Česko se rovněž snaží nalákat filipínské turisty na objevování sklářských tradic i nákupy křišťálu. Český křišťál má na Filipínách dlouholetou tradici sahající až do období první republiky.
V meziválečném období první prezident Filipínského společenství Manuel Quezon nechal z tehdejšího Československa objednat honosné křišťálové lustry pro reprezentační prostory prezidentského paláce. Lustry byly dle historických pramenů instalovány v roce 1937, ale už o několik let později se vrátily zpátky do dřevěných beden.
ExportMag: Světelný tunel nebo les ze skla. Česká svítidla září za mořem i v Arábii
Manila se v prosinci 1941 stala bojištěm pacifické fronty a pečliví správci prezidentského paláce složené lustry uložili do bezpečných prostor. Po skončení druhé světové války se nepoškozené lustry mohly vrátit na původní místa a jejich lesk až do dnešních dnů obdivují všechny návštěvy, které přijímá filipínský prezident.
Lasvit i Preciosa
Českému sklu se však daří i v moderní době, z poslední dekády lze zmínit zejména velké světelné instalace od českých firem Lasvit a Preciosa v luxusních hotelech a zábavních komplexech v metropolitní oblasti Manily. Zajímavé je, že nejen luxusní hotely si uvědomují hodnotu českého křišťálu, ale také místní retailový trh. Díky distribuční síti jsou české křišťálové a skleněné výrobky dostupné i pro běžné Filipínce, kteří si mohou přinést krásu a eleganci českého umění přímo do svých domovů.
České exportní statistiky uvádějí, že za prvních osm měsíců letošního roku se na Filipíny vyvezly lustry a svítidla v hodnotě více než 40 milionů korun, což představuje téměř desetinásobný nárůst oproti stejnému období roku 2022. S ohledem na pokračující stavební boom v sektoru HORECA (hotely, restaurace, kavárny) i v sektoru rezidenčního bydlení lze očekávat, že poptávka po českých svítidlech bude i nadále silná.
České sklo Filipínce láká
Česko láká Filipínce k objevování sklářských tradic i nákupům křišťálu. Místní povědomí o české sklářské tradici se snaží zvyšovat i Velvyslanectví ČR v Manile. Ambasáda ve spolupráci s agenturou CzechTourism uspořádala pro vybrané filipínské novináře cestu do Česka. Účelem cesty, která se uskutečnila v rámci projektu na podporu ekonomické diplomacie (PROPED), bylo v první řadě představit naši zemi jako atraktivní turistickou destinaci pro filipínské cestovatele.
Kromě návštěvy tradičních, věhlasných památek v Praze se novináři vydali i na cestu Křišťálovým údolím, které představuje ucelený produkt cestovního ruchu. Mezi hlavní lákadla Křišťálového údolí určitě patří možnost vyzkoušet si práci skláře a odvézt si vlastní výrobek domů, nebo procházka křišťálovou zahradou sklárny Pačinek Glass. Umělecký sklář Jiří Pačinek pravidelně spolupracuje s filipínskými umělci a výsledky jejich spolupráce se často objevují i v prodejních galeriích moderního umění na Filipínách.
Díky mediálním výstupům filipínské čtenářské publikum získalo lepší informace o procesu výroby českého křišťálu, vánočních ozdob, bižuterie či svítidel a lustrů a rovněž tak i o příbězích, které stojí za výše uvedenými značkami, se kterými se Filipínci mohou setkat na svých cestách nebo přes místní distributory přímo na Filipínách.