Česko-slovenské konsorcium, které vlastní česká investiční skupina PPF, do Chorvatska dodá technologicky vyspělou zakázku v hodnotě 100 milionů eur (2,5 miliardy Kč). Zakázku loni na jaře vypsal chorvatský státní provozovatel dálnic Hrvatske autoceste – HAC. Nový model elektronického mýtného by měl být v Chorvatsku spuštěn od roku 2026.
Konsorcium TollNet a SkyToll předložilo nabídku v hodnotě 79,9 milionu eur bez DPH (99,9 milionu eur s DPH), HAC ji vyhodnotil jako nejvýhodnější. Veřejné soutěže se účastnilo na deset mezinárodních dodavatelů, mezi nimi i skupina firem, zahrnující například rakouskou společnost Kapsch TrafficCom a chorvatskou firmu Spinne Traffic. HAC uvedla, že hodnota možných dodávek těchto účastníků výběrového řízení se pohybovala od 79,9 milionu eur do 244,5 milionu eur.
ExportMag.cz: Exportní aliance? Staví vzorové chytré město, šíří slávu českého piva
Přes tisíc kilometrů dálnic
Společnost HAC v Chorvatsku spravuje na 1100 km dálnic (o dalších 200 km se stará Bina Istra a společnost Autocesta Zagreb-Macel). Na chorvatských dálnicích se do poloviny srpna loňského roku vybralo na mýtném téměř 30 milionů eur, což bylo o 8 % více než ve stejnou dobu v roce 2022. Na vrcholu sezóny projedou některými z 399 mýtných bran podle údajů HAC až 3 tisíce vozidel za hodinu. Chorvatsko je velmi oblíbenou destinací českých turistů, takže se tato pozitivní změna bude týkat i jich.
Česko-slovenský systém bude využívat osvědčenou technologii DSRC (radiová komunikace s frekvencí 5,8 GHz) pro účtování mýtného uživatelům „krabičky ENC“ na předplacené mýto a technologii ALPR (rozpoznávání registračních značek vozidel) pro účtování mýtného příležitostným uživatelům v osobních vozidlech a dohled nad placením mýtného všech vozidel.
Nově pod dohledem kamer
Nově budou projíždějící vozy snímat kamery, které rozpoznají barvu, objem a profil vozidla a odhadnou očekávanou dobu přepravy. Všichni uživatelé se budou muset zaregistrovat do systému prostřednictvím registrační značky. Nový systém nabíjení je založen na volném toku vozidel, tj. nedochází k žádným zastávkám při placení a nabíjení, což zvyšuje tolik žádaný průjezd vozidel.
Finanční prostředky na zavedení nového systému výběru mýtného, který bude zaveden na všech dálnicích v Chorvatsku, budou poskytnuty prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti – NPOO. Letošní rok by tak měl být posledním, kdy se mýtné vybírá prostřednictvím mýtných bran. Jedná se o další viditelný úspěch českého investora v Chorvatsku, který se svým efektivním technologickým řešením uspěl v silné mezinárodní konkurenci.