„Nárůst produkce by mohl být dokonce o něco vyšší než loni, a to kolem deseti procent. Očekávání jsou poměrně velká a vycházejí z již kontrahovaných smluv, které pokrývají dodávky na delší období. Naše predikce tak bývá zpravidla velice přesná,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI). Českým firmám sdruženým v ACRI přitom loni vzrostl meziročně obrat o 7 % na celkových 130 miliard korun a objem exportu byl 65 miliard korun.
Například ŠKODA GROUP, lídr v oblasti výroby kolejové techniky, považuje za klíčové milníky v prvním pololetí výrobu a představení jednotky RegioPanter osazené bateriemi nebo výrobu dalších příměstských jednotek pro České dráhy včetně příměstských jednotek RegioPanter v barevnosti PID. Z exportních aktivit pak byly pro firmu mimořádně významné dodávky vozidel do Lotyšska a zahájení převozu jednotek do Estonska, převoz prvních tramvají do Frankfurtu nad Odrou a Chotěbuzi (SRN) či dokončení dodávek 30 tramvají pro Bratislavu.
V oblasti městské mobility to bylo také zahájení výroby tramvají 52T pro Prahu či výroba nejdelší tramvaje na světě pro zákazníka rnv – Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Mezi nově uzavřené významné zakázky pak ŠKODA GROUP řadí dodávky 15 bateriových elektrických jednotek pro České dráhy, kontrakt na 35 trolejbusů pro České Budějovice a trakční výzbroj pro 112 trolejbusů do italského Janova.
Pozitivně hodnotí první pololetí také další člen ACRI, společnost RETEX, která je lídrem v oblasti dodávek moderních textilií pro interiérové vybavení dopravních prostředků včetně drážních vozidel – vlaků a tramvají. První polovina roku byla pro RETEX obdobím změn a inovací. Společnost se zaměřila na získávání zakázek v nových segmentech trhu v souladu se svou strategií a vizí a na uvedení nové pokročilé technologie výroby izolací z recyklovaných tkanin.
První studentský start-up VUT nabízí řešení pro monitoring úniku paliva z železničních cisteren
Důraz na bezemisní mobilitu a soutěžení výkonů na železnici – příležitosti pro další růst
Příležitostí pro další expanzi českého železničního průmyslu je celá řada. Soutěžení objednávaných výkonů ve veřejné vlakové dopravě do roku 2035 je spojené s dodávkami nových vozidel. Zároveň sílí tlak na bezemisní udržitelnou mobilitu. A nejen v rámci železnice, ale také v oblasti MHD – tedy v tramvajové a v trolejbusové dopravě. Současně v řadě zemí včetně ČR probíhají projekty zásadní modernizace železniční infrastruktury. To vytváří další příležitosti jak pro dodávky špičkových technologií v oblasti moderních digitálních systémů pro zabezpečení a řízení provozu, tak v oblasti komponentů pro kompletní výstavbu nových tratí, což je doménou například AŽD Praha.
„V členských zemích EU se také jedná o příležitosti v rámci čerpání Fondu pro obnovu, kde například Itálie má aktuálně alokováno 800 milionů EUR pro nákup kolejových vozidel. Železniční doprava všude v Evropě zažívá boom. Bez nadsázky se dá říci, že nastává zlatý věk železnice coby páteře udržitelné mobility. A to přirozeně vytváří prostředí pro další růst českého železničního průmyslu,“ dodává Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI.
Český průmysl patří díky vlastnímu výzkumu a vývoji k evropské špičce
Právě oblast inovací, výzkumu a vývoje je jednou z hlavních konkurenčních výhod, o kterou se český železniční průmysl opírá i v letošním roce. Inovace a vlastní výzkumná základna nebo spolupráce s technickými univerzitami z něj dělají technologicky vysoce vyspělé odvětví, které vyrábí produkty s nejvyšší přidanou hodnotou. Současně slouží český železniční průmysl pro výzkum, vědu a inovace jako hnací motor, a pozitivní přínosy jsou tak vzájemné.
Díky nejvyspělejším technologiím jsou české firmy dodavateli kompletních výrobků i komponentů pro nejvýznamnější hráče vyrábějící například vysokorychlostní železniční vozidla či digitální zabezpečovací technologie určené pro železniční infrastrukturu.
Očekávaný podíl exportu v roce 2024 kolem 60 % produkce
Vysoký podíl exportních aktivit je jedním z pilířů dlouhodobého růstu českého železničního průmyslu a také v letošním roce se bude pohybovat na úrovni kolem 60 %. A s ohledem na celkový očekávaný růst sektoru předpokládá český železniční průmysl i zde nárůst objemu realizovaného exportu v rozmezí 5-10 % na cca 70 miliard korun.
V září pak čeká ACRI letošní nejvýznamnější mezinárodní aktivita z hlediska prezentace českého železničního průmyslu – účast na veletrhu Innotrans v Berlíně 24. – 27. září. Také letos zde bude mít ACRI svůj vlastní expozici s prezentací aktivit členů, kde představí ty nejvyspělejší a nejžádanější produkty české provenience. Stejně jako v minulých letech je očekáván obrovský zájem ze strany potenciálních zákazníků, odborné i laické veřejnosti. Je to nejdůležitější mezinárodní setkání v oblasti železničního průmyslu a Česká republika zde mnoho let má své pevné místo.