České podniky letos ušetřily přes 10 procent na nákladech. Většina to ale nevnímá

Důvěra českých firem v ekonomiku je jako na houpačce. Podle konjunkturálního průzkumu minulý měsíc rostla, teď opět klesá. Náklady podniků letos oproti loňsku klesly – příležitost k růstu zde tedy je, jen ji většina podniků přehlíží.

Podle pravidelného Indexu firemních nákladů, který společnost Fidoo sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem, klesly v květnu jejich náklady meziročně o 10,6 procent, v červnu dokonce o 11,1 procenta.  

Ilustrační fotografie

Počet transakcí byl přitom v květnu meziročně jen o promile vyšší, v červnu pak o 2,5 procenta. Znamená to, že firmy ekonomice nedůvěřují, respektive o reálné úspoře nákladů nevědí.

Hlavní roli hraje klesající inflace

O většinu tohoto poklesu se sice stará inflace, která z loňských 10,7 procenta klesla na aktuální dvě procenta, ale na tom nezáleží – výsledkem je úspora přes deset procent měsíčně. Tak proč ta rozkolísaná důvěra v ekonomiku? Firmy nakupují stejný počet položek, utratí za ně o desetinu méně, jenže 85 % podniků o úspoře nákladů vůbec neví.

„Náš index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne – přitom jsou nutné pro podnikání a generování zisku. Obecně jde o transakce, které dělají pracovníci na firemní účet. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také náklady spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firmy. Liší se odvětví od odvětví, každopádně jsou to přesně ty náklady, které se ke konci měsíce nasčítají,“ říká CEO Fidoo Petr Herzmann.

Pozitivní obrat se nekoná. Důvěra v českou ekonomiku poklesla i mezi podnikateli

Podnikům totiž dlouhodobě chybí účinné nástroje pro kontrolu nákladů, bez kterých se o ušetřených prostředcích nedozví včas – v reálném čase, ne na konci měsíce. A když se o nich nedozví včas, nemohou je využít pro sanaci zisku z méně úspěšných měsíců, investovat do svého růstu nebo si vytvořit rezervy na měsíce, kdy budou jejich náklady opět vyšší.

Firmy jsou samy proti sobě, neumějí monitorovat náklady

„V porovnání s posledním rokem prožívají nyní firmy ekonomicky silné měsíce – to ale nebude trvat věčně. V nejbližší době by do Česka mohl dorazit hospodářský pokles, se kterým už zápolí firmy v sousedním Německu. Češi mají díky nynějším úsporám šanci se na něj lépe připravit. Firmy, které nyní ‚projí‘ příležitost v podobě snížených nákladů, budou za pár měsíců horko těžko čelit rostoucím nákladům na svůj rozvoj nebo třeba přidávání,“ říká Petr Herzmann.

Inflační tsunami končí. V lednu přepsaly firmy ceníky jen mírně

Ceny energií v posledním roce klesají, ovšem stále se nevrátily na úroveň před energetickou krizí a zřejmě už k tomu ani nedojde – spíše se s blížícím se koncem roku začnou opět zvyšovat. Zároveň i netrpělivě očekávaný ekonomický růst s sebou může přinést nečekané komplikace: vstupní náklady na rozpohybování byznysu totiž přijdou v nejlepším případě o měsíc dřív, než za něj firmy budou moci fakturovat.

„Jen asi 15 % firem umí monitorovat náklady v reálném čase, zbytek opatrný ekonomický růst snadno ‚projí‘. Firmy se snaží náklady hlídat alespoň postaru prostřednictvím papírových účtenek. Jenže vědět na konci měsíce, že jsem ušetřil na nákladech, ale rozházel to jinde, není k ničemu,“ říká Petr Herzmann.

Stále více společností proto náklady eviduje digitálně rovnou při placení – firemní nákupy se platí podnikovou kartou, nebo má každý z pracovníků svou předplacenou firemní kartu napárovanou s platební aplikací, do které okamžitě po nákupu nahraje účtenku a náklad pak rovnou ‚pošle‘ k účetní. Rozdíl mezi metodou ‚tužky a papíru’ a hlídáním v reálném čase může být v horizontu několika měsíců propastný.

Redakčně upravená tisková zpráva Fidoo

• Teritorium: Česká republika

Doporučujeme