České firmy úspěšně expandují na nové trhy, ukázal průzkum

I přes složité geopolitické a ekonomické podmínky neztratilo přes 62 procent českých firem za posledních dvanáct měsíců žádné exportní teritorium. Vyplývá to z průzkumu Hospodářské komory ČR, který byl realizován na jaře tohoto roku.

Podle šetření Hospodářské komory čeští podnikatelé nejčastěji odcházeli z Ruska. Opuštění tohoto trhu zmiňovali respondenti v téměř polovině případů. To lze přičíst především politické situaci a ekonomickým sankcím Evropské unie. Podobné důvody vedly k odchodu firem z trhů v Bělorusku a na Ukrajině.

Rio de Janeiro. Jednou z vyhledávaných „náhradních“ exportních destinací je Brazílie

Podniky zaznamenaly určité ztráty také v dalších zemích, jako jsou Čína, Kazachstán, Turecko, Írán či Vietnam, ale i některých evropských státech, například v Itálii, Německu či Rakousku.

Téměř polovina našla nová odbytiště

I přes tyto ztráty exportních teritorií však 47 % respondentů uvedlo, že během uplynulých 12 měsíců úspěšně vstoupili na nové zahraniční trhy. Z firem, které musely odejít z výše uvedených trhů, navíc téměř 60 procent expandovalo na jiná odybtiště, což jim pomohlo kompenzovat předchozí ztráty.

V některých případech mohlo jít o cílený strategický záměr přeorientovat se na perspektivnější místa s lepšími podmínkami pro podnikání. „Tento výsledek je pro českou ekonomiku povzbudivý, ukazuje odolnost a přizpůsobivost českých podniků v mezinárodním prostředí,“ říká prezident HK ČR Zdeněk Zajíček.

ČSÚ: Export i import v červnu meziročně klesly

Mezi novými exportními destinacemi se objevují jak evropské země, včetně Německa, Švédska, Rakouska či Maďarska, tak i mimoevropské trhy, jako jsou Spojené arabské emiráty, Malajsie, Jižní Korea, Mexiko či Katar.

Firmy se expanze na nové trhy nebojí

V příštích měsících plánuje vstup na nové trhy dalších bezmála 55 % respondentů, přičemž mezi preferovanými destinacemi jsou nejen evropské země, ale i státy jako Brazílie, Indie, USA či Zambie.

Šetření také odhalilo, že jen 9,8 % firem nepociťuje žádné překážky při vstupu na nové trhy. Exportéři se mimo jiné potýkají s nedostatkem relevantních informací, protekcionistickými opatřeními v zahraničí a nízkou konkurenceschopností výroby kvůli vyšším nákladům, které brání jejich zahraničnímu rozvoji.

Firmy mají zájem o exportní financování a pojištění, potýkají se ale s překážkami při jejich využívání

Minulý rok na toto reagovala například Česká exportní banka, která své portfolio rozšířila o produkt zaměřující se na zvyšování mezinárodní konkurenceschopnosti českých firem. Nyní poskytuje kromě tradičních vývozních úvěrů a úvěrů na investice v zahraničí i úvěry na nákup zásob, modernizaci, digitalizaci, ekologizaci a další.

Také Hospodářská komora ČR aktivně pracuje na zlepšení podmínek pro české exportéry a podporuje jejich snahy o expanzi na mezinárodní trhy.

Cílem průzkumu bylo získat od firem informace o jejich zkušenostech s exportním financováním a pojištěním, identifikovat překážky, které v oblasti těchto produktů podnikatelé pociťují, a shromáždit obecné informace o vývoji exportu tuzemských podniků.

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme