„Aktuální data ukazují, že české firmy si již uvědomují důležitost energetických úspor a u nás vnímáme rostoucí poptávku po zavádění energeticky úsporných opatření – například instalaci OZE, výměny zdrojů vytápění nebo chlazení, ale také zavádění řešení pro sběr a monitoring energetických dat a jejich vyhodnocování,“ říká Marek Čihák ze společnosti M2C.
Více než třetina firem investuje do ekologie až 10 procent obratu
Průzkum odhalil, že 38 procent českých firem investuje do ekologických opatření až 10 procent svého ročního obratu. Kromě úspor energie se 65 procent firem zaměřuje na minimalizaci odpadů a 54 procent na úsporu materiálů. Konkrétním příkladem je humpolecká společnost Profil Nábytek.
„Nainstalovali jsme vysokoteplotní kotel, který spaluje zbytkový materiál z výroby. Ročně tak zužitkujeme 60 tun odpadu, který by jinak skončil na skládce,“ popisuje Jan Ságl, ekonomický ředitel firmy, která také modernizovala osvětlení, což přineslo sedmdesátiprocentní úsporu energie.
MPO představilo první certifikovaný cirkulární audit pro české firmy
„U menších firem je zatím motivací hlavně úspora energií a potažmo financí, u těch větších už často do hry vstupuje i téma ESG a samotná strategie udržitelnosti společnosti. Pokud jsou malé nebo střední podniky na začátku cesty k takovým opatřením, mohou dosáhnout úspor v řádu desítek procent, což například v případě výrobního podniku mohou být celkem výrazné finanční úspory,“ dodává Čihák.
Pro zelené investice jsou klíčové dotace
Vzestupný trend potvrzují i zástupci společnosti Bidli. „Počet smluv na fotovoltaiku vzrostl z 54 v roce 2023 na 187 za rok 2024. Chytrý SPOT, tedy optimalizace spotřeby pomoci chytrého řízení, se v loňském roce dostal na 27 smluv. To potvrzuje trend, že firmy i domácnosti hledají úsporná řešení se snadnou návratností. Administrativní bariéry stále zpomalují přechod na ekologičtější řešení, ale dostupnost dotačních programů a odborného poradenství motivuje stále více subjektů k investicím do udržitelných technologií,“ sděluje provozní ředitelka Bidli Technologie a Energie Ivana Dancáková.
Úspory energií v podnicích (seminář)
Třetina v průzkumu dotázaných firem uvedla, že pro jejich zelené investice jsou klíčové granty a dotace. Překvapivým zjištěním je, že pouze 14 procent českých malých a středních podniků má zavedenou strategii na snížení emisí uhlíku, což je výrazně pod průměrem EU (21 procent). Dalších 35 procent českých firem však plánuje takovou strategii v příštích dvou letech zavést.