České firmy si na generativní AI (tedy umělou inteligenci, která dokáže vygenerovat texty, obrázky nebo videa – např. ChatGPT, Midjourney apod.,) zatím zvykají. Vyplynulo to z průzkumu mezi top managery velkých tuzemských firem napříč celým byznys spektrem, který uspořádala společnost Blindspot Solutions, člen Adastra Group.
„Data z trhu ukazují, že zhruba polovina českých korporací využití generativní AI povoluje. Část z nich dokonce zcela bez omezení,” říká CEO Blindspot Solutions Ondřej Vaněk, který se na vývoj a implementaci AI řešení specializuje.
Podle top managerů patří mezi hlavní výhody generativního AI automatizace procesů a výrazná úspora času. „V blízké budoucnosti z něj bude nejvíc čerpat byznys. Umožní například budování excelentní customer experience, vytváření vlastních ChatGPT aplikací, tvorbu interních knowledge asistentů, usnadní online nakupování, anebo správu osobních financí. Potenciál generativní AI je obrovský,” dodává Ondřej s tím, že firmy se musí na generativní AI teprve připravit.
„Základem je evangelizace leaderů, revize stávající AI strategie a vznik nových byznys scénářů, do kterých by firmy mohly generativní AI implementovat,” vysvětluje.
Byznys potenciál je obrovský. České firmy ho plánují v příštím roce víc využít
Až 99 % firem zvažuje intenzivnější využívání generativního AI v příštích dvanácti měsících. Nejvíce z nich chce jeho pomocí generovat obsah, například psaní článků. Až 57 % korporací využije jeho potenciál na podporu zákazníků a chatboty. Celkem 55 % chce s jeho pomocí vybudovat interní knowledge base.
„V souvislosti s generativní AI mají firmy největší strach z důsledků nepřesnosti vygenerovaných informací, ztráty nebo zneužití firemních dat a také nedostatku transparentnosti a kontroly nad generativní AI,” říká CTO Blindspot Solutions Štěpán Kopřiva. Podle něj v tuto chvíli po celém světě živelně rostou ekosystémy i produkty, které využívají zejména ChatGPT.
„Brzy přijde doba konsolidací těchto ekosystémů, integrace a také regulace. Určitě lze očekávat, že řada firem přesune část lidské práce zejména u backofficových nebo neklientských úloh do AI, zaměstnanci se tak budou moci věnovat úkolům s přidanou hodnotou, například komunikaci s klienty,” dodává Štěpán Kopřiva.
České korporace a jejich vztah s generativní AI
- 50 % firem generativní AI plošně zatím neřeší
- 21 % generativní AI využívá bez omezení
- 20 % firem použití generativní AI reguluje vnitřními předpisy, dalších 6 % dokonce velmi přísně
- Celkem 3 % firem použití generativní AI zakazuje
- Až 62 % firem bude v příštím roce využívat generativní AI především pro tvorbu obsahu
- 57 % ji využije na podporu zákazníků a chatboty
- 55 % chce pomocí generativní AI vytvořit interní knowledge base
- 81 % firem se obává nepřesnosti vygenerovaných informací, fake news, chybovosti a zkreslení
- Až 61 % firem má také strach ze ztráty, úniku nebo zneužití firemních dat