S mobilní aplikací SpaceSpy se chystá dobýt svět československý startup SpaceSpy Europe. Aplikace slouží jednak jako geolokační vyhledávač, který dokáže najít osoby a firmy na základě požadovaných kritérií, s členy lze komunikovat přes chat nebo hromadně. Hromadnou komunikaci je možné využít pro marketingové účely nebo průzkumy. Zároveň svým uživatelům nabízí možnost přivýdělku.
V současné době má aplikace několik tisíc aktivních uživatelů především z České republiky, Slovenska a Maďarska. „Prvotní myšlenka vznikla zhruba před 5 lety. Ale reálnou aplikaci jsme začali programovat asi před třemi roky. Majitelem nápadu, stejně jako finančních zdrojů, ze kterých se Spacespy do příchodu společnosti Degirans financoval, jsem byl já,” vzpomíná zakladatel firmy Richard Olšovský.
Při rozjezdu startupu navazoval na své bohaté podnikatelské zkušenosti z přechozích let. „Podnikám takříkajíc od teenagerovských dob. Začínal jsem jako mnoho mladých finančním poradenstvím, později jsem skočil do realitního byznysu a přes developing jsem se postupně propracoval k vyhoření v těchto oblastech,” usmívá se Richard Olšovský.
Sázka na užitečnost
Právě v tomto bodě začal uvažovat o jiném oboru podnikání. „I přesto, že jsem byl v předchozích oborech relativně úspěšný, postupně jsem si začal uvědomovat, že nevytvářím reálné hodnoty. Jen beru zisk. Začalo mě to frustrovat, až jsem nebyl schopný pokračovat v tomto oboru. Rozhodl jsem se, že nebudu pokračovat v podnikání, dokud nevymyslím něco, co bude pro lidi extrémně užitečné, co budou lidé milovat, když utratí peníze, přinese jim to větší užitek. Asi si dokážete představit, že není mnoho možností, které by tomu vyhovovaly,” dodává Richard Olšovský.
A tak nějaký čas nedělal nic a čekal na nápad… „A on přišel! Vybral jsem si internetový byznys, protože jen tady je všecko možné! Cokoliv si představíte, můžete tu zrealizovat. Tak jsem začal od nuly v novém byznyse,” pokračuje Richard Olšovský.
I když nebyl v podnikání nováčkem, přesto pro něj nebyl start v novém prostředí úplně jednoduchý. „Když začnete podnikat v novém oboru bez zkušeností, zaručeně mnohokrát musíte chybovat, abyste se to naučili dělat správně. Takže to vyzkouší víru ve váš byznys a peněženku. Pokud jste slabý, finančně nebo nevěříte svému byznysu bezvýhradně, tak skončíte. Naštěstí mě hnalo nadšení pro SpaceSpy, a stále žene, víra v produkt a našetřené peníze z předešlého byznysu,“ popisuje Richard Olšovský.
S rozjezdem firmě pomohl slovenský startupový akcelerátor Launcher. Poté mu finančně i znalostmi podpořil český Degirans. „Jsou to odborníci v podnikání jako takovém. Protože úspěšná aplikace není jen o naprogramování, ale také o menežování. Jejich rady mají cenu zlata,“ oceňuje Richard Olšovský.
Co považuje za největší přínos svého řešení? „Asi, že neodpoutáváme lidi od reálného života, ale přinášíme nové možnosti hledat lidi, firmy a tím podporovat reálná setkání, případně reálný byznys. Zároveň přinášíme nový nemainstreamový pohled na internetový marketing, o jehož úspěchu jsme přesvědčení,“ věří Richard Olšovský.
Uživatelé mohou prostřednictvím aplikace vyhledávat například své přátele, krajany na dovolené vytvořit tak zážitky, které by bez SpaceSpy neměli šanci zažít. „Můžeme vyhledávat firmy podle nejrůznějších kritérií a pomoci tak svému byznysu. Můžeme dělat rychlý, laciný a cílený průzkum trhu, veřejného mínění, spokojenosti a podobně. Můžeme cílit náš marketing unikátním způsobem, například na budoucnost, na odpovědi v průzkumu, geolokačně a podobně,“ shrnuje Richard Olšovský.
Zaujali na WebSummitu
Aplikace se loni představila na WebSummitu v Lisabonu, kterého se účastnilo přes 20 000 společností a více než 2000 startupů ze 150 zemí světa. Z prezentace, kterou měla společnost na místě, bylo jasné, že o aplikaci je zájem. „Zjistili jsme, že je pro nás teď důležité zaměřit se na produktovou stránku aplikace SpaceSpy. Jde o to vyzdvihnout pouze jednu z mnoha jejích funkcionalit a tu více propagovat,“ dodává Richard Olšovský. Podle něj chce společnost sázet především na vyhledávač, budoucí status pro osoby, zatímco pro firmy na průzkumy a digitální marketing.
Protože jde o jedinečný projekt, nemá zatím na trhu přímou konkurenci. „Ale když bychom se museli k něčemu přirovnat, tak jsme kombinace Googlu, Facebooku, Linked in a Four Square. Takže to asi bude i naše konkurence. Teď to trošku asi působí bez respektu a velkohubě, ale to nevadí,“ připojuje Richard Olšovský s nadsázkou.
Fungování aplikace má podle něj význam, jen pokud bude působit globálně. Momentálně je projekt přítomný v 50 zemích světa, byť v nich má jen pár členů. „Doteď to bylo jen jedno velké testování. Pořádně do toho praštíme v květnu 2017,“ plánuje Richard Olšovský.
Dobře přitom ví, že na celosvětovém trhu se bude prodírat velkou tlačenicí. „Obor internetových aplikací se stále více naplňuje, protože každý chce zažít svůj příběh podobný Googlu, Facebooku, anebo Airbnb nebo Uberu. Takže konkurence je velká a bude stále větší. Myslím si, že budoucnost budou mít jen aplikace, které překvapí uživatele svojí vysokou užitečností nebo zábavností,“ popisuje Richard Olšovský budoucnost oboru, kde věří, že se se SpaceSpy prosadí.
Dalibor Dostál