Představil jim to nejlepší, co české letectví a kosmický průmysl nabízí. Potenciál mediálního pokrytí tak nabízí i časopisy Skies, Vertical a Vertical Valor, širší mediální spolupráce se otevírá i s konzultačními PR agenturami. Tyto tituly spolu s časopisy Wings a Frontline představují hlavní cílovou skupinu pro jakoukoli sektorovou komunikaci v letectví či obranném sektoru v Kanadě, projekt proto umožnil navázat kvalitní vztahy s redakcemi, ale i zmapování celkové mediální scény v teritoriu.
Projekt finančně podpořený Ministerstvem obrany ČR a Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR navázal na dlouhodobou podporu sektoru na kanadském trhu, kde české firmy pravidelně navštěvují veletrh Aéromart Montréal (popřípadě montréalské Aerospace Innovation Forum), a v minulých letech proběhlo i několik leteckých misí oběma směry přes Atlantik.
České společnosti už na kanadském trhu uspěly v mnoha rovinách, například Aero Vodochody jsou dodavatelem a risk-sharingovým partnerem pro Airbus A-220, dříve Bombardier C-Series, či společnost ERA dodala radary squid na kanadská letiště v Torontu, Montréalu a Québecu.
Česká stopa je ale i na Ontario Tech University v testovacím větrném tunelu vybudovaného se zapojením Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu, přesahy ve vesmíru jsou pak s Canadian Space Agency patrné i díky zapojení do European Space Agency a při participaci například na projektu SWARM. Do Severní Ameriky zároveň dodávají i významní čeští výrobci jako Rayservice, SEKO Aerospace a PBS Group. Se všemi těmito firmami měli novináři možnost se setkat a zohlednit ve své další práci perspektivy česko-kanadské letecké linky.
Jaké nové typy letounů nabízejí tuzemští výrobci?
Česká republika dále usiluje o zapojení do dodavatelských řetězců, ale i partnerskou spolupráci s kanadskými protějšky. Pro Québec je proto k dispozici také program DELTA 2 Technologické agentury ČR, který s partnerskou organizací CRIAQ nabízí podporu projektům aplikovaného výzkumu právě v aerospace. Marketingová podpora a vytvoření aktivní sítě kontaktů pro další komunikaci vůči kanadskému trhu tak slibují posunout byznysové snahy kupředu a systematicky budovat obraz českého leteckého sektoru jako silného partnera s více než stoletou tradicí výroby, ale i zásadními inovacemi.
Press trip ukázal, že se Česká republika pyšní řadou nových generací špičkových tradičních strojů, od letounů L-39NG Aero Vodochody, které novináři měli možnost vidět těsně před spuštěním sériové výroby, letounů L-410NG od rovněž navštívených Aircraft Industries, po radary Věra NG společnosti ERA. Zároveň však vyniká Česko ve výcviku pilotů, přičemž Centrum leteckého výcviku v Pardubicích bylo vybráno pro NATO Flight Training Europe.
Moderní Taktické simulační centrum zvolené pro tento výcvik s vybavením od VR Group v rámci LOM Praha spolupracuje například i se známým akrobatickým pilotem Martinem Šonkou, který se s delegací také setkal. V neposlední řadě pak byly prezentovány české inovativní společnosti jako Radalytica s unikátním řešením nedestruktivního testování, VRgineers s řešením rozšířené a smíšené reality pro výcvik pilotů, až po pseudosatelity firmy Stratosyst a elektrické pohony firmy MGM Compro.
Aktuální paralely jsou však relevantní i s ohledem na akvizice české vlády v obranném sektoru. Obdobně jako Česko, i Kanada projevila zájem o nákup stíhaček F-35 od Lockheed Martin a probíhají vyjednávání o nákupu 88 kusů, ačkoli Kanada nemůže těžit z průmyslové spolupráce spojené s jejich nákupem jako již spolupracující partner.
Český výhled na možný nákup stíhaček na pozadí ukrajinského konfliktu tak vytváří zajímavou zkušenost i pro kanadské publikum a případná další spolupráce s českými firmami relevantní novinky pro obchod se Severní Amerikou. Krom Lockheed Martin je pak zásadní i spolupráce s Bell Helicopters, které dodají vrtulníky Viper a Venom pro českou armádu již v příštím roce. Zároveň je Česko evropskou centrálou pro civilní část Bell, jejíž výroba sídlí v Québecu.
Mediální komunikace českého leteckého průmyslu vůči Severní Americe i přes první vlaštovky výsledných článků v kanadském tisku skýtá další prostor pro mediální pokrytí i PR přípravu firem, které o obchodní úspěchy v Kanadě či USA usilují. Projekt přinesl i užitečnou zpětnou vazbu, která ukázala, jak je zapotřebí dopracovat mediální sdělení českých firem tak, aby měla dostatečnou konkrétní provazbu na kanadské publikum a aktuální dění v teritoriu. Přípravu do budoucna díky projektu umožní interakce s redakcemi i konzultanty, stejně jako systematický monitoring kanadského trhu.
Další projekty na podporu ekonomické diplomacie tak mohou na letošní pilotní aktivitu úspěšně navázat a dále stavět na příběhu českého letectví vůči Kanadě. Mediální pokrytí bude příležitost rozšířit například i při dalších projektech připravovaných v Kanadě, včetně účasti na veletrhu Aéromart Montréal plánované pod taktovkou Velvyslanectví ČR v Ottawě.
Další spolupráci pak skýtají i paralely mezi samotnými asociacemi, které mohou v budoucnu dospět k užšímu partnerství například v oblastech jako automatizace a Průmysl 4.0, kterým se například asociace Aéro Montréal v současnosti věnuje.