České pivní know-how láká v Severní Americe čím dál větší pozornost

Severoamerický trh má čím dál větší zájem o české pivo, zejména pak tradiční ležáky. Potvrdila to v pořadí již čtvrtá incomingová mise kanadských a amerických sládků do Česka.

Nově do ní byli zařazeni i zástupci zahraničních médií, kteří se na české ležáky chtějí soustředit. Cestu osmnácti severoamerických sládků a novinářů a zástupce distributora do Česka umožnil projekt na podporu ekonomické diplomacie (PROPED) finančně podpořený Ministerstvem zemědělství ČR a Ministerstvem pro místní rozvoj ČR.

Ilustrační fotografie

Velký zájem o přihlášky ukázal, že se rozšiřuje věhlas českých ležáků i těchto misí, které během jednoho týdne umožní poznat do hloubky rozsah českého know-how od surovin až po technologie a jednat s vybranými českými firmami. Vybrány byly proto významné pivovary napříč kontinentem, které se již věnují vaření ležáků a potenciál na konkrétní projekty i obchodní spolupráci je tak u nich největší.

Z Kanady se akce zúčastnily pivovary Les Brasseurs du Nord, Brasserie Dunham, Neighbourhood Brewing, Blindman Brewing, Burdock Brewery, O’Creek Brewing a Spindrift Brewing, USA pak reprezentovali pivovarníci z Bierstadt LagerHaus, Fox Farm, Notch, Rockwell Beer Co., Fair State Brewing Cooperative a Flixu.

ExportMag.cz: Výrobce tradiční slivovice ze Zlínska oslavil 100 let a začíná prodávat i do zahraničí

Podcasty s českými sládky

Jedinečné know-how, které v Česku pokrývá nejen celou vertikálu průmyslu, ale je doplněné i o širší pivní kulturu, je pro severoamerickou odbornou veřejnost velmi inspirující. Tento zájem odráží také fakt, že se návštěvy zúčastnili i zástupci Craft Beer and Brewing Magazine, největšího severoamerického časopisu v pivovarnickém sektoru, který informace z cesty využije pro velkou část svého vydání o ležácích.

V rámci stejnojmenného podcastu pak vychází seriál rozhovorů s českými sládky a pěstiteli chmele, zveřejněny byly již první díly s emeritním sládkem Plzeňského Prazdroje a s vrchní sládkovou pivovaru Proud, Lenkou Strakovou. Cesty se také zúčastnil fotograf pokrývající misi na instagramovém účtu TheBeerTrekker a editor ontarijského časopisu The Growler. Mediální výstupy z této cesty umožní českým firmám navázat na další propagaci na severoamerickém trhu.

Kromě individuální inzerce může otevírat dveře k dalšímu obchodu i celkové budování povědomí o českém pivním průmyslu. Zájem se zároveň přelívá i mezi laičtější veřejnost, která může Česko navštívit v rámci pivní turistiky. I letošní delegace navštívila přední pivovary od moderních mikropivovarů až po Budvar a Prazdroj.

Vzhledem k oblibě vaření ležáků v Severní Americe logicky narůstá také zájem o žatecký chmel nezbytný pro zajištění správné chuti a pitelnosti tohoto typu piva. Ačkoli v Severní Americe se pěstuje chmel používaný například pro IPA a podobné styly, žatecký chmel nelze těmito odrůdami adekvátně nahradit. Během mise proto proběhla návštěva firem Top Hop, Arix a Bohemia Hop. Nákup českého sladu je pro mnoho severoamerických sládků také již běžný, přičemž s některými dodavateli mohli jednat na B2B schůzce na ministerstvu zemědělství. Unikátní však je možnost navštívit sladovny poskytující humnový slad vyráběný tradičním způsobem klíčení na podlaze, což účastníci mise mohli vidět ve sladovně Ferdinand a Postřižinském pivovaru.

Ilustrační fotografie

Zájem je i o pivovarské technologie

Zajímavým fenoménem rostoucího zájmu o český přístup k pivnímu průmyslu a kultuře je pak prodej výčepní techniky. Zmínit lze značku Lukr, jejíž vývoz do tohoto teritoria v posledních letech významně narůstá. Ruku v ruce s tím jde také edukace o správném čepování a servírování piva, kvůli čemuž Lukr připravuje v Plzni spuštění školicího střediska pro zahraniční klienty. Oproti dřívější tendenci podávat pivo bez pěny se v Severní Americe objevuje zejména v řemeslných pivovarech čím dál častěji pivo servírované s pěnou ve stylu „hladinka“. Účastníci misí se pak samozřejmě seznamují i se stylem podávání jako „šnyt“ a „mlíko“ a ti odvážnější mohou ve svých hospodách nabízet i takto čepovaná piva.

Kromě toho české firmy nabízí také kvalitní strojní a automatizační řešení na filtraci, oxygenaci, plechovkování či sudování. Delegace proto navštívila také firmy Bucher-Denwel, Raveco a Cheops, které již v návaznosti na předchozí ročníky těchto misí realizovaly do Severní Ameriky úspěšné zakázky.  Právě dodavatelské příležitosti korespondují s již zmíněnou solidní pozicí řemeslných pivovarů v Severní Americe a trendem nárůstu spotřeby ležáků jak globálně, tak z pohledu prestiže známých severoamerických sládků. Prostor na trhu je pak samozřejmě i pro dovoz přímo hotového českého piva. V USA, které jsou světovým lídrem v dovozu piva, je Česko desátým dovozcem piva podle hodnoty zboží.

Díky incomingovým misím severoamerických sládků i médií budou moci i další české společnosti těžit ze systémového budování povědomí o českém pivním know-how. K budování obchodních příležitostí se v následujících měsících mohou české firmy zúčastnit ale také významných veletrhů. Zmínit lze Craft Brewers Conference v květnu v Nashville, kde bude Velvyslanectví ČR zajišťovat akci Brewing Like Czechs Do. Individuálně se lze také účastnit v Kanadě červnového veletrhu v Halifaxu CBA Conference či říjnového Ontario Craft Brewers Conference. Mikropivovary budou také zastoupené na potravinářském veletrhu SIAL v Torontu, kde v květnu Generální konzulát ČR zajišťuje společnou účast.

Ilustrační fotografie

Obliba ležáků roste globálně

Celkově skýtá segment ležáků, ve kterém Česko vyniká, příležitosti z pohledu růstu trhu. Globální velikost trhu s ležáky v roce 2020 byla 292 miliard USD, a do roku 2030 by měla vyrůst ještě o sto miliard. Kromě nárůstu spotřeby alkoholu se zejména mladší generace spotřebitelů čím dál více zaměřují na prémiové ležáky.

Ve Spojených státech také objem prodeje piva roste, v roce 2021 se navzdory doznívající pandemii zvýšil o jedno procento. Zároveň ale významně roste prodej piva z řemeslných pivovarů, který dosáhl 8 %. Craftová piva tak představují necelých 27 % z amerického trhu s pivem. V USA počet provozovaných řemeslných pivovarů dosáhl rekordního počtu 8764 v roce 2020 a pandemie neměla na jejich počet negativní vliv.

V Kanadě od roku 2016 prodej piva stabilně klesá, což ještě podporují přísná doporučení ohledně omezování spotřeby alkoholu, která odrazují spotřebitele od přílišné konzumace. I přesto je však segment řemeslných pivovarů na vzestupu s celkovým počtem přes 1100 podniků. V Ontariu pak dle asociace OCB rostly řemeslné pivovary jako výrobní odvětví v minulé dekádě nejrychleji z veškeré výroby v provincii.

Celkově je patrné, že i přes některé trendy ve zdravém životním stylu a přes dopady pandemie nemoci covid-19 zůstává pivo perspektivní komoditou severoamerického trhu. Čím dál větší prostor získávají řemeslné pivovary, a právě mezi nimi se rozmáhá zájem o náročnou, ale prestižní výrobu ležáků, mezi nimiž se čím dál více z nich zajímá i o ty české.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Washingtonu (Spojené státy americké), autorka: Tereza Černá, zemědělská diplomatka, a Generálním konzulátem České republiky v Torontu (Kanada), autorka: Eva Libs Bartoňová, ekonomická diplomatka.

• Oblasti podnikání: Potravinářský průmysl

Doporučujeme