Druhým rokem prezentuje CzechTrade v zahraničí pečlivě vybrané obory, v nichž se českým výrobcům výrazně daří i na mezinárodní scéně. Ne vždy se přitom zaměřuje na největší průmyslová odvětví, ale vyhledává spíše obory, které jsou výjimečné a dokázaly se už ve světě prosadit díky unikátní výrobě, patentům, řemeslné tradici nebo třeba designu. Takové obory vzbudí u zahraničních partnerů patřičný zájem a otevřou dveře i dalším českým výrobcům.
Nejde o katalog v pravém slova smyslu, obsahující strohý výčet firem, ale jde spíše o průvodce oborem a prezentaci toho nejlepšího a nejzajímavějšího, navíc v atraktivní podobě. Katalogy vznikají v úzké spolupráci CzechTradu s odbornými asociacemi či svazy a samozřejmě i s konkrétními podniky, které jsou v materiálech prezentovány.
Protože jsou katalogy určeny primárně pro prezentaci v zahraničí, jsou zhotoveny v angličtině a v řešení jsou i další jazykové mutace. Distribuci zajišťují zahraniční kanceláře CzechTradu a katalogy předávají zahraničním partnerům během osobních jednání a na akcích, jako jsou veletrhy, výstavy a B2B setkání. Samozřejmostí je i on-line verze každého katalogu. Doposud bylo zpracováno pět oborových katalogů − Nanotechnology, Glass and Porcelain, Medical Equipment, Electronics a Czech Aviation.
O tyto katalogy je velký zájem. Například v Číně má velké renomé české sklo, jak potvrzuje Aleš Červinka, ředitel regionálního centra CzechTradu pro Čínu: „Na tamním trhu se zvyšuje zájem o dovoz spotřebního zboží z Evropy, což se samozřejmě týká i výrobků ze skla. Všechno, co pomůže tradiční i inovativní výrobky českého sklářského průmyslu, ale také porcelánu zviditelnit, pochopitelně vítáme a co nejdříve připravíme katalog Glass and Porcelain v čínštině.“
Zatím posledním katalogem, který vznikl, je katalog českého letectví. Je mimořádný svým rozsahem sto stran, větším formátem a dále pak tím, že byl vydán ke stému výročí výroby letadel v naší zemi. Katalog Czech Aviation, který pravidelně vydává Letecká amatérská asociace ČR, dostal díky spolupráci s CzechTradem letos novou grafickou podobu. Poprvé byl představen na letošním veletrhu Aero Friedrichshafen, kde mělo Česko velkou expozici. Zaujal i na Mezinárodním leteckém salonu Farnborough, konaném v červenci 2018 ve Velké Británii, kde byl prezentován Asociací leteckých výrobců.
„Katalog Czech Aviation rozhodně využijeme na všech zastoupeních CzechTradu v zemích Latinské Ameriky při hledání nových odběratelů pro české výrobce. Je to přesně to, co potřebujeme dát nákupčím do ruky a ukázat, že Česko v oboru letectví opravdu patří ke světové špičce a má co nabídnout. Kromě angličtiny zvažujeme i španělskou verzi katalogu,“ uvádí Emil Ulrych, ředitel regionálního centra CzechTradu pro Latinskou Ameriku.
Dalšími obory, které se aktuálně zpracovávají rovněž v součinnosti s asociacemi, jsou hračky, vodohospodářství a hudební nástroje.
Převzato z časopisu Český exportér, přílohy Hospodářských novin a týdeníku Ekonom, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Zuzana Synková, ředitelka odboru marketingu a analýz, CzechTrade (zuzana.synkova@czechtrade.cz).