Svoje počítačové systémy mají už řadu let účetní, prodejci či velkoobchody. V hotelích však něco podobného dosud chybělo. Alespoň na potřebné úrovni. Volné místo na trhu našel český startup Mews, který se s ním prosadil po celém světě.
„Nápad na Mews, systém, který by v hotelech spravoval nejen rezervace, ale celkově usnadňoval personálu i vedení jejich práci, jsem dostal v roce 2012. Dohlížel jsem tehdy pro své rodiče na budování jejich pražského hotelu Emblem a nepřišlo mi vhodné spokojit se s nabízenými řešeními. Proto jsme se rozhodli vybudovat vlastní systém, který budou všichni moct používat přes tablet nebo mobilní telefon,“ vzpomíná zakladatel Mews Richard Valtr.
K projektu přizval Jana Širokého, který je technickým ředitelem společnosti, a po pár měsících měli čtyřčlenný tým a první verzi systému, na které mohl hotel Emblem běžet. Při vývoji systému mohl využít pouze svoje drobné předchozí zkušenosti s fungováním hotelu, kde předtím pracoval na recepci. „Byly to letní brigády, které jsem si skutečně neužíval, protože jsem chtěl trávit prázdniny spíš venku a bavit se,“ pokračuje Richard Valtr.
Formality vyřeší před příjezdem
Vůbec žádné zkušenosti naopak neměl s budováním systémů. „Ale věřil jsem a doteď věřím, že je potřeba mít hlavně dobrý nápad, přesvědčení a být vytrvalý,“ popisuje Richard Valtr základní ingredience úspěchu. V úspěch věřil také proto, že žádný z nabízených řešení hotelových systémů nevyhovoval požadavkům, které na něj ubytovací zařízení kladou. „Chtěl jsem skutečně moderní systém pro správu hotelů a nabídnout návštěvníkům co možná nejlepší komfort už při samotné objednávce ubytování,“ vysvětluje zakladatel Mews.
Pro hosty je podle něj Mews přínosem v tom, že si veškeré formality s hotelem vyřeší již před svým příjezdem. „Můžu si udělat check-in a předpřipravit pokoj. Můžu si říct například o stejný pokoj co minule, vše najdu na svém profilu. Celá komunikace se tak odehraje před příjezdem, já si pak už jen vyzvednu klíčky,“ popisuje Richard Valtr. Pro hotel je podle něj přidaná hodnota v automatizaci práce rezervačního oddělení a dalších systémů. „Umožňujeme jim dělat lepší práci,“ podotýká Richard Valtr.
Na začátku podle něj bylo nejtěžší prosadit se. Ukázat, že Mews přišel se skutečně dobrým systémem. „Zpočátku se nám nedařilo klepat na ty správné dveře a bez důvěry investorů se nám nedařilo získat dostatek peněz pro potřebný růst a vývoj. Pomohlo mi koukat se za hranice ČR. Oslovil jsem svého kamaráda ze studií v Londýně, který zrovna svou izraelskou firmu přivedl na londýnskou burzu. Náš nápad se mu líbil natolik, že zainvestoval zhruba 250 tisíc eur. To nás nastartovalo na další tři roky,“ popisuje Richard Valtr. Následovala milionová seed investice a o čtyři roky později získal startup šest milionů eur, tedy zhruba 150 milionů korun, v rámci takzvané Series A.
Expanze za oceánem
Později do Mews vložil svůj kapitál fond Battery Ventures, který v rámci takzvané Series B investoval 33 milionů dolarů. Bostonský investiční fond v minulosti pomohl k úspěchům gigantům jako Apple, Google, Intel nebo Oracle. Díky této transakci přesáhne hodnota mladé firmy 5 miliard českých korun. Investice má mimo jiné pomoci posílit aktivity firmy v USA a získat nové posily do týmu, jehož centrála sídlí v Praze. „V Americe chceme nabrat ty nejlepší lidi z oboru a abychom celou expanzi za oceán ještě lépe rozvíjeli, tak se tam dlouhodobě přesouvám,“ popisuje Richard Valtr. Společnost chce rovněž přidávat do systému nové funkce i zvyšovat prodeje.
Mezi investory si česká firma mohla vybírat. „Zájemců z řad investorů bylo více, ale naše volba nakonec padla na Battery Ventures. Z velké části také proto, že jde o investiční skupinu s bohatými zkušenostmi v hotelovém byznysu a sídlem v Bostonu, tedy o silného strategického partnera. Nedávno jsme otevřeli novou kancelář v New Yorku a po velkém úspěchu na starém kontinentu plánujeme ještě více proniknout právě na americký trh,“ říká Richard Valtr.
Investor získal zastoupení v představenstvu Mews. „Svět cestovního ruchu se za posledních 20 let zásadně proměnil. A to i díky tomu, že se jak samotní hoteliéři, tak i cestující adaptovali na digitální a cloudová řešení. Majitelé hotelů a dalších ubytovacích zařízení se zároveň snaží řešit výzvu konkurence na platformách typu peer-to-peer, jako je Airbnb. Mews jim dodává nástroj, díky kterému se nemusí starat o každodenní chod podniku, ale místo toho se mohou soustředit na to, jak klientům zpříjemnit zážitek z ubytování. Mews tímto zásadně mění svět cestování a jsme rádi, že jsme toho součástí,“ dodává Sanjiv Kalevar z investiční skupiny Battery Ventures a člen představenstva Mews.
Překonali tisícovku
Startup zároveň překročil počet 1000 unikátních ubytovacích zařízení, ve kterých jej používají. Platformu, která pomáhá minimalizovat provozní úkoly a ušetřenou energii investovat do hotelových služeb, už využívají všechny významné hostelové řetězce na světě i řada předních hotelů. Počet uživatelů roste zhruba o dvanáct ubytovacích zařízení týdně. Systém momentálně spravuje přes 130 tisíc lůžek ve 48 zemích světa, v jejichž ubytovacích zařízeních díky Mews proteče kolem 150 milionů dolarů měsíčně.
Na začátku patřily k hlavním zákazníkům Mews hostely, protože jsou více otevřené moderním přístupům a také jejich návštěvníci jsou na moderní technologie a přístupy více navyklí. „Postupně si k našemu systému našli cestu i hotely a celé hotelové řetězce. V jednání je nyní spolupráce i s těmi největšími z nich,“ dodává zakladatel startupu. Právě v hotelových řetězcích již naráží česká firma na celosvětové konkurenty, mezi které patří například společnost Oracle.
Obrat firmy se loni pohyboval kolem 8 milionů eur. Má 300 zaměstnanců a každý měsíc roste. Ročně pak o 200 procent. „V Praze máme sídlo vývoje a srce firmy se 135 zaměstnanci. Kanceláře máme například v Londýně, Amsterdamu, Barceloně, Paříži, Mnichově, Stockholmu, Sydney a dalších městech,“ popisuje Richard Valtr fungování firmy, která má 95 procent zákazníků v zahraničí. Momentálně vznikají nové kanceláře v Miláně a Johannesburgu. Do několika měsíců chce startup otevřít pobočky také v Dallasu, Los Angeles a Miami.
Díky postupující digitalizaci má český systém pro hotely slibné perspektivy. „Myslím si, že vývoj půjde formou automatizace. Právě proto, že přicházíme s naším systémem, se může celé odvětví posunout dále do 21. století. Je možné že uvidíte mnohem větší kreativitu – naší vizí je například ve finále to, že se z recepčních coby čistě administrativní funkce stanou spíše kreativní ředitelé pobytu,“ popisuje Richard Valtr. V některých hotelích pak recepční mohou zmizet úplně. „V praxi to například vypadá tak, že se host u vchodu do hotelu místo recepce potká s obrazovkou iPadu, zatímco na místě původního recepčního pultu vznikne tetovací salon. A to si nevymýšlím, v jednom hostelu se to skutečně stalo,“ uzavírá Richard Valtr.
Dalibor Dostál
Startup Mews v kostce
Český startup Mews poskytuje ubytovacím zařízením systém pro správu rezervací, check-inů a vyřizování požadavků hostů. Umí mimo jiné přijímat platby, řešit kompletní management hotelu včetně personálu. Platformu dnes využívá přes 1000 ubytovacích zařízení ve 48 zemích po celém světě. Společnost má centrálu v Praze, své kanceláře však už rozšířila i do řady světových měst, mj. do Londýna, Amsterdamu, Barcelony, Paříže, Mnichova, Stockholmu či Sydney.