Česko láká více turistů: Jeho pozici posilují kampaně a nová partnerství

Cestovní ruch v Česku pokračuje v růstu a přináší pozitivní ekonomické dopady. Efektivní marketingové kampaně a strategická partnerství posilují podle agentury CzechTourism pozici Česka jako atraktivní destinace nejen pro tradiční návštěvníky, ale i pro nové segmenty cestovatelů.

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v letošním roce investuje do rozvoje turismu téměř dvojnásobek prostředků oproti předchozím letům. CzechTourism zároveň pokračuje v marketingových aktivitách v zahraničí i českých regionech. Cílem je podpora regionálního cestovního ruchu, prodloužení pobytů turistů a zvýšení jejich útrat.

Pančavský vodopád v Krkonoších

Silná podpora státu: Investice do rozvoje cestovního ruchu

Cestovní ruch patří mezi klíčové sektory české ekonomiky. Ministerstvo pro místní rozvoj proto i v roce 2025 podporuje destinace, podnikatele a strategické projekty. Kromě marketingových a konverzních kampaní stát investuje do rozvoje infrastruktury, digitalizace služeb a inovací, které pomohou ještě zvýšit konkurenceschopnost Česka v globálním měřítku.

„Letos vzroste finanční podpora cestovního ruchu. Ministerstvo pro místní rozvoj do něj investuje téměř dvojnásobek v porovnání s předchozími roky. Více jsme do této oblasti směřovali pouze v souvislosti s covidovou pandemií. V letošním roce jde o 1,48 miliardy korun, z toho 360 milionů korun je alokovaných v národních dotačních programech, které jsou určeny na rozvoj infrastruktury cestovního ruchu (250 milionů), oživení turismu v povodní zasažených Jeseníkách (20 milionů) a podporu organizací destinačního managementu (90 milionů),“ uvádí ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.

Reismüller: Víme, jak do Česka přilákat bohaté turisty

Dalších 423 milionů korun poputuje na modernizaci Horské služby, včetně rekonstrukce stanic a nákupu nové výjezdové techniky.

„Kromě rozvoje turistických, cyklistických a lyžařských tras nebo informačních systémů tím podporujeme také místní podnikatele, jejichž služby budou turisté na svých výletech a dovolených využívat. S radostí pak vyhlížím duben, kdy spustíme druhou vlnu voucherů na pobyt v povodní zasažených Jeseníkách, které budou moct zájemci čerpat letos na podzim. K dispozici budou opět poukazy na slevu 300 korun na noc, a to za stejných podmínek jako při první vlně. Kromě toho na nás letos čeká ještě spuštění portálu eTurista, který hoteliérům výrazně ulehčí s byrokracií a zefektivní výběr daní a poplatků,” dodává ministr.

Česko v číslech: Jak si stojíme?

V roce 2023 dosáhl podíl cestovního ruchu na HDP 2,36 % (180 mld. Kč). Sektor zaměstnává 224 tisíc lidí a tvoří klíčový ekonomický pilíř v regionech jako je třeba Karlovarský kraj, Praha nebo Jižní Čechy.

Cestovní ruch posiluje, nmvštěvnost hromadných ubytovacích zařízení roste. Loni přijelo do tuzemských hotelů, penzionů a dalších ubytovacích zařízení na 22,8 milionu hostů, kteří zde strávili 57,3 milionu nocí. Celkem 54 % (12,3 mil.) tvořili domácí turisté, 46 % (10,5 mil.) pak návštěvníci ze zahraničí. Průměrná doba pobytu dosáhla 3,5 dne. V počtu příjezdů se Česko dostalo na historicky nejvyšší hodnoty od roku 2012. Meziročně vzrostl počet cizinců o téměř 10 procent a čísla rostou i nadále.

Aktivní turismus: Trend dorazil i do České republiky

„Naší prioritou je udržet a posílit růst návštěvnosti, zejména u klíčových zdrojových trhů. Zároveň se zaměřujeme na prodloužení pobytů a zvýšení útrat turistů. Mezi země s nejvyšší bonitou aktuálně patří Německo, USA, Velká Británie a Severní Irsko nebo Itálie. Cílíme ale i na vzdálené destinace, jako je Čína, Kanada nebo třeba arabské státy,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Cestovní ruch: Úspěšné kampaně v roce 2024

V loňském roce proběhla řada marketingových kampaní ve vybraných zemích, jejichž cílem bylo zvýšení povědomí o Česku jako atraktivní destinace, která rozhodně stojí za návštěvu. Hlavní globální kampaň v hodnotě 37 milionů korun přinesla 820 milionů zobrazení reklamy, téměř dva miliony prokliků a vidělo ji na 19 milionů osob, což potvrzuje vysokou efektivitu online propagace Česka.

Konverzní kampaně, jejichž cílem je dosažení konkrétní akce, jako je nákup či rezervace a CzechTourism v nich propaguje Česko prostřednictvím online cestovních agentur (např. Expedia, Amadeus, LastMinute.com), měly zásadní dopad na prodloužení pobytů turistů. Tak třeba v UK a Španělsku se v
rámci kampaně zvýšila průměrná délka pobytů, jež si cestovatelé z těchto zemí na jejím základě v tuzemsku koupili. a to z 2,7 na 3,8 nocí.

Ilustrační fotografie

Konverzní kampaň zaměřená na USA, realizovaná v rámci spolupráce zemí V4, přivedla do Česka přes 28 605 turistů, kteří zde strávili 20 882 nocí. Investice 25 000 eur přinesla podle CzechTourism 104násobnou návratnost.

Další významnou aktivitou byla podpora přímých leteckých linek se vzdálenými destinacemi, například s Kanadou nebo Čínou. A svou roli v propagaci Česka sehrály i další iniciativy, jako třeba vyhledávací kampaně na Google nebo partnerství agentury CzechTourism s pořadateli prestižních událostí (Mistrovství světa v ledním hokeji, Pražské jaro nebo MS v biatlonu), spolupráce s renomovanými osobnostmi a aktivity kolegů a kolegyň v rámci zahraničních zastoupení CzechTourism po celém světě.

Rekordní návštěvnost portálů a rostoucí dosah sociálních sítí

Rekordní návštěvnosti loni dosáhly portály agentury CzechTourism VisitCzechia a Kudy z nudy. Turistický portál Kudy z nudy oslavil dvacet let existence novým designem a dosáhl 38 milionů návštěv. Denně jej otevřelo přes 100 tisíc lidí, v létě dokonce dvojnásobek. Stal se tak lídrem mezi cestovatelskými weby v Česku (dle Similarweb).

Oba portály procházejí pravidelnými úpravami, aby nabízely uživatelům co největší komfort. Kromě turistů je aktivně využívají i desítky tisíc podnikatelů v cestovním ruchu, kteří zde spravují své nabídky.

Česko loni navštívil rekordní počet turistů, bylo jich více než před covidem

Statisíce sledujících oslovují též profily, které CzechTourism spravuje na Facebooku a Instagramu. Kudy z nudy má aktuálně na půl milionu odběratelů, zahraniční účty pak dohromady téměř milion. Za vysokými čísly stojí mimo jiné nové grafické šablony, které dodaly příspěvkům atraktivnější vzhled a zajistily tak větší dosah. Zásadní roli ve sledovanosti pak hraje sezóna. Tradičně největší úspěch sklízely posty s vánoční tematikou.

B2B akce jako podpora příjezdového turismu

Prokazatelné výsledky loni přinesly i B2B aktivity. Tak třeba největší akce na podporu příjezdového turismu Czechia Travel Trade Day 2024 v Hradci Králové přilákala 76 nákupčích z 30 zemí a proběhlo 1 700 B2B schůzek. V rámci Events Club Fora 2024 v Praze se uskutečnilo 2 400 B2B jednání v oblasti MICE turistiky. A konference Inspirational Afternoon přilákala více než 160 profesionálů.

CzechTourism a MMR chce letos ještě posílit cestovní ruch prostřednictvím marketingových kampaní, digitalizace a strategických partnerství. Česká centrála cestovního ruchu má k dispozici více prostředků než loni, a to až 450 milionů korun.

Naším cílem je posílit aktivní turismus, podporovat lázeňství a motivovat návštěvníky, zejména z bonitních trhů, aby si prodlužovali pobyty.

František Reismüller, CzechTourism

„Rok 2025 bude klíčový pro udržení dynamiky růstu a získání nových segmentů návštěvníků. Naším cílem je posílit aktivní turismus, podporovat lázeňství a motivovat návštěvníky, zejména z bonitních trhů, aby si prodlužovali pobyty. Naše aktivity přinášejí měřitelné výsledky a přispívají k posílení image Česka jako atraktivní destinace. V tomto ohledu bych chtěl poděkovat ministerstvu pro místní rozvoj za navýšení prostředků, které můžeme využít v rámci dalším propagace naší krásné země,“ vyzdvihuje František Reismüller.

Aktivní turismus: Zaměřeno na Asii

I v roce 2025 plánuje agentura globální kampaň zaměřenou na aktivní turismus a lázeňství. Její celkový rozpočet činí 30 milionů korun a poběží dvoufázově v desítce zemí světa. Cizince k nám budou lákat i konverzní kampaně orientované na cestovatele, kteří se ještě nerozhodli, kam vyrazit.

Hlavními produktovými tématy budou golf a lázně. Za zmínku určitě stojí propagace v rámci spolupráce zemí V4, tentokrát zaměřená na Čínu. Cílem je představit region střední Evropy tamním cestovatelům prostřednictvím společné historie, kulturních vazeb a gastronomie. Kampaň klade důraz
na udržitelnost a propojuje všechny čtyři země do jednoho tematického itineráře. Celkem 100 tisíc eur na tuto iniciativu se podařilo konsorciu pod vedením CzechTourismu získat díky grantu od European Travel Commission. Strategii navíc posiluje i fakt, že v Pekingu už opět řádně funguje Zahraniční zastoupení CzechTourism v Pekingu.

Hlavní lákadlo pro cizince. Památky v ČR táhnou cestovní ruch

„Čína je jedním z důležitých trhů pro český cestovní ruch, jehož význam neutuchá. Díky znovuotevření Zahraničního zastoupení CzechTourism přímo v Pekingu posilujeme aktivity zaměřené na ještě větší podporu příjezdového turismu. Navazujeme tak na jednu klíčových událostí v loňském roce, kdy se podařilo dojednat obnovení přímého leteckého spojení Peking–Praha. To vše přispívá k pokračujícímu růstu zájmu čínských turistů o Česko a rozšiřování nabídky pro delší a obsahově bohatší pobyty,“ vypočítává ředitel agentury CzechTourism.

Podpis smlouvy s Michelinem: Nová éra české gastronomie

V letošním roce se rozbíhá tříletá spolupráce Česka se společností Michelin. Česko si tak může začít budovat image atraktivní kulinářské destinace.

Michelin každý rok sestaví elektronickou podobu průvodce s výběrem nejlepších tuzemských restaurací a bude spravovat a aktualizovat českou sekci na webu https://guide.michelin.com/cz/en. I to by mělo tuzemský cestovní ruch významně podpořit.

Spolupráce zahrnuje také tvorbu obsahu včetně článků a videa, jež představí českou gastronomii, a placené kampaně na sociálních sítích. Díky partnerství se Česko zařadí mezi země, které Michelin dlouhodobě podporuje jako kulinářské destinace. Celková hodnota spolupráce na tři roky činí 1 350 000 eur.

„Michelinské ocenění je celosvětově uznávaným symbolem kulinářské excelence a jeho přítomnost v Česku pomůže zvýšit mezinárodní povědomí o naší kuchyni. Zároveň přiláká klientelu, která ocení kvalitu, inovace i lokální suroviny,“ zdůrazňuje František Reismüller.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas

Doporučujeme