České e-shopy v době marketplaces: Jak složité je přežít a prosperovat?

Nakupování přes online tržiště je v Evropě i jinde ve světě běžné, v poslední době stále dominantnější. Česko se svými 50 tisíci e-shopy částečně vybočovalo z řady. Historicky a tradičně u nás mají výsadní postavení jednotlivé internetové obchody.

Tento stav se snaží zahraniční marketplaces narušit. Co dělat, aby mohly tuzemské e-shopy s velkými tržišti koexistovat a dokonce z této situace těžit?

Ilustrační fotografie

Z čeho pramení obavy eshopů?

Největší obava pramenící z internetových tržišť je zřejmá. Přinášejí do velmi konkurenčního prostředí nové soupeře, kteří nabízejí široký výběr za výhodnější ceny díky nižším nákladům a úsporám z rozsahu. Zároveň marketplaces podporují své nabídky marketingovými rozpočty, které si majitelé průměrných e-shopů často nemohou dovolit.

V Česku, které je zemí slevových akcí, hraje cena produktů obrovskou roli a zákazníci většinou sahají po levnější nabídce. Cenová konkurence na tržištích je pro české e-shopy velkou výzvou.

Jak si pojistit své místo na trhu?

Sortiment

Naprostým základem je kvalitní a unikátní sortiment. Čím více se bude krýt se zbožím, které si lidé mohou koupit i skrze marketplace, tím složitější to prodejci mají. Naopak obrovský potenciál v sobě skrývá originální zboží, které lidé na tržištích nenajdou.

„Originální sortiment je klíčový. Pokud e-shopy nabízejí něco unikátního, co nelze najít na velkých tržištích, má velkou výhodu. Nejenže se odliší, ale také si získá věrné zákazníky, kteří se budou vracet právě kvůli této jedinečnosti,” říká marketingový manažer e-shopového řešení Upgates Michal Benatzky.

Češi zkoušejí štěstí v e-commerce. Pro většinu znamená e-shop jen doplňkový příjem

Posilování vlastní značky

Silná značka je mocným prodejním nástrojem. Vybudování dobrého jména mezi cílovou skupinou nebo komunitami zákazníků je dostatečné. Důraz by měl být kladen i na oslovování stávajících zákazníků, protože zákaznická retence, tedy návratnost kupujících, je levnější než získávání nových zákazníků. Výborným kanálem pro tyto účely jsou e-mailový marketing a komunikace na sociálních sítích.

Odlišení od konkurence je také důležité. V Česku působí mnoho e-shopů, ale jen málo z nich nabízí přidanou hodnotu. Dnes si lze vyhrát i s designem základního e-shopu, což je kupujícími dobře přijímáno. Atraktivní pro ně může být i neotřelá komunikace a pozitivní překvapení, které jim e-shopy dodají.

„Vybudování silné značky je dlouhodobý proces, ale velmi důležitý. Proto by se zástupci e-shopů měli primárně zaměřit na věrnost stávajících zákazníků a neustálé inovace. Pokud k tomu přidají skvělý design a unikátní komunikaci nejen při objednávkovém procesu, může to být jednoznačně tím, čím se od konkurence zaručeně odliší,” vysvětluje Michal Benatzky.

Zákaznická zkušenost

Češi nejsou pouze národem slevových akcí; velmi si také cení dobré zákaznické zkušenosti. Tato skutečnost napomohla vybudovat celou naši e-commerce a je jednou z hlavních výhod, kterou mohou majitelé e-shopů nabídnout oproti marketplaces.

Proč se malým e-shopům daří i s nástupem online tržišť?

Nakupování přes e-shopy by mělo být vždy pohodlné, rychlé a příjemné. Češi jsou zvyklí na rychlé vyřízení objednávky, což může být výhodou oproti zahraničním tržištím, kde doručení často trvá déle. Nemělo by se zapomínat také na rychlé, bezpečné a pohodlné platby. Další výhodou mohou být také reklamace a řešení vratek. Pokud je e-shop schopen vysvětlit zákazníkům, že tento proces u něj proběhne rychle a bez problémů, získává si tím plusové body a přísun věrných zákazníků.

Tu může povzbudit také mínění, že e-shop je na daný obor či segment zboží uznávanou autoritou. Například vzdělávání zákazníků je dlouhodobou investicí do značky. Při rozhodování pomohou také zákaznická hodnocení či dobře vedené diskuze. Nemělo by se zapomínat na stálou prezentaci výhod e-shopu, proč by zákazníci měli nakupovat právě v něm a nikde jinde.

„Zákaznická zkušenost je klíčová. Pokud e-shop nabídne takový zážitek, kdy se nakupující cítí jako opravdoví zákazníci, může vybudovat silné vztahy a loajalitu, což je něco, co marketplaces jen těžko nabídnou,” dodává Michal Benatzky.

Redakčně upravená tisková zpráva Upgates

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce

Doporučujeme