Unikátní stojan umožňuje také dobíjení elektrokol, placení prostřednictvím karty a dobíjení pomocí solární energie. Startup se chce kromě českého trhu zaměřit také na okolní země a státy podporující koncept chytrých měst.
Právě tato neradostná statistika inspirovala v roce 2015 Karla Hrona k založení startupu Keylog, který vyvíjí a vyrábí systém bezpečného uzamykání kol. „Nejvýstižnějším slovem bude patrně výraz ‚příležitost‘. Viděl jsem reálný problém a potřebu velkého množství lidí, mezi které patřím sám. Abych si já, nebo kdokoli jiný, běžně zabezpečil svoje jízdní kolo, a to jak na ulici ve městě, tak před obchodním centrem nebo restaurací na horách,“ popisuje Karel Hron, proč se do projektu pustil.
Podobný systém podle něj zatím na trhu chyběl. „No nebude ten oběd příjemnější, když si člověk zamkne svoje kolo pancéřovým řetězem, který sebou netáhl a k tomu se mu kolo nabije, usmívá se zakladatel firmy. „V tuto chvíli má snad každý majitel kola doslova strach, ponechat svůj majetek někde zaparkovaný a zabezpečený běžným způsobem. A ten strach je natolik silný, že nás omezuje v používání našeho majetku. A ty obavy mají své reálné opodstatnění. Vypovídající je údaj 0,5 procenta – pouze 0,5 procenta hodnoty zcizených kol se vrátí původním majitelům,“ upozorňuje.
Cílem jeho projektu je proto nabídnout a prosadit na trh potřebnou infrastrukturu, která majitelům jízdních kol poskytne zabezpečení a těm s elektrokoly také energii. Motivací je pro Karla Hrona vyřešení reálného problému i uživatelská jednoduchost systému..
Dopady na firmu i rodinu
Svůj nápad začal zakladatel starupu rozvíjet i díky tomu, že měl ve svém okolí kamarády a známé, se kterými mohl původní myšlenku uvést do praxe. Využil přitom svoje předchozí zkušenosti, kdy čtrnáct let působil v oblasti průmyslové elektrotechniky. Přesto nebyl rozjezd nové firmy bez potíží. „Pro mne osobně bylo nejtěžší ustát vývoj Keylogu, potažmo cyklostojanu. Časová a finanční náročnost projektu byla výrazně vyšší, než jsem očekával. Mělo to tedy významný vliv nejen na fungování obou mých firem, ale i mé rodiny,“ podotýká Karel Hron.
Na začátku se firma rovněž zúčastnila akceleračního programu CzechStarter agentury CzechInvest. „Přineslo nám to především zpětnou vazbu a nějaké kontakty. Czech Starter jsme absolvovali v ne zrovna ideálním období, kdy jsme měli jiné priority. Dnes vidím, že jsme z toho mohli vytěžit mnohem více. Začínající podnikatele bez zkušeností to může dost posunout, mohou získat reálnější pohled na svůj projekt. Všichni začínající podnikatelé totiž žijí ve své bublině,“ uvažuje Karel Hron, který měl na rozdíl od části ostatních účastníků s podnikáním již letité zkušenosti.
Typickým zákazníkem společnosti jsou poskytovatelé služeb jako obchody, restaurace, sportovní kluby a zároveň také radnice obcí a měst. „Cyklostojan Keylog je městský mobiliář, stejně jako lavičky a odpadkové koše. Statistika jasně říká, že 72 procent odcizených jízdních kol je z veřejného prostoru,“ upozorňuje zakladatel firmy.
Míří do zahraničí
Konkurenci v oboru zatím Keylog příliš velkou nemá. Na chytrých cyklostojanech v současnosti pracují jen dva další výrobci v Evropě. Producenti běžných stojanů na kola spadají do jiné kategorie. „Základní funkcí běžného cyklostojanu nyní totiž je, kolo zaparkovat. Nikoli zabezpečit, nebo nabít elektrokolo,“ porovnává Karel Hron.
Startup se chce se svým nápadem prosadit i v zahraničí. „Náš trh je určitě celý svět. Každopádně máme velmi zajímavé trhy hned vedle nás. Mezi prvními určitě budou všechny okolní státy. Stejný boom jako u nás zažívají elektrokola všude. Takže Německo, Rakousko, Holandsko ale také třeba Španělsko, které hodně šlape do smart city, je pro nás zajímavé,“ plánuje Karel Hron, na které státy by se chtěl zaměřit.
Obor má podle něj před sebou velkou perspektivu. „Jsem přesvědčen, že jsme zachytili nástup hned několika trendů, které změní svět jak jej známe dnes. Ať už se jedná o bezmotorovou dopravu a elektromobilitu, internet věcí, smart city a další,“ uzavírá Karel Hron.
Dalibor Dostál
Stojan Keylog v kostce
Startup Keylog zahájil vývoj chytrého cyklostojanu v roce 2015. Jde o plně autonomní zařízení, které funguje na principu digitální identifikace – k jeho používání stačí bezkontaktní karta. Stojan je vybavený pancéřovým řetězem a nelze ho překonat pákovými kleštěmi. Má vlastní solární nabíjení, disponuje připojením na internet.