Sektor informačních a komunikačních technologií (ICT) je rychle se rozvíjející část české ekonomiky. A ani pandemie koronaviru v roce 2020 nezvrátila trend růstu, který se promítá jak do zaměstnanosti, jež roste nejen absolutně a v roce 2022 dosáhla 195,5 tisíc osob, ale i relativně, kdy se zvyšuje její podíl na celkové zaměstnanosti v ČR – v roce 2005 to bylo 2,4 %, v roce 2022 již 3,6 % z celkové zaměstnanosti.
Stejně jako v případě zaměstnanosti i tržby v ICT sektoru v minulosti narůstaly. V posledních letech se mírně zvyšoval i podíl tržeb na celkovém podnikatelském sektoru s výjimkou posledních let (2021 a 2022), kdy ač tržby v ICT meziročně absolutně narůstaly (a v roce 2022 dokonce překročily hranici tisíc miliard Kč), jejich podíl na celkovém podnikatelském sektoru klesl z 6,6 % v roce 2020 na 5,1 % v roce 2022.
Software
Důležitou součástí ICT sektoru jsou IT služby, které zahrnují především vydávání softwaru, vývoj, úpravu a testování (programování) softwaru, databází či webových stránek na zakázku. V roce 2022 bylo v IT službách zaměstnáno 136 tisíc osob. To představuje 70 % všech pracovníků v ICT sektoru. I zde je trend růstu zaměstnanosti podobný jako v celém ICT sektoru – postupně jak narůstá počet pracovníků zde zaměstnaných, tak roste i jejich podíl na celkové zaměstnanosti ČR. Tržby v IT službách v roce 2022 dosáhly výše 444,5 miliard Kč, což bylo meziročně o 12,9 % více, podíl na celkových tržbách v podnikatelském sektoru přesto klesl na 2,2 %.
Herní průmysl
Součástí ICT sektoru je rovněž odvětví digitálních her. Jedná se o celosvětově poměrně mladou a rychle se rozvíjející oblast. Nejinak je tomu v České republice, kde obrat českého herního průmyslu rostl v minulých letech o desítky procent ročně. Dokonce i v roce 2020, kdy většina oblastí ekonomiky byla z důvodu pandemie a přijatých opatření a restrikcí utlumena, vzrostl obrat českých herních společností meziročně o 17 %. V roce 2021, kdy se ekonomika začínala oživovat a odložená spotřeba domácností opět vzrostla, dokázal obrat dosáhnout růstu o 33 % z 5,33 miliard korun na 7,11 mld. Kč.
Pro rok 2022 odhaduje Asociace českých herních vývojářů obrat českých herních společností ve výši 7,5 miliard korun. Úspěch českého herního průmyslu je dobře patrný na herních titulech, které si našly svoje příznivce nejen mezi tuzemskými hráči. Z desítek her je tak možné zmínit úspěchy RPG (role‑playing game) ze středověku Kingdom Come či z vojenského prostředí Arma 3 nebo z prostředí virtuální reality rytmická hra Beat Saber. Krom herních titulů se v rámci vývojářské činnosti například produkuje nový software, či dochází k rozvoji virtuální reality a umělé inteligence.