V důsledku konce pandemie a války na Ukrajině zažila česká e-commerce poprvé v historii pokles. Podle dat
společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) prodeje na internetu klesly loni celkově o 12 procent, kdy nejvýraznější meziroční pokles zaznamenal první kvartál roku 2022 s propadem 25 %.
Celkový obrat české e-commerce tedy meziročně klesl z 223 miliard korun na 197 miliard, ale ve srovnání s covidovým rokem 2020 tržby nepatrně stouply o jednu miliardu. “Po raketovém růstu v letech 2020 a 2021, kdy tržby českých e-shopů vystřelily neočekávanou rychlostí, přišlo v roce 2022 prudké ochlazení trhu, které vrátilo českou e-commerce zhruba na tržby covidového roku 2020. Když ovšem uvážíme, jak velké poklesy zažívala e-commerce v prvních
kvartálech minulého roku, tak můžeme říct, že se situace na trhu stabilizovala,” uvádí Matěj Kapošváry, CEO
společnosti Shopsys. Podíl české e-commerce na maloobchodu je aktuálně zhruba v polovině celkového potenciálu, takže z dlouhodobého pohledu prodeje v online prostředí dále porostou.
Velcí „kamenní hráči“ vracejí úder e-shopům na jejich vlastním hřišti
Z dat společnosti Shopsys také vyplývá, že ačkoliv tržby české e-commerce z roku 2022 stouply pouze o 0,5 %
oproti roku 2020, ale růst e-shopů velkých kamenných hráčů v tomto meziročním srovnání dosahuje mnohem
výraznějšího rozdílu. “Pokud se podíváme na tržby e-shopů velkých kamenných hráčů z roku 2022 a porovnáme
si je s tržbami z roku 2020, který byl svou velikostí srovnatelný, tak vidíme, že rostly o 15 %. To potvrzuje dlouhodobý trend, že e-shopy velkých kamenných hráčů rostou rychleji než zbytek trhu a postupně si začínají brát zpátky to, co jim online vzal,” říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.
Letos je možný návrat k růstu do 10 procent
Pokračující válka na Ukrajině, vysoké ceny energií i stoupající inflace. Všechny tyto faktory budou pravděpodobně i nadále ovlivňovat celý trh, tak co to může znamenat právě pro e-commerce? “Vzhledem k současné stabilizaci e-commerce trhu nepředpokládáme, že by e-commerce dále meziročně klesala, protože si bude postupně ukrajovat stále větší podíl z maloobchodu. Ten byl v roce 2021 dle dat Asociace pro elektronickou komerci 17 % a podle našich průzkumů (jestliže nenastane nestandardní situace nebo transformační změna) může dosáhnout ve výhledu deseti a více let na 34-38% podílu z celkového maloobchodu. Zároveň ale neočekáváme ani žádný skokový růst jako v předchozích letech a domníváme se, že vzhledem k výše zmíněným faktorům v roce 2023 nepřesáhne více než 10 %,” říká Matěj Kapošváry.