I když Ladislav Šulc působil řadu let v textilce ve Studenci v Podkrkonoší, kde zastával pozice od dělníka po mistra, práce ho časem přestala naplňovat a tak zběhl do továrny na hračky. Tam získal řadu nových zkušeností s vedením výroby, plánováním a kalkulacemi.
Když se pak na začátku 90. let ocitl bez práce, rozhodla o jeho dalším směřování náhoda. V televizi zahlédl reklamu na pletací stroje z Unipletu Třebíč, a protože měl textilní průmyslovku a v oboru se již nějaký čas pohyboval, vyrazil s manželkou stroj zakoupit a společně založili firmu Aries. Výhodou tehdejšího „podnikatelského pravěku“ bylo, že banky ochotně půjčovaly a stačilo jim ručení zakoupenými stroji. Na druhou stranu firma vznikla živelně, bez potřebných znalostí, finančního zázemí, zákazníků i zavedené značky.
V té době bylo Československo textilní velmocí a nikdo netušil, že již za několik let budou místní továrny ničit levné dovozy z Asie. Jenže v Aries se řídili heslem „všechno zlé je k něčemu dobré“ a na příval konkurence pohotově zareagovali.
Zatímco původně se zaměřovali na módní punčochové zboží, kvůli asijské konkurenci rozšířili výrobu o zdravotní stahovací punčochy. „Následoval dynamický rozvoj celé zdravotní řady kompresivního punčochového zboží, které je doposud rodinným zlatem naší společnosti. Právě zaměření na vysoce kvalitní produkty z těch nejprémiovějších materiálů a zajímavé inovace pomohlo firmě přežít v době, kdy se k nám masivně začalo importovat zboží vietnamské produkce,“ říká ředitelka komunikace společnosti Aries Lenka Fejfarová.
Začali se stříbrem
Jako první na českém trhu například začali na textil aplikovat stříbro Sanitized , které zabraňuje množení bakterií i plísní a spolehlivě účinkuje proti širokému spektru mikroorganismů. Později firma Aries přidala i další důležitou oblast, a to kompresní textil pro sportovce, který pomáhá zvyšovat výkon a zlepšovat regeneraci.
Po patnácti letech fungování začal Aries vyvážet na první zahraniční trh. V roce 2005 vstoupila firma na Slovensko, kde založila dceřinou společnost včetně obchodního týmu. „Stejně jsem postupovali v roce 2009 vstupem na polský trh a v roce 2014 vstupem na německý a ruský trh, kde rovněž působíme prostřednictvím vlastních obchodních společností,“ popisuje Lenka Fejfarová.
I když firma exportovala, neměl vývoz pro společnost zásadní ani strategický význam. „Na jeho rozvoj jsme se systematicky zaměřili až po roce 2010, v posledních dvou letech jsme navíc vybudovali i exportní oddělení s odborníky na jednotlivé oblasti naší produkce,“ doplňuje Lenka Fejfarová.
Typickým zákazníkem společnosti Aries na lokálních trzích jsou velkoobchodní distributoři zdravotnických a sportovních značek. V každé výrobní oblasti, jak zdravotní, tak sportovní, českému výrobci konkurují jiné značky. „Existují nadnárodní giganti, se kterými se potkáváme na všech trzích, na kterých působíme, existují však i rozmanité ‚lokální‘ konkurenční firmy,“ zmiňuje Lenka Fejfarová.
Firma musí při vstupu na nový trh vždy překonávat bariéry. U zdravotnických výrobků má totiž každá země jinou legislativu a z ní vyplývající požadavky. „Jako zásadnější komplikaci bych uvedla často protekcionistické postavení jednotlivých zemí vůči novým importérům a dodavatelům,“ popsala Lenka Fejfarová.
Základem úspěchu byl čínský veletrh
Společnosti se 110 zaměstnanci se však tyto překážky daří překonávat, takže v současnosti již tvoří vývoz 50 procent jejího obratu. Své produkty zdravotního a sportovního sortimentu exportuje do zhruba dvaceti zemí. Jednou z nich se stala paradoxně Čína, odkud se na trh valí velká část textilního zboží, které zničilo i řadu tuzemských firem.
„Sešly se dva aspekty. Jednak oslovení čínskou pobočkou CzechTrade s nabídkou účasti na veletrhu ISPO Beijing, jednak doporučením ostatních sportovních výrobců z Čech, kteří do Číny již úspěšně exportují. Po analýze čínského trhu jsme zjistili, že se tam velmi dobře rozvíjí a rozšiřuje skupina obyvatelstva s vyšším příjmem a životním standardem. A tato skupina výrazně oceňuje evropskou produkci, která získává punc exkluzivního a vysoce kvalitního zboží, a je ochotna do takových produktů investovat,“ shrnuje Lenka Fejfarová.
Právě úspěšná prezentace na veletrhu získala firmě první zakázky. Za pět měsíců vyvezla do Číny zboží za zhruba 400 tisíc korun, celkově odhaduje roční hodnotu vývozu na 1 až 2 miliony. Export značky sportovního zboží Royal Bay do Číny tak české textilce zvyšuje export o jednotky procent a do budoucna by se na vývozu mohl tento trh podílet až deseti procenty.
Spolupráce s pracovníky čínské pobočky CzechTrade české firmě přinesla výborné výsledky. „Jejich pomoc byla skutečně neocenitelná, protože spolupráce při přípravě veletrhu ISPO Beijing byla pro nás velmi zásadní. Perfektní znalost prostřední, trhu, lokální kolegové, kteří nám v začátku významně pomohli například i s překlady marketingových a obchodních materiálů, byly prvky, bez kterých bychom si oťukávat čínský trh sotva troufli. Role CzechTrade pro nás byla v případě čínského trhu stěžejní pomocí na samotném začátku,“ oceňuje Lenka Fejfarová ze společnosti Aries.
Receptem na úspěšný vývoz jsou podle ní kvalita a inovace. „Konkurujeme vysokou úrovní produktů, která začíná již u velmi kvalitních a často o dost dražších materiálů, a vlastním oddělením výzkumu a vývoje. Inovace jsou naprosto nezbytné. Jednak je důležité sledovat vývoj trhu materiálů a výrobních technologií, jednak je neustále prostor k inovacím v oblasti střihů, designů i konstrukce samotné,“ uzavírá Lenka Fejfarová.