Ještě letos se na expanzi připravují dvě pětiny z nich. Vyplývá to z průzkumu společnosti Upgates mezi českými provozovateli e-shopů.
Mezi nejčastější důvody patří enormní konkurence mezi českými online obchodníky a vyčerpané možnosti růstu na místním trhu.
Koronavirová krize, kdy online nákupy byly často jedinou možností, změnila nákupní chování zákazníků. Maloobchodní prodej se ještě více přesunul do online prostředí a trh e-commerce během dvou let od začátku pandemie vzrostl o 43 procent.
E-commerce: Roční prodeje za 223 miliard
Celková hodnota zboží prodaného přes internet pak za rok 2021 dosáhla 223 miliard korun. Po obrovském růstu tržeb následuje nyní v sektoru logické zpomalení, a to asi o 10 procent. České e-shopy nyní hledají způsoby, jak na období konjunktury navázat. Jednou z cest je vstup na zahraniční trhy.
V letošním roce plánuje na zahraniční trh vstoupit se svým e-shopem celkem 39 procent českých provozovatelů, expanzi do pěti let pak chystá dokonce pětina z nich, ukázal průzkum Upgates.
Top 30 online exportérů: Jak se e-shopům daří a jaké mají plány?
Tuzemský trh je už příliš malý
Jako nejčastější důvod k expanzi uvádějí majitelé e-shopů potenciál za hranicemi (75 %) či malý odbyt v České republice (25 %). Další motivací jsou značně vyčerpané možnosti růstu na tuzemském trhu.
„Tuzemský trh e-commerce začíná být pro e-shopy malý a jak ukazují data, obchodníci nemají už v obrovské konkurenci více než 50 tisíc online obchodů kam růst. E-shoppeři proto hledají nová odbytiště a nabízí se samozřejmě expanze do zahraničí,“ říká Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, jednoho z předních dodavatelů e-shopových řešení v Česku.
Aktuálně prodává do zahraničí již 64 procent českých prodejců – nejčastěji na Slovensko do Německa a Polska, dále také do Rakouska či Maďarska. Jen 16 procent prodejců uvedlo, že v současné době do zahraničí neprodávají a vstup ani nechystají.
Nejčastějšími překážkami pro expanzi jsou jazyková bariéru a nutnost jazykové lokalizace webu či neznalost zákonů a s ní spojena administrativa na zahraničním trhu.
Platformy pro růst
„Důležité je zvolit správnou platformu, nejlépe elastickou a připravenou pro růst, aby ji prodejce dokázal přizpůsobit podle regionálních potřeb, umožnila mu okamžitou vícejazyčnou mutaci a možnost spravovat obchody z jedné administrace,“ vysvětluje Pech.
„Díky správnému výběru platformy pak nemusí čeští vlastníci e-shopů omezovat své prodeje pouze na tuzemský trh.“
Pro expanzi na nové trhy se rozhodl například výrobce doplňků stravy Greenfood a prodejce digitální fototechniky Oehling.
„Úspěšně prodáváme už na Slovensko a do Maďarska. Protože český trh je omezený, expandujeme nyní hlavně na východ, kde vidíme největší potenciál. Aktuální podíl exportu na celkové tržbě je kolem čtvrtiny a každoročně nám export stoupne o 100 procent a více,“ vysvětluje Vladan Sedláček, syn zakladatele e-shopu Greenfood.
Dalibor Johánek, spoluzakladatel e-shopu Oehling, který se zaměřuje na prodej fototechniky uvádí: „Krok k expanzi na další trhy byl pro značku Oehling logický, jelikož ji znají zákazníci v Německu a Francii už od roku 1949. Už na podzim loňského roku jsme spustili plnohodnotné řešení v jazykových mutacích a začali prodávat do všech států EU. Nynější podíl exportu ze zahraničí z celkové tržby je 10 %, ale očekáváme další růst.”
Budoucnost je v Market Places
Kromě lokalizace vlastního e-shopu jsou další možností vstupu na zahraniční tzv. marketplaces, jako Alza, Mall.cz, Zalando či Amazon. Ty umožňují s dobře nastaveným propojením na vlastní platformu e-shopu přidání dalšího prodejního kanálu.
„Marketplaces jsou bezpochyby budoucností e-commerce a je očividné, že si to velcí hráči již uvědomují. Nabízí zajímavou možnost rozšířit své podnikání bez nutnosti vytvářet celý nový e-shop. Během pár kliků tak mohou prodejci přenést nabídku svého e-shopu na nový trh a opřít se o stabilní a velkou platformu, jako jsou například Alza, Amazon, Zalando či Decathlon, a využít jejich marketingovou sílu,“ doplňuje Martin Pech.
Nevýhodou jsou podle jeho slov vysoké poplatky. Ideální je pro začátek řešení vyzkoušet na menším množství produktů. „Alternativou k tomu je založení vlastního e-shopu, což je delší a pracnější proces, ale prodejce si s minimálními náklady může prošlapat cestu sám a postupně,“ dodává na závěr Pech.