci středoevropského regionu objevily. Podobně agresivně vstupovala například na polský trh značka Shopee.„Vytapetovala tehdy online i fyzický prostor agresivním marketingem. Spálili u toho obrovské množství peněz. Ale pak z týdne na týden se celá firma stáhla z trhu, zbyly po nich prázdné kanceláře a billboardy u silnic. Ukázalo se totiž, že firma má větší příležitosti na jiném, zejména větším trhu,“ uvádí Huba.

A pro Temu a Shein je v kontextu globálního trhu Česká republika také jen relativně malou příležitostí.

Menší a střední neustále rostou

Podle Samuela Huby je dobré si uvědomit, na koho zmíněná online tržiště cílí. Se svým levným zbožím zaujmou především ty nakupující, u kterých je extrémně nízká cena hlavním či jediným kritériem.

„V tomto ohledu jejich hlavní konkurencí nejsou malí a středně velcí online podnikatelé, ale především velcí online prodejci a klasičtí retailoví hráči, tedy řetězce velkých nadnárodních společností,“ připomíná.

To potvrzuje i dvouciferné tempo růstu českých e-shopů na počátku letošního roku. A loňská čísla byla podobná. Tuzemské e-commerce se nebývalé daří.

„Situaci bych tedy rozhodně neviděl černě. Dosavadní čísla výkonnosti e-shopů na Shoptetu ukazují, že malým a středně velkým podnikatelům se stále daří. Důvodem je i to, že prodávají unikátní zboží, které má své věrné zákazníky,“ dodává Samuel Huba s tím, že jde o zbytečný humbuk. Ti, co jsou dobře připraveni, mohou podle něj z podobných situací vyjít ještě silnější.

S využitím tiskové zprávy Shoptet

• Teritorium: Asie | Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme