Podíl na celkových maloobchodních tržbách narostl na více než 16 %. Zrychlení růstu trhu e-commerce je v posledním roce bezprecedentní, a to nejen v Česku ale i v celé Evropě
Průzkum v rámci projektu UPS Smart E-commerce Report 2021 realizovaný začátkem tohoto roku na osmi evropských trzích se zaměřil na změny chování evropských spotřebitelů a jejich očekávání. Poskytuje tak maloobchodníkům podrobné informace o trhu e-commerce a nabízí jedinečný pohled na výzvy, kterým na internetovém trhu čelí. Upozorňuje také na příležitosti vyplývající ze změny spotřebitelského chování.
Rychlý růst pokračuje: E-shopy oproti loňsku navýšily obrat téměř dvojnásobně
„Trh e-commerce během pandemie zaznamenal prudký růst v celé Evropě. Firmy, které chtějí v sílící konkurenci vyniknout, musí reagovat nabídkou personalizovaných zákaznických služeb. Maloobchodníci se musí zaměřit na to, aby svým zákazníkům nabídli pohodlí, možnost výběru a kontroly, a v této souvislosti i odpovídající služby,“ říká ředitelka marketingu UPS pro východní Evropu Clara Rojas.
„Firmy všech velikostí, které prodávají přes internet, mají mnoho příležitostí, jak přilákat a udržet si nové zákazníky. Zásadní však bude, zda se přizpůsobí měnícím se očekáváním a potřebám svých zákazníků,“ dodává Rojas.
A jaká jsou hlavní zjištění průzkumu?
Nakupování přes internet tu bude stále
Jak se změnil podíl nakupování přes internet a v kamenných obchodech v obdobích před prvním lockdownem na začátku roku 2020, během prvního lockdownu a po pandemii. Celkem o 50 procent víc respondentů (nárůst z 10 % před pandemií na 15 % po pandemii) má v úmyslu i nadále realizovat „všechny“ nebo „převážně všechny“ nákupy přes internet.
Oproti tomu v kamenných obchodech bude podle očekávání realizovat „všechny“ nebo „převážně všechny“ svoje nákupy o 14 % méně spotřebitelů, při celkovém poklesu z 54 % před pandemií na 40 % po pandemii. K největšímu odklonu od kamenného obchodu došlo v kategoriích domácí potřeby, kosmetiky a potraviny, které zaznamenaly celkem 8% pokles.
Velké maloobchody hrají prim
Pokud jde o preference nakupování různého zboží u velkých maloobchodníků, menších nezávislých prodejen nebo online, byli velcí maloobchodníci jasnou volbou číslo 1 evropských spotřebitelů napříč všemi maloobchodními odvětvími, přičemž bílého zboží zaznamenalo nejvíc preferencí (63 %).
Polovina všech evropských respondentů nicméně uvádí snahu pomoct malým nebo místním podnikům jako hlavní důvod pro své nákupy u těchto prodejců. Osobnější zkušenost jako hlavní důvod pro nakupování u menších, nezávislých maloobchodníků v e-commerce uvedlo 37 % respondentů.
Postoje spotřebitelů ovlivňují sociální média
Více než polovina (52 %) dotazovaných v Evropě nakupuje spíše u značek, v jejichž sociální aktivity má důvěru.
V e-commerce roste význam udržitelnosti
Většina zákazníků očekává, že maloobchodníci budou brát ohled na životní prostředí. Přestože obě kategorie (nakupování u velkých nadnárodních společností oproti menším nezávislým maloobchodníkům) byly spojené s vysokými očekáváními, u větších nadnárodních maloobchodníků byl zaznamenán jasný trend směrem ke zvýšeným očekáváním směrem k udržitelnosti.
Mladší respondenti častěji požadovali nabídku udržitelných nebo alternativních možností doručení, to bylo důležité pro 55 % respondentů ve věku 18 až 24 let a jen u 43 % respondentů starších 55 let
U obou kategorií maloobchodníků byl nejčastěji zmiňovaný požadavek spotřebitele na udržitelné obaly, přičemž 54 % respondentů je očekávalo od velkých maloobchodníků oproti 50 % u menších obchodů.
Celá zpráva UPS Smart e-commerce Report 2021
V průzkumu UPS realizovaném v lednu 2021 bylo více než 10 000 spotřebitelů v Evropě dotázáno na podíl nakupování přes internet v poměru k nakupování v kamenných obchodech v období před lockdownem na začátku roku 2020. Stejné otázky směřovaly také na jejich nákupní zkušenosti v období prvního lockdownu a jejich očekávání po odeznění pandemie. Průzkum byl proveden ve Velké Británii, Francii, Německu, Itálii, Španělsku, Nizozemsku, Belgii a Polsku.
Redakčně upravená tisková zpráva UPS